Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Itsetuhoiset ajatukset ja masennus! EN TIEDÄ MITÄ TEHDÄ

Vierailija
19.07.2017 |

Olen 12-vuotias aika ylipainoinen tyttö. Mä olen viimeaikoina miettinyt onko minulla masennus en vain uskalla puhua kenellekkään. Mulla on melkein koko ajan huono olo ja vain moitin ja haukun itseäni. On tullut monesti mieleen että tappaisin itteni mutta oon pelänny sitä niin etten oo pystyny ja pelkään myös veljeni puolesta. Hän tomahtaisi siitä. Mietin että olisiko kenelläkään ideoita miten voisin kertoa tai jotain joka auttaisi. Olen muuten ihan pihalla.

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soita mielenterveyspalveluiden kriisilinjalle heti huomenna.

Vierailija
2/17 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen monesti jo soittanut mutta en ole saanut sanaa suustani. Mietin itsekkin että se on ihan tyhmää mutten saa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
4/17 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hae apua.

Lisäksi muista kiinnittää ruokavalioon huomiota.

Olet kasvavassa iässä ja tarvitset ravintorikasta ruokaa, et sokeripitoisia limuja ja karkkeja.

Kanamuna, juurekset, vihannekset, kala, kana, maksalaatikko+puolukkahillo, 

Kamomilla tee tekee myös hyvää.

Luin myös, että laihtumiseen auttaa vihreä tee ja terveellinen ruokavalio.

Älä missään nimessä luovuta, vaan hae apua ja muista että sinun ikäisellä hyvä ruokavalio on äärimmäisen tärkeä, koska tarvitset hyviä rakennuspalikoita kehoosi.

Vierailija
5/17 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://www.mielenterveystalo.fi/lapset/Pages/Default.aspx

Käy noilla sivuilla lukemassa. Älä jää yksin murehtimaan olotilaasi. Tilanteesi tulee varmasti helpottumaan kun pääset juttelemaan jonkun kanssa.

Muista, olet hyvä ihminen ja nuori, monet ovat kokeneet samoja fiiliksiä kuin sinä.

Voimahali, t. Toisen teinin äiti

Vierailija
6/17 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit aloittaa puhelun vaikka sano sanomalla "en tiedä miten puhua".

Pystyisitkö puhumaan äidillesi, isällesi, tädillesi, sedällesi yms?

Entä voisitko mennä syksyllä koulussa terveydenhoitajalle tai opettajalle puhumaan?

Vierailija
7/17 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hae apua.

Olet kasvavassa iässä ja tarvitset ravintorikasta ruokaa, et sokeripitoisia limuja ja karkkeja.

Älä missään nimessä luovuta, vaan hae apua ja muista että sinun ikäisellä hyvä ruokavalio on äärimmäisen tärkeä, koska tarvitset hyviä rakennuspalikoita kehoosi.

Minkälainen ihminen antaa itsemurhaa iltamyöhällä hautovalle lapselle ravitsemusneuvoja... Idiootti!

Vierailija
8/17 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet akuutissa vaarassa tehdä itsemurhan, soita 112.

Vierailija
9/17 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen monesti jo soittanut mutta en ole saanut sanaa suustani. Mietin itsekkin että se on ihan tyhmää mutten saa.

Yritä sanoa aluksi vaikka vaan moi tai hei, muuta ei tarvitse. Kyllä joku siitä lähtee viemään keskustelua eteenpäin ja kuuntelee ja kyselee että mitä asiaa sulla on. Sua autetaan kyllä eikä ole mitään pelättävää tai hävettävää.

Vierailija
10/17 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän kaksi nuorta naista, jotka ovat suunnilleen sinun iässä olleet masentuneita ja miettineet itsensä satuttamista.

Molemmat ovat nyt tosi onnellisia parikymppisiä :)

Eli haluan sanoa, että myös sinun elämästä tulee vielä hyvää ihan varmasti! Kannattaa jutella jonkun aikuisen kanssa, hyvä neuvo oli aloittaa vaikka "en tiedä mitä sanoa" tuohon auttavaan puhelimeen. Myös koulun terveydenhoitajan kanssa voi mennä juttelemaan kun koulu alkaa, tai sinnekin voi jo kokeilla soittaa aiemmin, terkka saattaa palata lomalta ihan lähiviikkoina.

Tsemppiä, olet varmasti ihana tyttö ja sinulla on edessä kivoja juttuja :)

T. Myös 12v tytön äiti

Vierailija
11/17 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin neuvon soittamaan vaikka MLL, niillä on myös chat.

https://www.mll.fi/mll/auttavatpuhelimet/lnpn/

Et ole eka joka sinne ottaa yhteyttä, eikä oikein osaa sanoa mikä on hätänä. Et ole yksin!

12/17 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voimia ja uskallusta hakea apua! Koulun kuraattoriin saattaa saada yhteyden jo kesällä. Hänen lomansa on lyhyempi kuin oppilaiden loma. Koulunne nettisivuilla pitäisi olla hänen numeronsa.

13/17 |
20.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun kannattaa puhuu jollekkin luotettavalle aikuiselle tosta.

Vierailija
14/17 |
20.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hae apua.

Minkälainen ihminen antaa itsemurhaa iltamyöhällä hautovalle lapselle ravitsemusneuvoja... Idiootti!

Yleisohjeena kalaöljyt ovat kuitenkin masennuksenpoistossa tehokkaita ja niiden on tutkimuksissa todettu auttavan vakavassa masennuksessa silloinkin kun lääkkeistä ei ole ollut riittästi apua (siis useilla, muttei kaikilla). Liikunnan lisäys auttaa myös monilla vaikeaan masennukseen (mutta masentuneen on tietysti hankala saada itseään liikkumaan).

Vierailija
15/17 |
20.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hae apua.

Ahaaa :)) Minkälainen kusipää ei ymmärrä sitä, että täyttyy muutenkin noista muista kommenteista. 

Kommenttini alkoi "Lisäksi" sanalla. Olisiko pitänyt näppäillä samaa mitä on suurimmaksi osaksi netti ja ketju täynnä? Sisälsikö viestini yhtään elementtiä, joka olisi sinun seulasi läpäissyt?

Minkälainen ihminen alkaa haukkua toista kommentoijaa? Luitko idiootti edes viestini kokonaan.?

Miinustelkaa vaan idiootit :) Luulen että minulla lienee aika hyvä pohja oman vakavan masennukseni pohjalta antaa edes joitakin itse hyväksi kokemiani neuvoja. Fiksumpi minun kommenttini oli kuin sinun.

Mikä olisi idiootti ollut sopiva kommentti kirjoitettavaksi tähän ketjuun?

Miinustelkaa vaan idiootit!

Vierailija
16/17 |
20.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä jää pyörittelemään asioita yksin päässäsi. Joskus tarvitaan apua ja sitä pitää uskaltaa pyytää. Aluksi voi olla helpompi puhua jonkun "ulkopuolisen" kanssa. Ellei kuraattoria tai kouluterveydenhoitajaa ole tavoitettavissa, mene vaikka terveyskeskuksen päivystykseen masennuksen vuoksi. Siellä pääset puhumaan terveydenhoitajan ja lääkärin kanssa josta se lähtee sitten avautumaan. Äläkä häpeä tai syytä itseäsi mistään. Olet varmasti ihana ihminen jolla on vain menossa vaikea kausi. :)

Vierailija
17/17 |
20.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 12-vuotias aika ylipainoinen tyttö. Mä olen viimeaikoina miettinyt onko minulla masennus en vain uskalla puhua kenellekkään. Mulla on melkein koko ajan huono olo ja vain moitin ja haukun itseäni. On tullut monesti mieleen että tappaisin itteni mutta oon pelänny sitä niin etten oo pystyny ja pelkään myös veljeni puolesta. Hän tomahtaisi siitä. Mietin että olisiko kenelläkään ideoita miten voisin kertoa tai jotain joka auttaisi. Olen muuten ihan pihalla.

Haethan sitä apua, että saat asiasi mahdollisimman nopeasti asiasi kuntton.

Täällä useampi numero mihin voit soittaa: https://www.google.fi/?gws_rd=ssl#q=kriisipuhelin&spf=1500530479580

Kerro meille jos muistat miten meni. Kyllä sinä selviät, vaikka pahalta nyt tuntuukin. Älä anna periksi ja elämä voittaa vielä ja olet taas iloinen oma itsesi.

Lisäksi muista ihan oikeasti hyvä ruokavalio ja liikkuminen muun tärkeän ohella.

Olet nuori kasvavassa iässä oleva ihminen ja kun et saa kaikkia tarvittavia rakennuspalikoita ravinnostasi, aiheuttaa se masennustakin.

Tuossa aikaisemmin mainitsemissani ravintoaineissa on tärkeitä mielenterveyttäkin ja kasvuun tarvittavia ainesosia. Itsellä masis tausta ja ihan kokemuksen perusteella voin kertoa, että saan mieleni maahan laiminlyömällä kunnon ruokaa ja syömällä kaiken maailman huonoja juttuja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän viisi