Hesarin juttu ituhipistä joka ei ensin uskaltanut tehdä lasta "kuluttamaan maailmaa"
Mikseivät nämä hakeudu mielenterveyshoitoon sen sijaan että heistä kirjoitetaan sanomalehtiin?
Kommentit (16)
Ihan järkevä päätös. Mitä järkeä muutenkaan on hankkia lapsia rahojaan kuluttamaan ja luonnonvaroja käyttämään kun voi nauttia omasta elämästään ilman räkänokkia? Länsimaalaisten kulutustottumukset ovat muutenkin sellaisia ettei maapallo sellaista kestä nyt varsinkaan kun ne on kaupattu jo kehitysmaihin asti.
Lapsen hankkiminen on muutenkin harvinaisen itsekästä touhua jolla yritetään paikata omaa sisäistä tyhjyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Lapsen hankkiminen on muutenkin harvinaisen itsekästä touhua jolla yritetään paikata omaa sisäistä tyhjyyttä.
Ne jotka omasta tahdosta jää ilman lapsia, ne vasta itsekaita on. Kyllä kuitenkin eläke kelpaa ja se että vaipat vaihdetaan vanhoina päivinä.
Länsi Europaa on kohtamassa samalainen sivisaation tuho kun Kreikka ja Rooma aikoinaan. Syy tähän on itsekeskeisyys ja että ei puolustetaan oma kultuuria.
Vierailija kirjoitti:
Ihan järkevä päätös. Mitä järkeä muutenkaan on hankkia lapsia rahojaan kuluttamaan ja luonnonvaroja käyttämään kun voi nauttia omasta elämästään ilman räkänokkia? Länsimaalaisten kulutustottumukset ovat muutenkin sellaisia ettei maapallo sellaista kestä nyt varsinkaan kun ne on kaupattu jo kehitysmaihin asti.
Eli mielestäsi moraalista olisi pitää kehitysmaat köyhinä ja esiteollisina vaikka pakolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne jotka omasta tahdosta jää ilman lapsia, ne vasta itsekaita on. Kyllä kuitenkin eläke kelpaa ja se että vaipat vaihdetaan vanhoina päivinä.
Ai pitäisikö minun sitten lahjoittaa kaikki eläkkeeni räkänokillesi, vaikka olen palkassani maksanut eläkemaksut ihan itse?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli mielestäsi moraalista olisi pitää kehitysmaat köyhinä ja esiteollisina vaikka pakolla.
Ohiksena pakko kysyä, että miksi kaikesta täytyy tehdä aina näin dramaattisia johtopäätöksiä? Sehän on tosi asia, että kulutamme liikaa luonnonvaroja, eikä nämä luonnonvarat jakaudu tasaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä kohtaa väitettiin näin?
Vierailija kirjoitti:
Kuinka monta ihmistä on liikaa?
No tällä hetkellä maapallolla on noin tuplasti niin paljon mitä kärsisi olla. Eli n. neljä miljardia on liikaa.
Konsumerismi on mennyt liian pitkälle, kun lapsistakin on tullut ensisijaisesti kulutusvalintoja.
Eiköhän ihmisiä ole jo tarpeeksi. Ehkä miljardi ihmistä olisi maailmassa sellainen määrä, että ne olisi vara elättää kunnialla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai pitäisikö minun sitten lahjoittaa kaikki eläkkeeni räkänokillesi, vaikka olen palkassani maksanut eläkemaksut ihan itse?
Valitettavasti et ole. Suomen eläkkejärjestelmää on pyramidipeli, missä suurin osa sinun (ja minun) maksamista eläkemaksuista menee nille joka on jo eläkellä. Ainoastaan osa rahastoidaan tulevaisuutta varten mutta ilman jälkikasvua niin ei ole maksajia meille kahdelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et todellakaan ole maksanut eläkettäsi itse. Sinun maksamasi eläkemaksut eivät riitä mihinkään vaan ison osan sinunkin eläkkeestäsi maksavat ne, jotka ovat silloin töissä tienaamassa - eli meidän lapset.
Tulin lukeneeksi jutun aamulla, eikä se herättänyt minussa olenkaan dramaattisia ajatuksia suuntaan tai toiseen. Itsekin mietin nuorena kuinka kamalassa tilassa maailma on, oli Linkolan jutut ja sademetsien tuho jaTsernobyl ja lama kotimaassa. Oli myös 3 pienokaista ja huoletti heidän tulevaisuus pilatussa maailmassa. Tokihan uhkia on nytkin ja suurempiakin, mutta toisaalta ihminen elää myös omaa elämäänsä ja valinnat on aina myös hekilöä koskevia niin Intiassa kuin täälläkin. Elämme erilaista kulttuuria, jossain maassa lapsi on vanhuuden turva, tavallaan meilläkin eläkkeen maksajana. Mutta turhasta kulutuksesta ja viihdykkeistä voisi vähentää kyllä. Meillä törsätään ihan turhaan krääsään ja matkojakin voi tehdä junallakin, ei vain lentäen. sähköauton akut huolestuttaa myös, että energia-asioita ja ruuan tuottamista kannattaa pohtia.Eikä kaikki lemmikitkään taida olla tarpeellisia.
Sitten ne on kyllä valmiit lähettämään rahaa Afrikaan ja tuoda Afrikalaisia tänne. Eiks se sitten kuluttaa maapalloa? Useimissa Euroopan maissa ollaan oltu vuosikymmeniä alle kaksi lasta per naista. Ongelma ei ole että länsimaissa tehdään liikaa lapsia vaan se että tänne tuodaan mualta lisää ihmisiä tänne.