Kysymys sossupummeista. Miksi nostavat kaikki rahat tililtään käteisenä. Mitä salattavaa jossain random ruokaostoksissa on?
Ymmärrän jos muutama isohko nostosumma näkyy. Eihän sitä välttis halua näyttää Kelassa, että ostinpa kortsuja ja viisi pulloa viinaa. Mutta siis, että KAIKKI, ihan KAIKKI rahat pitää saada nostaa tililtä käteisenä. Eikö se ole hankala kulkeakin niiden rahojen kanssa ja säilyttää?
Kommentit (36)
Säästöt ei saa näkyä tilillä. Heti jos on jotain ylimääräistä, se leikkaantuu tuista.
Mistä sinä tiedät kuka nostaa minkä verran tililtään?
Maksan aina KAIKKI ostokseni kortilla. Kelaan ei edes ensimmäisen hakemuksen jälkeen tarvitse laittaa tiliotetta, joten ihan sama mitä siellä näkyy t. toimeentulotuella eläjä
En tiedä "sossupummeista" mutta joskus opiskeluaikana kun rahasta on ollut enepikin tiukkaa, niin olen tehnyt niin, että kerran viikossa olen antanut itselleni "viikkorahan" käteisellä ajatuksella, että tuolla rahalla minun on viikko pärjättävä. Jostain syystä käytän käteistä harkitummin kuin vain ajattelemalla, että san käyttää (viikon aikana) rahaa niin ja niin paljon. - Siis yleisemmin: ikäänkuin tulisin käyttäneeksi korttirahaa höllemmin kuin silloin kun maksan kaiken käteisellä, niin rahaa säästyisi.
Käykö ne nostaa tiskiltä? Ei maatilta?
Vierailija kirjoitti:
Säästöt ei saa näkyä tilillä. Heti jos on jotain ylimääräistä, se leikkaantuu tuista.
Väärin, saa säästää ja saa säästää tilille, eivät kyttää kuin ylimääräisiä tuloja.
Itse en ole vielä onnistunut säästämään, mutta tarkoitus on alkaa säästämään noin 20 - 30€ kuussa.
Vierailija kirjoitti:
Jos säästö on tullut tuista niin ei leikata paitsi jos kyseessä on huomattavan iso summa niin sitten ehkä. Näin sanoi muistaakseni joku viranomainen joskus Iltalehden tms. haastattelussa.
Joillakin voi tietenkin mennä rahaa vaikka huumeisiin ja nostavat käteistä huumeostoja varten.
Jos minä joutuisin elämään pienellä rahalla niin nostaisin käteen, ihan vain se takia, että minä ainakin itse pystyn konrolloimaan siten sen käyttöä paremmin.
Siitä on tietääkseni tehty ihan tutkimus, että ihmiset käyttää enemmän ja helpommin rahaa kun se on ns. näkymätöntä, eli kortilla.
sossupummi voisi vaikka mustata kaikki nostonsa. ne kun eivät kuulu virkamiehille. monet niistä ei vaan tieä oikeuksistaan, joten sossuhorot pääsee kyykyttään niitä.
Sitä haluaa käydä ehkä joskus leikkauttamassa hiuksensa tai ostaa meikkejä , käydä leffassa tmv. elossa pysymisen kannalta"turhaa" ilman pelkoa, että sossusta syynättäisiin. Eihän näin yleensä varmasti käy, MUTTA jos seuraavassa kuussa tulisikin tiukka paikka ja joutuu esim.pyytämään harkinnanvaraista toimeentulotukea, niin sitä haluaa välttyä kuulemasta "kas, viime kuussa sulla on kyllä riittänyt rahaa, olet käynyt Pancho villassa ja ostanut jotain vissiin särkänniemestä ja ajanut taksilla 15e, kato näistä rahoista jos oisit säästäny niin ei olis nyt tämä tilanne...." Siis itse en ole mikään maailman pahin tuhlari ulosottokierteessä, mutta joskus oli setvimistä mm. sairauskulujen kanssa ja kyllä sain kuulla suunnittelun tärkeydestä ym elämänhallinnasta sossun tädiltä. semmoista en viitsi uudestaan enää kuunnella jos ei ole pakko. Jonkinlainen itsenäisyyden/yksityisyyden tunteen suojelu siis varmaankin taustalla niillä jotka ei tarvitse huumerahaa tai käytä sitä käteistä budjetissa pysymisen tukemiseksi.
Ne jotka nostaa kerralla kaikki rahat pois on alkoholisteja tai narkkiksia. Niillä menee koko summa heti velkoihin ja uuden kaman ostoon. Muut nostaa pienempiä summia. Näin on helpompi seurata kulutusta ja säästyy nöyryyttävältä ajatukselta että joku tutkii jokaisen ostoksen tarkkaan.
Ja ne joilla on pankkitili miinuksella nostaa kaikki rahat heti pois. Näin niitä ei ehdi ulosotto saamaan. Nämäkin yleensä alkoholisteja jotka on kysyneet kellonajankin milloin sossutuet maksetaan tilille.
Entäs jos on luottotiedot menneet eikä ole korttia? Pakko silloin käydä tiskiltä nostamassa käteistä. Kaikki eivät asu pankin nurkalla, joten on viisaampaa nostaa kerralla enemmän. Ja vaikka kortti olisi, niin jotkut vain hahmottavat rahan paremmin seteleinä ja kolikoina kuin korttina. En elä sossun avustuksilla, mutta minäkin nostan kerralla aina vähän enemmän ja maksan käteisellä, sillä olen kai sitten niin vanhanaikainen, että kortti tuntuu jotenkin vieraalta muualla kuin bensatankilla.
Vierailija kirjoitti:
Ei sossutuista kai ole tarkoitus säästää? Ne on aivan viimesijaisia lyhytaikaisia tukimuotoja. Onhan toi aika epärehellistä. Moni työssäkäyvä näkee paljon vaivaa pistääkseen muutaman kympin kuussa sivuun palkasta, ja toiset kerryttää säästöjään sossulla.
Vierailija kirjoitti:
Entäs jos on luottotiedot menneet eikä ole korttia? Pakko silloin käydä tiskiltä nostamassa käteistä. Kaikki eivät asu pankin nurkalla, joten on viisaampaa nostaa kerralla enemmän. Ja vaikka kortti olisi, niin jotkut vain hahmottavat rahan paremmin seteleinä ja kolikoina kuin korttina. En elä sossun avustuksilla, mutta minäkin nostan kerralla aina vähän enemmän ja maksan käteisellä, sillä olen kai sitten niin vanhanaikainen, että kortti tuntuu jotenkin vieraalta muualla kuin bensatankilla.
Eikö luottotiedoton muka voi saada pankkikorttia? Siis sellaista ei-luotollista peruskorttia. Kuulostaa oudolta, jos noin on. Eri asia toki sitten jos henkilö on edunvalvonnan alainen.
Vierailija kirjoitti:
http://www.finlex.fi/fi/oikeus/hao/2002/helsingin_hao20020317
Helsingin HAO 24.5.2002 02/0317/2
Toimeentulotuki, Huomioon otettavat varat, Säästynyt toimeentulotuki
"hallinto-oikeus katsoi, että A:lle aikaisemmin toimeentulotukena myönnettyjä, valtaosin tuen perusosasta säästetyksi selvitettyjä varoja ei tullut ottaa huomioon toimeentulotuen tarpeesta päätettäessä"
Olen kai tarkoittamasi sossupummi mutta en nosta rahoja tililtä vaan maksan usein kortilla. Rahojen nostaminen yli neljä kertaa kuukaudessa maksaa joten pyrin nostamaan harvemmin. Olen kyllä miettinyt että asettaisin itselle budjetin ja nostaisin käteisenä viikoksi rahat, on tutkittu että luottokortilla maksavat kukuttavtäat 12-18 % enemmän kuin jos käyttäisivät käteistä. Uskon että sama koskee pankkikortilla maksavia. Tulee ostettua kaikenlaista pientä ja turhaakin kun kortilla maksaminen ei ole niin konkrerttista. Välillä ihmettelen mihin raha on kadonnut niin nopeasti. En muuten polta tupakkaa enkä käytä alkoholia joten niihin rahani eivät ainakaan kulu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö luottotiedoton muka voi saada pankkikorttia? Siis sellaista ei-luotollista peruskorttia. Kuulostaa oudolta, jos noin on. Eri asia toki sitten jos henkilö on edunvalvonnan alainen.
Kyllä mulla ainakin on.
Elelin joskus tt-tuen varassa ja jo silloin nostin rahat käteiselle koska oli helpompi pysyä kärryillä kulutuksessa yms.
Kyllä sä tiedät mihin ne rahat menee.