Matala AMH- arvo
Hei!
Mulla reilu vuosi sitten luomu raskauden alkaminen. 1. ultrassa ei näkynyt alkion sydämen sykettä, joten päätyminen lääkk. keskenmenoon 3/16. Tämän jälkeen ei omia luonnollisia kuukautisia juuri tullut, hakeutuminen IVF-hoitoyksikköön, jossa 2/17 todettiin matala AMH- arvo 0,3. Yritetty herätellä kroppaa Divina + Terolut lääkityksillä mutta niihin huono vaste, ei muodostu follikkeleita. 5/17 verikokeissa AMH arvo 0,1 eli edelleenkin laskenut (menetelmä kokeessa muuttunut), muut verikoearvojen perusteella kunnossa paitsi epäilys kilpirauhasen vajaatoiminnasta (vasta-aineet koholla). Suunnitteilla nyt elokuulle 1. IVF-hoito reiluilla lääkityksillä.
Onko kenellekään ollut vastaavaa tilannetta? Tiedän, että tilanteemme on todella huono mutta uskaltaako tässä mitään toivoa? Onko jollakin onnistunut raskaus ja lapsen syntyminen yhtä huonoillla lähtöarvoilla?
Kommentit (24)
Ferritiini (rauta) arvot kannattaa mittauttaa. Niillä suora yhteys alkion kiinnittymiseen. Ferritiini-arvo saisi olla lähemmäs 30, jotta se tukee raskautta hyvin. Tämä vaatii kunnon kuurin rautaa, pitkäaikaisesti, koska arvo nousee hitaasti. Itselläni ferritiinin alhaisuus oli syynä toistuviin kemiallisiin raskauksiin ja kun asia saatiin kuntoon alkoi raskaus spontaanisti ja ikää tuolloin 40v. AMH-arvo oli 1,2 eli ihan hyvä ikäisekseni. Lisäksi tukena keltarauhashormoni, jota käsittääkseni suositellaan jos ikää on jo enemmän, eikä siitä haittaakaan ole.
Onko teillä kokeiltu clomidia, jos piikeillä ei ole saatu aikaiseksi follikkeleita? Piikit vaikuttaa suoraan munasarjoihin ja clomifen tabletit jonkun päässä olevan raihasen kautta.
Itselläni pelkkä clomi (100) tuotti 5 follia. Piikeillä tuli myös folleja. Omaan kiertoon tehdyllä hoidolla 5-6 ja kiertoa huomioimatta 2-3. AMH 0,39
Eräs klinikka määräsi minulle e-pillerit käyttöön kuukaudeksi ja ne pilasivat ainakin pariksi kierroksi mun munasarjoja. Clomid herätti niitä onneksi.
Pari kiertoa olen ovuloinut ennen keräystä. Aika kallista puuhaa käydä punktiossa ja huomata ovulaation olleen jo. Normisti ovuloin kp 11.
Kukahan olisi Suomessa paras asiantuntija? Käynyt jo eräällä, jota kovasti kehutaan netissä, mutta en nähnyt hänen metodissaan muihin verrattuna erityistä, koska huonommat tulokset kohdallani kuin muiden hoidoissa. Folleja kasvoi vähemmän ja munasolut karkasivat ennen keräystä, kun ei noudatettu ollenkaan omaa kiertoa.
Hei kaikille kohtalotovereille :)
Elättelen toivoa että voisin tulla raskaaksi ja saada lapsen. Arvoni oli 2017 FCH 7,7 ja AMH alle 0,2.
Olen sairastanut lapsena leukemian ja sain rankat hoidot ja kaupanpäällisiksi muita pitkä-aikais sairauksia. Toivon todella että koeputkihedelmöitystä puolletaan kun menen yksityiselle klinikalle, lääkärilläni on 30-vuoden kokemus kys.hoidosta, ehkä hän voi auttaa meitä.
Onko muilla kokemusta tämänkaltaisesta tilanteesta.
Kunnan klinikka ei lähtenyt avustamaan minua liian pienen raskautumisprosentin takia.
Tähänkin voi saada apua, jos lääkäri on osaava:
Natural Cycle IVF can be a successful treatment alternative for patients with low ovarian reserve (jbra.com.br)
www.jbra.com.br/media/html/Markus.html