Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Luottotiedottomat: Mistä olette saaneet asunnon?

Vierailija
18.07.2017 |

Niin, mistä? Kiinnostaa asuinalueina erityisesti pk-seutu ja Uudellamaalla sellaiset alueet, joista pääsee liikkumaan hyvin julkisilla. Vuokranantajalla ei merkitystä, aika moneen paikkaan olen jo ehtinyt hakea, mutta toistaiseksi tuloksetta.

Vähän lisätietoa elämäntilanteestani:
- Jäin viime vuonna työttömäksi alalta, jolta ei enää töitä löytynyt. Opiskelen tällä hetkellä uuteen ammattiin, valmistuttuani varma työllistyminen. Opiskelun ohella mahdollisuus tehdä korkeintaan keikkatyötä, joten nyt ei ainakaan isoja summia voi velkaa lyhennellä. Valmistumisen jälkeen sitten kyllä.
- Velkoja nuoruuden hölmöilyistä jäljellä n. 13 000 e. Ei vuokravelkoja tai muutakaan asumiseen liittyvää. Vuokrat olen siis aina hoitanut ajallaan.
- Erotilanne, kiire saada asunto tai jään asunnottomaksi.

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
18.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunnan tai kaupungin asunnot.

Vierailija
2/12 |
18.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sain kaupungilta. Ei ollut este, koska ei ollut vuokravelkoja.

Kannattaa olla yhteydessä kaupunkiin ja kysyä, ovat kaupunkikohtaisia.

Myös seurakunta tai sosiaalitoimi voi auttaa. Ei ihan helpolla Suomessa ihmisestä tule koditonta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
18.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos asiallisista vastauksista. Mieluusti myös kuulisin, mikä kaupunki tai kunta teille on asuntoja myöntänyt ja kuinka nopeasti. Helsingissä varmaan eniten hakijoita? Kiinnostaa myös esim. Espoo, Vantaa, Kerava, Järvenpää, Hyvinkää...

Ap

Vierailija
4/12 |
18.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin, tosin piti olla 110000 euroa käteistä.

Vierailija
5/12 |
18.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivon vielä lisää asiallisia vastauksia. Kaikki tieto ja vinkit tervetulleita.

Ap

Vierailija
6/12 |
18.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain yksityiseltä. Kerroin luottotiedoista ja häntä se ei kai sitten haitannut. Kaupungilta olisin myös saanut asunnon. Jouduin kyllä monessa asuntonäytössä ravaamaan ja usein luottotiedot olivat se syy ettei asuntoa saanut.

Vierailija
7/12 |
18.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja niin, edellinen vuokranantaja olisi ollut valmis antamaan "suosituksen"

6

Vierailija
8/12 |
18.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksityiseltä sain. Aluksi tehtiin pari kolmen kuukauden määräaikaista vuokrasopparia, että pääsevät musta suht helpolla eroon, jos en maksa. Sitten ihan normaalilla sopparilla jatkettiin.

Nyt oon asunut tässä sen 6 vuotta ja aina maksanut ajallaan. Luottotiedotkin kunnossa jo :)

Vierailija
9/12 |
18.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupunki/kunta, voi olla että luottotiedottomalta perii enemmän takuuvuokraa. Meil ois menny niin, mutta laitettiin asunto miehen nimiin niin säästyttiin ylimääräseltä takuulta. Mun pari tuttua myös yksityiseltä saanu, varmaan kattoovat "ulkonäön" perusteella että kenelle uskaltaa vuokrata.

Vierailija
10/12 |
18.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinnostaa minkälaisista "nuoruuden hölmöilyistä" tulee velkaa 13.000e tai oikeastaan enemmänkin?

Sori ohis.

Vierailija
11/12 |
18.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa niitä asuntoja yksityiseltäkin, mutta ei läheskään kaikilta vuokranantajilta. Esimerkiksi itselläni on ollut sellainen linja, että ihminen saa erehtyä, kunhan ottaa opikseen. Valitettavan usein luottohistoriaa selviteltäessä tuoreimmat "nuoruuden hairahdukset" osoittautuvat muutaman kuukauden takaisiksi ja ulosotossa olevat summat senkun suurenevat.

Viimeksi, kun mulla oli kämppä vapaana, ei ensimmäisellä hakukierroksella käteen tarttunut kuin pelkkiä sadunkertojia. Yhdellä hakijalla "kolmen tonnin kk-palkkaa saavan" tuorein palkkakuitti oli helmi-maaliskuun taitteesta eli "vain" 3,5 kuukauden takaa ja numeroinnin mukaan vuoden toinen kahden viikon tilinauha ja eräs kysymyksistä kuului: "Kelpaahan Kelan lappu vakuudeksi." Ei jatkoon.

Toinen oli tämmöinen nuoruuden hairahtuja, jolla oli pieleen menneiden autokauppojen jäljiltä jotain pientä ulosotossa vuosien takaa. Lisäksi viime vuodelta oli viidet sakot ja nippu HSL:n tarkastusmaksuja. Jälkimmäisiä oli myös tältä vuodelta niin paljon, että koko alueen kattava seutulippu olisi tullut halvemmaksi. Ei jatkoon.

Sitten oli tietysti niitä, jotka ensin lupasivat muuttaa heti, jos tulevat valituiksi, mutta olivatkin löytäneet jotakin muuta paremmalta paikalta tms. tai tekivät ihan vaan katoamistempun eivätkä koskaan vastanneet yhteydenottoon.

Onneksi toisella hakukierroksella löytyi kaksikin ihan oikeasti hyvää vaihtoehtoa ja näistä ykköseksi valikoitunut teki sopparin.

Vierailija
12/12 |
18.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No itse olen kohta vuoden hakenut, itselle ja lapsille, erotilanne myös, avioero vireillä, eikä kunnalta/lähikunnista ole ainuttakaan tarjousta tullut. Tämä Etelä-Uudellamaalla.

Aika epätoivoista on tämä asunnon haku. Liekö montakin vuotta yhdessä asumista edessä vaikka ero...

Ja vaikeaa oli asunnon saanti silloinkin kun oli luottotiedot. Kolme tarjousta vuoden aikana ja nekin olivat pienempiä asuntoja mitä tuolloin haettiin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän neljä