Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

20v- Ei ammattia ei töitä, mitä tehdä :(

Vierailija
17.07.2017 |

Hei.

Täältä kun löytää yleensä vastauksen kaikkeen, joten pakko kysyä täältä neuvoa.
Olen aivan umpikujassa tulevaisuuden suhteen. Opiskelin ammattikoulussa, ja kaksi ekaa vuotta meni hyvin. Tykkäsin käydä koulua, olin ahkera ja poissaoloja oli vain muutama hassu tunti. Mutta sitten alkoi alamäki. Aloitin kolmannen opiskeluvuoden uudessa ryhmässä, jossa ei ollut tuttuja ollenkaan. Poissaoloja alkoi tulla, koska tunsin itseni ulkopuoliseksi enkä saanut ystäviä. Elämässäni tapahtui myös dramaattisia asioita, joten jouduin keskeyttämään opintoni. Sain jatkoaikaa opiskeluilleni ja luulin, että kaikki kääntyisi 4. Opiskeluvuonna paremmaksi. Mutta eihän se niin mennyt, vanhat asiat palasivat kummittelemaan ja motivaatio oli täysin hukassa. Ja näin ollen minut päädyttiin erottamaan koulusta, koska opinnot eivät edenneet, ja ymmärrän sen täysin. Tästä on nyt siis aikaa muutama kuukausi.

Olen ollut typerä, ja yrittänyt hukuttaa epätoivoni töihin (henk.koht.avustaja) ja keksimällä kaikkea muuta tekemistä, jotta ei tarvitsisi miettiä. Mutta nyt olen ottanut itseäni niskasta kiinni ja päättänyt että jotain on tehtävä.

Olen ollut yhteydessä etsivään nuorisotyöhön, mutta ilmeisesti ovat lomalla, kun en saa vastausta puheluihin enkä sähköpostiin.

Onko jollain Teistä samanlaisia kokemuksia? Tai vinkkejä kuinka tästä tulisi edetä?

En edes tiedä, haluaisinko jatkaa opintoni loppuun vai opiskella jotain muuta.

Lisäksi työt avustajana loppui ja elän toimeentulotuen ja säästöjeni varassa. Pikkuhiljaa alkaa ahdistamaan myös se, että joudun etsimään pian uutta asuntoa. Asun opiskelija-asunnossa ja tästä on lähdettävä lokakuun loppuun mennessä. Jos olen työtön niin millä maksan vuokrat, täällä kun tuo vuokra-asuminen ei ihan halvimmasta päästä ole.

Tiedän, että tulen saamaan kuittailua, mutta toivon että edes jollain olisi jotain neuvoja tai kokemuksia antaa.

Kiitos etukäteen!

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
17.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene työkokeiluun, saat työkokemusta ja samalla jalkaa oven väliin.

Viitsi viitsi.

Vierailija
2/8 |
17.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmoittaudut taxikurssille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
17.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Googlaa ohjaamo!!

Vierailija
4/8 |
17.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa opiskella tuossa iässä joku kunnon ammatti.

Minä olen jo 31v ja harmittaa kun on käynyt vain lukion ja ammattikoulun.

Vierailija
5/8 |
17.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö voi palata väliaikaisesti vanhempien nurkkiin, kunnes löydät uuden opiskelupaikan ja saat jälleen opiskelija-asunnon?

Vierailija
6/8 |
17.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tärkeintä: Älä murehdi, olet oikeasti nuori ja elämässä on monta polkua mennä eteenpäin. Ei tarvitse "menestyä" ulkopuolisten ihmiset aikataulussa. Elämää on edessä. Tämä on fakta. 

Tsemppiä!! 

Vierailija
7/8 |
17.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko paikkakunnallasi Ohjaamo-toimintaa: http://ohjaamot.fi/

Etsivä nuorisotyö on hyvä vaihtoehto, mutta heillä voi tosiaan olla heinäkuussa kaikki kiinni. Mutta laita kalenteriin heti elokuun alku ja ole uudestaan yhteydessä. Luultavasti he kuitenkin perkaavat sitten töihin palatessaan sähköpostinsa ja sinunkin viestisi löydetään.

Työkkärissä on myös ammatinvalintapsykologin palvelua tarjolla, joten sinnekin voi olla yhteydessä. Te-palvelujen Oma asiointi-palvelussa voi jättää soittopyynnön, johon reagoidaan viikossa.

Olet sen verran nuori ja sulla on jo työkokemusta, joten tilanteesi on ihan hyvä. Nyt on huono hetki, mutta pikku hiljaa kun joko lähdet opiskelemaan tai saat uusia töitä, niin pääset paremmin taas elämään kiinni.

Vierailija
8/8 |
17.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hae syksyllä opiskelemaan uudestaan? Hae töitä? Muuta isompaan kaupunkiin töihin? Muuta ulkomaille töihin? Olet nuori ja voit hyvin opiskella itsellesi mieluisamman ammatin. Kuulostaa siltä, että aiempi ala ei ollut mieleinen, koska into lopahti heti, kun kaverit vaihtuivat. Ainakaan ei kannata liikaa lähteä mihinkään tuki- tai ohjaustoimiin. Tukityöpaikat ja muut vastaavat toiminnot vievät sinua vain kauemmaksi työelämästä. Nuorille on paljon töitä ei niin hohdokkaissa asiakaspalvelutehtävissä, mutta niistä saa rahaa opiskeluihin ja vuokraan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi viisi