Asun opiskelija-asunnossa (solu) ja minun jäljiltäni lattiassa on värjäymä. Paljonko muovilattian vaihto tuee sitten maksamaan? :(
Mielenterveysongelmien vuoksi en ole pitänyt asunnnosta huolta vuokrasopimuksen edellyttämällä tavalla :'( apua.
Kommentit (68)
Osta vahanpoistoainetta ja puhdista lattia sillä. Sen jälkeen vahaat muoville tarkoitetulla vahalla. Johan ihmettelee vuokraisäntä uutuuttaan hohtavaa lattiaa.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen asunut 13v tässä samassa asunnossa vuokralla. Lattiassa kämmenen kokoinen jälki jossa muovimaton pinta rikkoutunut. Omaa syytäni. Meneeköhän normaalin kulumisen piikkiin kun olen tässä näinkin kauan asunut? Mitään remonttia asuntoon ei ole tehty (ikää 17v).
Tuo alkaa olla jo sen kokoluokan vaurio, ettei mene enää normaalin kulutuksen alle. Ei vaikka asunnossa olisi asunut kauankin. Normaalilla kulutuksella tarkoitetaan lähinnä huonekalujen aiheuttamia tummentumia ja jälkiä sekä lattioiden ja tasojen pientä naarmuuntumista tai tahraantumista. Kämmenenkokoinen rikkoutuminen ei minusta onnistu ihan perustoiminnalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo ihmesieni ei ole niin hyvä kuin väitetään. Monet pinnat kärsivät hankatessa sitä ihmesienellä. Ihmesienen puhdistus perustuu karkeaan hankaukseen ja esim. innokkaalla kylpyhuoneen lavuaarin hankauksella saa lavuaarin piloille.
Nyt puhuttiin muovimatosta, joten ei ole tuollaisia ongelmia. Melkoisella voimalla saa sitä lavuaariakin hangata, että sen piloille saa.
Mitäpä luulet kun karkealla hankaa pehmeää muovia? Jos se ihmesieni ihan normaalilla hankauksella vahingoittaa lavuaaria. Se puhdistus perustuu ihmesienessä hiomiseen eli se hioo lian pois.
Eihän siinä lavuaarissa näy mitään ihmesieni session jälkeen mutta pinta on hioutunut ja siihen sitten tarttuu lika entistä paremmin. Ja taas joudutaan hinkkaamaan ihmesienellä ja hieman kovempaa...
Miksi ette käytä vesihiomapaperia puhdistukseen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mäkin kyllä suosittelen ihmesientä! Oon 99% varma et lähtee sillä.
Tuskin lähtee. Muovimatto imee värin sisäänsä, se on siellä kuin tatuointi, ei pois muulla kuin mattoveitsellä (palanen pois).
Riippuu tottakai siitä, mitä ainetta tahra on. Itselläni oli kylppärin muovilattiassa hiusväritahroja. Ne lähtivät ihmesienellä, vaikka eivät olleet mitenkään tuoreita (kuukausia vanhoja). Ja ennen kuin syytetään liiasta hehkutuksesta, tämä oli ensimmäinen viestini tähän ketjuun.
Vierailija kirjoitti:
Mistä teitä mt-ongelmaisia riittää tänne palstalle? Oikeasti.
no mt on vaan nykyajan tapa selitellä luontaista laiskuutta, viittsimättömyyttä, piitaamattomuutta. Kun kaikelle tuolla antaa sairauden sädekehän, säilyttää itsekunnoituksensa ja mikä kätevintä, asioille ei tarvitse tehdä mitään!
Onnistuin vanhassa asunnossani saamaan kreppipaperin ja kilpikonnan virtsan avulla ison punaisen tahran (perseen kokoinen) muovimattoon aikaiseksi. Kokeilin ihme/taikasientä ei mitään vaikutusta :( Kynsilakanpoistoaineella tahra vähän haaleani, mutta ainetta piti laittaa tosi paljon.
Mutta onneksi asuin SATO:lla ja niillä tehdään poistumistarkastus jo ennen pois muuttoani ja tarkastaja ei joko huomannut täysin selvästi näkyvää tahraa tai sitten ei välittänyt sillä asunto oli vanha.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen asunut 13v tässä samassa asunnossa vuokralla. Lattiassa kämmenen kokoinen jälki jossa muovimaton pinta rikkoutunut. Omaa syytäni. Meneeköhän normaalin kulumisen piikkiin kun olen tässä näinkin kauan asunut? Mitään remonttia asuntoon ei ole tehty (ikää 17v).
Tuo alkaa olla jo sen kokoluokan vaurio, ettei mene enää normaalin kulutuksen alle. Ei vaikka asunnossa olisi asunut kauankin. Normaalilla kulutuksella tarkoitetaan lähinnä huonekalujen aiheuttamia tummentumia ja jälkiä sekä lattioiden ja tasojen pientä naarmuuntumista tai tahraantumista. Kämmenenkokoinen rikkoutuminen ei minusta onnistu ihan perustoiminnalla.
Juu, tiedän ja se mua pelottaakin. Jos tästä nyt lopulta muutan pois. Ei olevastuuvakuutustakaan :(.
Vierailija kirjoitti:
Onnistuin vanhassa asunnossani saamaan kreppipaperin ja kilpikonnan virtsan avulla ison punaisen tahran (perseen kokoinen) muovimattoon aikaiseksi. Kokeilin ihme/taikasientä ei mitään vaikutusta :( Kynsilakanpoistoaineella tahra vähän haaleani, mutta ainetta piti laittaa tosi paljon.
Mutta onneksi asuin SATO:lla ja niillä tehdään poistumistarkastus jo ennen pois muuttoani ja tarkastaja ei joko huomannut täysin selvästi näkyvää tahraa tai sitten ei välittänyt sillä asunto oli vanha.
:DDD Seuraava asukas on sitten ihmetellyt punaista pyllynkuvaa lattiassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo ihmesieni ei ole niin hyvä kuin väitetään. Monet pinnat kärsivät hankatessa sitä ihmesienellä. Ihmesienen puhdistus perustuu karkeaan hankaukseen ja esim. innokkaalla kylpyhuoneen lavuaarin hankauksella saa lavuaarin piloille.
Nyt puhuttiin muovimatosta, joten ei ole tuollaisia ongelmia. Melkoisella voimalla saa sitä lavuaariakin hangata, että sen piloille saa.
Mitäpä luulet kun karkealla hankaa pehmeää muovia? Jos se ihmesieni ihan normaalilla hankauksella vahingoittaa lavuaaria. Se puhdistus perustuu ihmesienessä hiomiseen eli se hioo lian pois.
Eihän siinä lavuaarissa näy mitään ihmesieni session jälkeen mutta pinta on hioutunut ja siihen sitten tarttuu lika entistä paremmin. Ja taas joudutaan hinkkaamaan ihmesienellä ja hieman kovempaa...
Millaisia ihmesieniä sinä olet oikein käyttänyt??
Itse pesen niillä kaikki kodin pinnat eikä mitään vahinkoa ole tullut. Sieni on materiaaliltaan vaahtomuovimaista ja pehmenee kastelussa entisestään. "Hieman" eri kuin hiomapaperin karkea pinta. Suuremmaksi ongelmaksi hankaamisessa muodostuu sienen mureneminen (se itse ei kestä kovaa hankaamista pitkään) kuin materiaalin vahingoittuminen. Jos siis puhutaan normaaleista kodin pintamateriaaleista.
Vierailija kirjoitti:
Muistakaa kuitenkin aina se että jos tärvelee vaihtokuntoon 20 vuotta vanhan lattian, niin ei siitä uuden hintaa tarvi koskaan maksaa. Jos ajatellaan että lattian käyttöikä on 25 vuotta, niin 20 vuotta vahnahasta pitää korvata 20%, loppu 80% nostaa asunnon arvoa ja kuuluu vuokranantajan maksettavaksi.
Soluasuntoja vuokrattaessa nimenomaan käsketään esim käyttämään tassuja tuolien alla yms ja kerrotaan että jos tärvelee niin on velvollinen maksamaan korjauksen. Ne ei ole tavallisen vuokrasopimuslain alaisia ihan täysin.
Vierailija kirjoitti:
Ihmesieni on eri asia kuin PataPata, Karhunkieli tai esim sellainen alumiininen (?) hörhelöpallo, jotka kaikki voivat naarmuttaa. Ihmesieni on se valkoinen kumimainen pehmoinen sieni joka ei kyllä yksinään naarmuta yhtään mitään. Toki jos sen ja pinnan välissä on vaikkapa hiekkaa niin se toki naarmuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmesieni on eri asia kuin PataPata, Karhunkieli tai esim sellainen alumiininen (?) hörhelöpallo, jotka kaikki voivat naarmuttaa. Ihmesieni on se valkoinen kumimainen pehmoinen sieni joka ei kyllä yksinään naarmuta yhtään mitään. Toki jos sen ja pinnan välissä on vaikkapa hiekkaa niin se toki naarmuttaa.
Olet kyllä väärässä.
Ihmesienen toiminta perustuu siihen hankaukseen koska siinä ei ole kemikaaleja. Vaikka yleensä ihmesieni on aika hellävarainen, niin sillä saa esim. maalin lähtemään seinästä tai kiiltävän pinnan hioutumaan himmeäksi. Se on aika petollista tavaraa, joka sopii erinomaisesti satunnaiseen tahranpoistoon, mutta ei sitä pidä perussiivousarsenaaliin ottaa, koska se tosiaan jättää jälkensä tietyille pinnoille.
No jos tarvitsee vaalentaa länttiä, niin koklaat ekana varovaisesti sitruunan ja ruokasoodan. Ja vähän hankausta. Solujen takuuvuokra ei kata niin isoa remppaa, ja jos kyseessä olisi esim Hoas niin en edes usko että heitä kiinnostaa niin paljon jos väri vähän haalenee. Omassa kämpässä oli joskus kammottava rinkula lattiassa, joka oli jäänyt edellisen asukkaan baarijakkarasta. Erittäin häiritsevä. Ja itse rikoin poismuutossa muovilistan mutta laskua ei tullut.
Vierailija kirjoitti:
Mistä teitä mt-ongelmaisia riittää tänne palstalle? Oikeasti.
No vastauksesi perusteella luulisi sinun tietävän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistakaa kuitenkin aina se että jos tärvelee vaihtokuntoon 20 vuotta vanhan lattian, niin ei siitä uuden hintaa tarvi koskaan maksaa. Jos ajatellaan että lattian käyttöikä on 25 vuotta, niin 20 vuotta vahnahasta pitää korvata 20%, loppu 80% nostaa asunnon arvoa ja kuuluu vuokranantajan maksettavaksi.
Soluasuntoja vuokrattaessa nimenomaan käsketään esim käyttämään tassuja tuolien alla yms ja kerrotaan että jos tärvelee niin on velvollinen maksamaan korjauksen. Ne ei ole tavallisen vuokrasopimuslain alaisia ihan täysin.
Onko oikeasti noin että myös ikä huomioidaan jotenkin? Samoin toki se kuinka pitkään asukas on kämpässä asunut?
Jos tahraa pitää vaalentaa voit kokeilla myös Kloriinia mitä saa kaikista marketeista. Kaadetaan tahran päälle ja annetaan vaikuttaa hetki ja hangataan tahraa sen jälkeen. Itse olen saanut valkoisesta nahkasohvasta mm. pahat mustikka- ja kuuläkärkitahrat poistettua. Tuntuu että stressaat turhaan, asia on tainnut kasvaa mielessäsi isommaksi ongelmaksi kuin onkaan. Ainahan asumisesta jälkiä ja kulumista jää. Eikä soluasunnon oletettavasti pienehkön huoneen muovimaton uusiminenkaan ketään perikatoon vie.
Unohda koko juttu ja katso miten käy sitten kun muutat pois. Älä murehdi turhaan.
Universal on myös erittäin hyvä lian/tahrojen poistaja.Savimaista ainetta ilman myrkkyjä.Olen poistanut vaikka mistä pinnoista lasten aiheuttamia värjäytymiä ym.Muovilattia on kyllä kinkkisempi mutta kannattaa kokeilla.Poistaa myös vanhoja pinttyneitä tahroja.Ainetta myydään ainakin cittareissa.Ainut että maksaa n.15€ mutta purkki kestää sitten vaikka kuinka kauan.Itselläni nyt varmaan 10v eikä ole kuin 1/3 mennyt.Pehmeä sieni paketissa,kostutetaan ja hierotaan "savea" ja eikun likaa/tahraa poistamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millaisia ihmesieniä sinä olet oikein käyttänyt??
Itse pesen niillä kaikki kodin pinnat eikä mitään vahinkoa ole tullut. Sieni on materiaaliltaan vaahtomuovimaista ja pehmenee kastelussa entisestään. "Hieman" eri kuin hiomapaperin karkea pinta. Suuremmaksi ongelmaksi hankaamisessa muodostuu sienen mureneminen (se itse ei kestä kovaa hankaamista pitkään) kuin materiaalin vahingoittuminen. Jos siis puhutaan normaaleista kodin pintamateriaaleista.
Millaista vesihiomapaperia sinä olet oikein käyttänyt??
Usko pois se ihmesieni on karkeaa ja puhdistus perustuu hankaukseen. Tietenkin eroaa jos jos käyttää 80 karkeutta olevaa hiomapaperia...
Tuosta tulee joka tapauksessa 17 vuoden ikavahennys.lahteekohan lasten oramssi akryylimaali pois muovimatosta.enta puolukkasurvos jota ei ole heti siivottu?kovasta muovimatosta sain mustikkatahran pois kun heti otin ja punajuuren joustinpatjan kankaasta samoin heti puhdistamalla