Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sohvaperunamies ja perhe

Vierailija
18.07.2017 |

Palstalla on säännöllisesti aloituksia, joissa äiti valittaa kyllästymistään miehensä, joka ei hoida lastaan ja yhteistä kotia riittävästi tai ei lainkaan. Nämä aloitukset saavat aina muutaman ensimmäisen vastauksen joukossa vastauksen "no et sitten ottanut selvää miehestä ennen lapsia" ja "tuliko muka yllätyksenä". Aloittaja haukutaan tyhmäksi ja klassinen ratkaisu tilanteeseen on tietysti ero.

Mietin aina kun näitä luen - mitähän sanoisitte minulle? Olen tällainen typerän naisen perikuva. Olen vakituisessa suhteessa sohvaperunamiehen kanssa. Rakastan häntä, mutta suhteemme aikana olemme riidelleet lukemattomia kertoja kotitöistä. Kolmen vuoden yhteiselon jälkeen löysimme viimein sävelen, jolla hän hoitaa määrätyn tonttinsa ja minä teen lähes tulkoon valittamatta valtaosan kotitöistä. Tähän pääseminen oli vaavan pitkän vääntämisen tulos.
Olen 100% varma että tästä miehestä tulee lasteni isä. Olen myös 100% varma että tulemme riitelemään kotitöistä ja lasten hoidosta vielä lukemattomia kertoja. Olen myös 100% varma että tulen tästä aiheesta ääneen valittamaan, mielestäni oikeutetusti, koska sellaisista asioista kuin imuroiminen kun lattia on likainen ei pitäisi joutua erikseen aikuiselle sanomaan.

Niin, minä aion tehdä tällaisen valinnan tietoisesti. Entä sitten? Poistaako se oikeuteni sanoa että tilanne on epäreilu?
Vai pitäisikö minun luopua lapsista, koska elämä olisi liian hankalaa?
Vai pitäisikö minun heittää hyvä mies pois ja toivoa että löydän paremman?

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
18.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se poistaa oikeutesi sanoa, että tilanne on epäreilu. Sellaisesta, minkä itse tietoisesti hyväksyy, ei tule valittaa. Epäreilua olisi ymmärtää, minkälainen mies on, hankkia hänen kanssaan lapsia, ja sitten marmattaa siitä, minkälainen hän edelleen on. Se ei ole oikein toista kohtaan.

Voit kyllä silti hankkia niitä lapsia tämän miehen kanssa. Monissa kulttuureissa ei nainen enempää odottaisikaan. Mutta tiedät kyllä, mihin olet ryhtymässä.

Vierailija
2/26 |
18.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tietoisesti valitset miehen joka ei tee omaa osaansa se poistaa sinulta valittamisen oikeuden

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
18.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen tällainen sohvaperunamies. Se on hiljainen tapani osoittaa etten pidä hänen haluamastaan keskiluokkaisesta elämäntyylistä enkä halua osallistua siihen aktiivisesti. Esim en syö hänen tekemiään ruokia, pesen omat pyykkini yms.

Vierailija
4/26 |
18.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se poistaa oikeutesi sanoa, että tilanne on epäreilu. Sellaisesta, minkä itse tietoisesti hyväksyy, ei tule valittaa. Epäreilua olisi ymmärtää, minkälainen mies on, hankkia hänen kanssaan lapsia, ja sitten marmattaa siitä, minkälainen hän edelleen on. Se ei ole oikein toista kohtaan.

Voit kyllä silti hankkia niitä lapsia tämän miehen kanssa. Monissa kulttuureissa ei nainen enempää odottaisikaan. Mutta tiedät kyllä, mihin olet ryhtymässä.

Poistaako mielestäsi luonteen laiskuus vanhemman velvollisuuden hoitaa lastaan? Minusta ei. Minusta hänellä on - heikkouksista huolimatta - velvollisuus hoitaa parhaansa mukaan yhteisestä halusta hankittua lasta. Toki huijaamalla tai painostamalla hankittu lapsi olisi eri asia.

Vierailija
5/26 |
18.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

4 on ap

Vierailija
6/26 |
18.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Poistaako mielestäsi luonteen laiskuus vanhemman velvollisuuden hoitaa lastaan? Minusta ei. Minusta hänellä on - heikkouksista huolimatta - velvollisuus hoitaa parhaansa mukaan yhteisestä halusta hankittua lasta. Toki huijaamalla tai painostamalla hankittu lapsi olisi eri asia.

Jos tiedät, että mies tulee laiminlyömään lastaan, eikö sinulta ole moraalitonta hankkia lasta hänen kanssaan?

Jokaisessa meistä on vikoja ja puutteita. Jos sitoutuu toiseen, sitoutuu hyväksymään myös nämä viat ja puutteet. On todella epäreilua sanoa: "Okei, nyt kun olemme pysyvästi yhdessä, sinun on aika muuttua."

Vierailija
7/26 |
18.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin v!duddaa lukea tästä aiheesta. Myös sohvaperunanaisia on.

Minä kun tulen töistä käyn kaupassa ja sitten teen ruoat. Tyhjennän ja täytän astianpesukoneen koska muuten keittö räjähtää. Hoidan siivouksen viikonloppuisin. Viikolla kukaan ei siivoa koska minä en ehdi.

Ainoa kotityö, joka vaimolle kelpaa on pyykkien laittaminen pyykkikoneeseen ja lapsen vahtiminen päivisin kun olen töissä. Kun olen kotona lapsi on tietenkin minun vastuulla kun hän tarvii taukoa. Minulla ei ole taukoa ikinä paitsi vaimon mukaan koska työssä käynti on taukoa "hoitovastuusta".

Miksikö suostun tähän? No koska pieni lapsi ja koko tämä pska räjähtää jos mäkin heittäydyn makaamaan sohvalle.

Vierailija
8/26 |
18.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on ainakin varmaa, että kotityöt lisääntyy moninkertaisiksi, kun saa lapsia. Siinä vaiheessa ei paljoa kiinnosta, onko imuroitu viikko vai kolme viikkoa sitten. Tämä kannattaa tiedostaa, jos jo nyt kotityöt aiheuttaa ongelmia.

Vierailija
9/26 |
18.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen kaikissa suteissani kertonut etukäteen, ennen yhteen muuttamista, kuinka paljon ktitöitä olen vamisekemään. Sitten olen tehnyt sen määrän kotitöitä. Omaaa asuntoani tarkkailemalla toinen on voinut arvioida, onko se riittävästi vai ei.

Vierailija
10/26 |
18.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Superisä? kirjoitti:

Minä kun tulen töistä käyn kaupassa ja sitten teen ruoat. Tyhjennän ja täytän astianpesukoneen koska muuten keittö räjähtää. Hoidan siivouksen viikonloppuisin. Viikolla kukaan ei siivoa koska minä en ehdi.

Ainoa kotityö, joka vaimolle kelpaa on pyykkien laittaminen pyykkikoneeseen ja lapsen vahtiminen päivisin kun olen töissä. Kun olen kotona lapsi on tietenkin minun vastuulla kun hän tarvii taukoa. Minulla ei ole taukoa ikinä paitsi vaimon mukaan koska työssä käynti on taukoa "hoitovastuusta".

Miksikö suostun tähän? No koska pieni lapsi ja koko tämä pska räjähtää jos mäkin heittäydyn makaamaan sohvalle.

Ja vaikkei nainen olisi edes sohvaperuna, niin joillakin naisilla se kotona lapsen kanssa oleminen on niin hirveä uhraus, ettei nainen tajua kuinka raskasta miehellä on ensin olla päivä töissä, ja sitten tulla likaiseen kotiin jatkamaan suoraan lapsen hoitoa koko illaksi.

Vierailija
11/26 |
18.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on ainakin varmaa, että kotityöt lisääntyy moninkertaisiksi, kun saa lapsia. Siinä vaiheessa ei paljoa kiinnosta, onko imuroitu viikko vai kolme viikkoa sitten. Tämä kannattaa tiedostaa, jos jo nyt kotityöt aiheuttaa ongelmia.

Ei pidä paikkaansa. Palstamammat ovat kertoneet, että arki jatkuu ihan samanlaisena kuin ennen lapsia eikä mikään muutu.

Vierailija
12/26 |
18.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei pidä paikkaansa. Palstamammat ovat kertoneet, että arki jatkuu ihan samanlaisena kuin ennen lapsia eikä mikään muutu.

Palstamiehenä voin kertoa, että kyllä lisääntyy.

Vierailija
13/26 |
18.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa miettiä myös sitä, millaisen parisuhteenmallin siirtää niille tuleville lapsille. Sellaisen, missä mies makaa sohvalla ja nainen nalkuttaen tekee lähes kaikki kotihommat vai sellaisen, missä molemmat hoitaa osansa töistä eikä kenenkään tarvitse valittaa.

Vierailija
14/26 |
18.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sohvaperunamies ja perhe = erittäin huono yhdistelmä

Vierailija
15/26 |
18.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Superisä? kirjoitti:

Ja vaikkei nainen olisi edes sohvaperuna, niin joillakin naisilla se kotona lapsen kanssa oleminen on niin hirveä uhraus, ettei nainen tajua kuinka raskasta miehellä on ensin olla päivä töissä, ja sitten tulla likaiseen kotiin jatkamaan suoraan lapsen hoitoa koko illaksi.

No se on kyllä tehty todella selväksi miten helppoa mulla on kun saan päivät levätä töissä.

Musta on kiva olla lapsen kanssa illat koska hän on aivan käsittämättömän hieno tapaus. Sitä en vaan tajua miten ei energia jollain riitä edes lelujen nosteluun lattialta vaan kaikki voimat palaa 8 tunnissa lapsen kanssa kotosalla...

Ja muuten eka joka tarjoaa tähän selitykseksi masennusta voi astua naulaan.

Vierailija
16/26 |
18.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa miettiä myös sitä, millaisen parisuhteenmallin siirtää niille tuleville lapsille. Sellaisen, missä mies makaa sohvalla ja nainen nalkuttaen tekee lähes kaikki kotihommat vai sellaisen, missä molemmat hoitaa osansa töistä eikä kenenkään tarvitse valittaa.

Eli onko ratkaisusi siis heittää pitkään rakennettu vakaa suhde pois ja ottaa riski ettei sopivaa kumppania löydy ajoissa?

ap

Vierailija
17/26 |
18.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen kaikissa suteissani kertonut etukäteen, ennen yhteen muuttamista, kuinka paljon ktitöitä olen vamisekemään. Sitten olen tehnyt sen määrän kotitöitä. Omaaa asuntoani tarkkailemalla toinen on voinut arvioida, onko se riittävästi vai ei.

Miten tämä on toiminut?

Vierailija
18/26 |
18.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli onko ratkaisusi siis heittää pitkään rakennettu vakaa suhde pois ja ottaa riski ettei sopivaa kumppania löydy ajoissa?

ap

Pakkohan niin on tehdä, jos ei kerran nykyisen miehen tarjoama rooli kelpaa. Joko hyväksyt nykyisen kumppanisi tai etsit uuden.

Vierailija
19/26 |
18.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten tämä on toiminut?

En ole koskaan riidellyt kotitöistä, joten ilmeisesti aikamoisen hyvin. Tosin se vaatii kumppaniltakin sitten sen ymmärtämistä, että jos toinen siivoaja on poissa pelistä vaikka sairauden vuoksi, silloin siisteystaso myös puolittuu. Mutta ei se mitään, kyllä vähän aikaa voi paperilautasiltakin syödä.

Vierailija
20/26 |
18.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä näitä aloituksia.Jos siivouskäsitykset eroavat toisistaan,niin silloin ei asuta yhdessä. Ei riitoja siitä aiheesta. Nykyään yhä useampi pari asuu omassa asunnossa,vaikka onkin parisuhteessa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä seitsemän