Kalliit nahkakengät yltäpäätä homeessa
Huomasin, että talvikengät ovat talvisäilytyksessä tulleet yltäpäätä homeeseen! Ovat olleet täällä asunnon sisällä, katonrajassa olevassa säilytystilassa. En todellakaan tajunnut, että siellä voisi syntyä hometta?!
Kannattaako yrittää tehdä perusteellinen pesu (vinkkejä?) vai heittää suoraan roskiin?
Kommentit (16)
Tämä on vanha kerrostalo ja olen vuokralla, joten nyt ykköshuolenaiheeni on kengät. Ilmoitan toki taloyhtiölle
Onko muut tavarat homeessa? Entä pinnat? Jos kengät on olleet yhtään kostesteat kun varstoitu, niin varmasti homehtuneet.
Nämä olleet ikea-pussissa ja kaikki tavarat (talvirompetta) homehtuneet! Ihme jos jokin oli kostea laittaessa säilytykseen, sillä tavaroita ei oltu käytetty viikkoihin ennen säilöämistä. Kengät ovat nahkaa. Heitän kaiken muun pois mutta nämä kengät kyllä surettaa :(
Rapsuta home jossain ulkona irti niistä ja kuivata niitä auringonpaisteessa? Sillä aikaa etsi jotain nahalle tarkoitettuja pesuaineita jos et uskalla etikkaa käyttää?
Vierailija kirjoitti:
Hui! Miten tuo on mahdollista? Onko ne nahkaa vai kangasta?
No mitäpä arvelet, kun otsikossa lukee, että nahkakengät? Mieti, mieti!
Ovat olleet kosteat kun olet laittanut ne säilytykseen.Roskiin vaan.
Minä liottamisen niitä vuorokauden piimässä ja pesisin sen jälkeen Marseille-saippualla ja laittaisin hoitoaineeksi joko väritöntä kenkäsuojaa tai oikeaa paksua kenkälankkia.
Roskiin ja äkkiä uusi asunto ennen kuin altistut viel pahemmin homeelle
Kävisin näyttämässä tai kysymässä Suutarila ennen kuin itse alkaisin säätämään. Jos asuinpaikallasi on luotettava suutari, niin sinne ensiksi.
Vierailija kirjoitti:
Kävisin näyttämässä tai kysymässä Suutarila ennen kuin itse alkaisin säätämään. Jos asuinpaikallasi on luotettava suutari, niin sinne ensiksi.
Millainen on epäluotettava suutari? :D
Vierailija kirjoitti:
Roskiin ja äkkiä uusi asunto ennen kuin altistut viel pahemmin homeelle
Jos pelkästään pussin sisältö on homeessa niin eiköhän silloin ole vika ollut säilytettävissä kamoissa. Luusisi sen koko säilytystilan olevan umpi homeessa, jos vika kämpässä.
Kuulostat hysteerikolta.
Enemmän huolestuisin talosta, jos pitäisi olla kuiva huone ja kengät kuivana säilytykseen laitettu...