Asun opiskelija-asunnossa (solu) ja minun jäljiltäni lattiassa on värjäymä. Paljonko muovilattian vaihto tuee sitten maksamaan? :(
Mielenterveysongelmien vuoksi en ole pitänyt asunnnosta huolta vuokrasopimuksen edellyttämällä tavalla :'( apua.
Kommentit (68)
Todennäköisesti saat tuon värjäymän pois esimerkiksi ihmesienen avulla eikä vaihdolle ole tarvetta. Ihmesieniä saa lähes kaikista marketeista ja maksavat alle 5e. On toimintavalmis pelkällä vedellä kastelun jälkeen.
Siis minkälainen värjäymä? Isokin? Mahtaako joutua korvaamaan mitään...
Älä huoli, nehän on normaaleja elämän jälkiä. Ellet ole paskonut koko lattiaa, sit voi lasku tulla perässä. Olen itsekin vahingossa saanut jotain jälkiä aikaan muovilattiaan,mutta ei tullut seuraamuksia. Tsemppiä!
Kuinka näkyvä jälki on? Mistä tullut ja onko laajalla alueella? Kyllä ns. tavallista kulumista voi asuessa tapahtua ja tuskin semmoisesta aletaan valittamaan. Mun mielestä just joku pieni tahra/värjäymä joka ei ole kauhean näkyvä menis kyl vielä tavallisen kulumisen kategoriaan.
Itseä stressaa ihan hulluna kun parketti naarmuttui jotenkin yhtä pöytää siirtäessä ja oon paniikis et tuleeko tosta jotainD: kotivakuutus on en tiedä korvaisko jos mulle sanottais et joo koko parketti uusiks apuaa...Muovimatosta en ahdistuis niin helposti, ei oo niin arvokas ja yleensä jengi skitsoo parketeista enemmän:D
Hanki ensin apua mt-ongelmiisi ja murehdi mattoa, kun muutat pois. Lähettävät laskun perästä, jos värjäymä ei mene normaalin kulumisen piikkiin.
Mistä teitä mt-ongelmaisia riittää tänne palstalle? Oikeasti.
No mitä jos sen maton kutenkin joutuisi kokonaan uusimaan? Paljonko töineen hinta..?
Muistakaa kuitenkin aina se että jos tärvelee vaihtokuntoon 20 vuotta vanhan lattian, niin ei siitä uuden hintaa tarvi koskaan maksaa. Jos ajatellaan että lattian käyttöikä on 25 vuotta, niin 20 vuotta vahnahasta pitää korvata 20%, loppu 80% nostaa asunnon arvoa ja kuuluu vuokranantajan maksettavaksi.
Olen hankkinut apua, ja nyt mulla on ihan hyvä olla. Mutta matossa näkyvät jäljet.
ap
Melko uusia asuntoja nämä ovat vieläpä :(
ap
Vierailija kirjoitti:
Mistä teitä mt-ongelmaisia riittää tänne palstalle? Oikeasti.
Minä ihmettelen, mistä tänne riittää niitä, jotka kirjoittavat hyvin outoja juttuja ja kuvittelevat olevansa normaaleja.
Ja värjäymään kannattaa kokeilla vimiä, ihmesientä tai pyyhekumia. Enkä usko, että joudut mattoa korvaamaan, ellei se nyt ole joku valtavan suuri. Tsemppiä sinulle, älä murehdi tuota etukäteen. Ja muovimatto on aika halpaa tavaraa, jos sen nyt jostain ihmeen syystä joutuisit korvaamaan.
Jos asia ahdistaa pahasti tai masennus haittaa elämää, mene juttelemaan esim. YTHS:n psykologille. Jos kynnys sinne on korkea, varaa aika seurakunnan diakonissalle, siellä ei tuputeta uskontoa, mutta kuunnellaan kyllä murheita ja ohjataan eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
No mitä jos sen maton kutenkin joutuisi kokonaan uusimaan? Paljonko töineen hinta..?
Hankala sanoa kun ei tiedä pinta-alaa edes. Mattojen hinnat selviää vaikka remonttitarvikekaupasta tiedustelemalla.
Täytyy olla todella suuri värjäymä, että koko lattia täytyisi vaihtaa. Tahroja tulee pakosti kaikille ja ne saa pois siivoamalla. Jos et itse jaksa sairautesi vuoksi siivota, voit yrittää pyytää siihen apua. Pienen solun siivoamisessa ei mene kauaa, joten varmasti avun saanti onnistuu. Aivan äärimmäisessä tapauksessa voit joutua kustantamaan siivousfirman suorittaman siivouksen. Tällaisessa tapauksessa lattian pitää jo olla TODELLA likainen. Älä siis huoli yhdestä tahrasta. Se ei todennäköisesti haittaa ketään. Ja niin kuin sanoin, jos haittaa siitä selviää siivoamalla. Voimia sinulle, toivottavasti saat apua sairauteesi!
Opiskelukaverini joutui korvaamaan, kun koiranpentunsa jyrsi vähän eteisen lattiaa. (en tiedä, miten sai irti)
Vierailija kirjoitti:
Riippuu pinta-alasta ja työn kestosta. Muovimaton hinta on tietääkseni ainakin jotain n. 10 euroa/neliömetri, saattaa olla enemmänkin. Remppamiehillä on sitten oma hinnoittelunsa kun lähtevät liikkeelle ja työnsä tekevät. Jos ison alan joutuisi mattoa uusimaan, niin kyllä puhutaan varmaan minimissäänkin useista sadoista euroista silloin kokonaiskulujen osalta.
Vierailija kirjoitti:
Tätä ei kannata murehtia ennen kuin on varmistunut, että vaihto on tarpeen. Se on äärettömä epätodennäköistä. Olen tehnyt muuttosiivouksia yli 10 vuotta ja vain kerran olen kohdannut tahran, jota ei siivoamalla saanut pois. Silloinkaan ei tarvinut koko lattiaa vaihtaa, koska tahra oli paikassa, jossa se ei haitannut (nurkassa, jonne katse ei osunut ellei vartavasten sinne tuijotellut). Jos siis lattia on ehjä, pidän lähes 100% varmana, ettei koko lattiaa tarvitse vaihtaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu pinta-alasta ja työn kestosta. Muovimaton hinta on tietääkseni ainakin jotain n. 10 euroa/neliömetri, saattaa olla enemmänkin. Remppamiehillä on sitten oma hinnoittelunsa kun lähtevät liikkeelle ja työnsä tekevät. Jos ison alan joutuisi mattoa uusimaan, niin kyllä puhutaan varmaan minimissäänkin useista sadoista euroista silloin kokonaiskulujen osalta.
Sitä vielä, että hinta voidaan toki kuitata poismuuton yhteydessä vuokravakuudesta ja jos se ei riitä, niin loput pitää sitten maksaa omistaan.
Mutta riippuu siitä, meneekö normaalin asumisen piikkiin tuo. Ainakin mitä pidempään asunnossa on asunut, niin sitä enemmän asumisen jälkiä on hyväksyttävä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä ei kannata murehtia ennen kuin on varmistunut, että vaihto on tarpeen. Se on äärettömä epätodennäköistä. Olen tehnyt muuttosiivouksia yli 10 vuotta ja vain kerran olen kohdannut tahran, jota ei siivoamalla saanut pois. Silloinkaan ei tarvinut koko lattiaa vaihtaa, koska tahra oli paikassa, jossa se ei haitannut (nurkassa, jonne katse ei osunut ellei vartavasten sinne tuijotellut). Jos siis lattia on ehjä, pidän lähes 100% varmana, ettei koko lattiaa tarvitse vaihtaa.
Tuo tahra on näkyvää värilikaa, tuntuu että matto on oikein imenyt sen D: Millä ihmeellä sitä voisi yrittää ottaa pois vai onko tuo juurikin sellainen toivoton tahra?
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo tahra on näkyvää värilikaa, tuntuu että matto on oikein imenyt sen D: Millä ihmeellä sitä voisi yrittää ottaa pois vai onko tuo juurikin sellainen toivoton tahra?
ap
Täällä jo mainittu ihmesieni on erittäin toimiva väline lähes mihin tahansa tahraan. Sillä on hyvä ainakin aloittaa. Esimerkiksi keittiön valkoiset kaapit, jotka olivat sisältä kellertävät liasta, tulivat täysin valkoisiksi ihmesienen avulla. Ja niin kuin alussa joku mainitsi, ihmesieni tarvitsee toimiakseen vain vettä ja on hyvin edullinen hankinta. Siellä paketissa on monta palaa ja palat voi tarvittaessa leikata pienemmiksi. Riittää siis useampaankin käyttöön.
mielenterveysongelmilla tarkoitan uupumusta ja masennusta, ei ole diagnoosia mihinkään tosin eli niihin ei kyllä pysty vetoamaan.
ap