Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos menen kertomaan psykiatriselle tms. ongelmistani, niin passitetaanko minut vastoin tahtoani pakkohoitoon?

Vierailija
19.07.2017 |

Eli käytän alkoholia paljon, joskus menee 3 pulloa viiniä päivässä, useimmiten yksi. Minua aina välillä aamuisin ahdistaa ja pelästyn esim. kun posti tipahtaa luukkuun. Minua ahdistaa huonoina kausina liikkua julkisilla kulkuvälineillä joten kävelen tai pyöräilen. (en halua kommunikoida kenenkään ihmisen kanssa)

Sanotaan että valopilkkuni elämässäni on naapurin koira, jota saan lenkkeilyttää kaksi kertaa päivässä. Silloin tietenkin, kun olen kunnossa.

Lisäksi minua ahdistaa käydä kaupassa, sillä kuvittelen että juuri minun ostoksilleni nauretaan ja niitä osoitellaan.

Olen 26v nainen, voiko joku pakottaa minut suljetulle osastolle jos haen apua? Jos voi, niin mielummin vaikka kuolen kun olen lukitussa tilassa.

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei noilla oireilla jouduta/päästä mielisairaalaan, sellaisetkin jotka tarvitsisivat osastohoitoa ei sinne pääse kun sairaaloita suljetaan joten ei huolta.

Vierailija
2/8 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakkohoitoon määräämisen kriteerit ovat niin korkeat, että sinulla ei todellakaan ole sitä vaaraa. Mene ihmeessä hakemaan apua, koska nythän sinä nimenomaan olet "lukitussa tilassa", vankilassa josta et omin voimin pääse elämään normaalia elämää ulkona liikkumisineen. Kelan korvaamaan terapiaan et todennäköisesti tule pääsemään ennen kuin alkoholiongelma on hallinnassa, mutta siitä kannattaa silti olla rehellinen. Jo tuollainen alkoholimäärä aiheuttaa ahdistusta ja pelkotiloja.

Oma terveyskeskus on oikea paikka aloittaa avun hakeminen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet selkeästi tilanteessa, jossa tarvitset moniammatillisen työryhmän apua.

Pakkohoito on äärimmäinen keino ja suurin osa ns. suljetulla ososatolla olevista ovat siellä omasta tahdostaan, turvassa itseltään.  Täysin suljettu osasto, eli sellainen, josta ei saa poistua, on käytössä vain vähän aikaan, enimmäkseen henkilöille, joilla on itsetuhoisia ajatuksia tai maaninen ja vahvan depressiivinen vaihe, jolloin he eivät voi vastata itse tekemisistään.

Seuraava osasto onkin sitten sellainen, jossa,kunnosta riippuen, saa melko vapasti liikkua.

Jos haluat saada elämäsi kuntoon, suosittelen hakeutumista hoitoon. Useimmiten hoito toteutetaan ilman sairaalajaksoja. Sinun kyllä kannattaisi pytää päästä sairaalajaksolle, joka katkaisisi tuon elettömän alkoholinkäyttösi.

Olen toimittanut muutaman läheiseni pakkohoitoonkinja he ovat kiittäneet minua jälkikäteen. Ovat nimittäin elossa ja normaalielämässä kiinni.

Vierailija
4/8 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lue mielenterveyslaki (löytyy kun vain googlettaa mielenterveyslaki), siellä on aika selvästi määritelty, milloin on lääkärillä oikeus määrätä pakkohoitoon. Mutta nykyiset säästöt huomioon ottaen, en usko. Jos sanot suoraan ettet halua osastolle vaan avohoitoa, niin aika suurella todennäköisyydellä saat avohoitoa.

Voit myös hakea eri järjestöistä apua, niistä et ainakaan joudu osastolle. Monella paikkakunnalla on erilaisia mielenterveys- ja muita järjestöjä, joten voit etsiä niistä netistä tietoa ja jos et uskalla soittaa, voit lähettää sähköpostia.

Tsemppiä, uskalla hakea apua :)

Vierailija
5/8 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko ajatellut hakeutua vieroitukseen? Minnesotahoitoon tms?

Alkoholi sekoittaa pään.

Vierailija
6/8 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko ajatellut hakeutua vieroitukseen? Minnesotahoitoon tms?

Alkoholi sekoittaa pään.

Onko sinulla aavistustakaan, kuinka vaikeaa on saada kunnalta maksusitoumus johonkin Minnesotahoitoon (joka muuten perustuu AA:n oppeihin, ei päihdelääketieteeseen)?

Vierailija
7/8 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloituksen perusteella et ainakaan vaikuta sellaiselta ihmiseltä joka olisi aiheellista määrätä pakkohoitoon.

Vierailija
8/8 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakkohoitolähetteen ihminen saa esim silloin, kun tosissaan on lähdössä toisia ihmisiä listimään tai meinaa sen oikeasti itselleen tehdä: siis pyssy ohimolla jo. Ei vielä puheista, elleivät ole erittäin vakavasti otettavia.

Kuulostaa siltä, että Sulla on nyt lähtenyt lapasesta alko. Siinä tulee noita harhoja ja harhaluuloja. Dr Phil ohjelmassaan joskus sanoi isänsä sanoneen, että ihmiset olisivat hämmästyneitä tajutessaan miten vähän toiset ihmiset heitä ajattelevat. Sillä, mitä lapat kaupan ostoshihnalle, ei ole mitään merkitystä kellekään. Sen voi ajatella niinkin, että jos ihmiset eivät niitä tuotteita ostaisi, niitä ei siellä kaupassa myytäisi. 

Ihmiset tässä ohjeistavat puhumaan tosta alko-ongelmasta viranomaisille, eli sille psykiatrille. Jos omalle kohdalle sattuisi, ja kun omalle kohdalle sattui, olin asiasta hiljaa. Joskus muinoin lääkärin asiaa tivatessa, sanoin että saatan juoda esim pari pulloa olueen verrattavaa alkoholijuomaa noin kaksi kertaa vuodessa. Tämän jälkeen aina kyseltiin "alkoholiongelmasta", se stigma jotenkin muotoutuu ja säilyy mielissä ja rekistereissä. Eivät ne siellä psykiatrisessa pysty sille asialle mitään tekemään. Mahdollisesti suosittelevat AA:ta, mutta sinne osaat itsekin mennä. Siitä avautumisesta et saa muuta, kuin sen leiman otsaasi. Sen ongelman kautta lähestytään kaikkia asioita terveydenhuollon saralla kohdallasi. Itse en jaksanut asiasta puhua, kun sitä psykiatrisella puolella kysyttiin ja ei ollut siitä ongelmaa itselleni. 

Joku tossa aikaisemmin puhui Kelan terapian yhteydestä alkoholin käyttöön. Kuulostaa vähän oudolta, tosin itse en ongelmasta puhunut missään vaiheessa ja olin Kelan terapiassa. Uskon vahvasti, että halutessasi pääset terapiaan. Voihan se terapia olla myös kunnan sisäistä terapiaa, heillä on psykoterapeuttinsa.

Mutta...älä missään vaiheessa pelkää mitään pakkohoitojuttuja. Tsemppistä Sulle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme neljä