Tiesittekö, että esim. haavainen paksusuolentulehdus ja muut suolistosairaudet ovat paljon harvinaisempia tupakoitsijoilla?
Eihän kukaan lääkäri silti suosittele tupakointia, mutta tällainen vahva korrelaatio on löydetty.
En linkitä, koska linkkiavaukset poistetaan hyvin herkästi.
Kommentit (26)
Aloin polttamaan ja heti parannuin diabeteksesta ja reumasta.
Keuhkosyöpään sairastuneiden keski-ikä on lähes 80 vuotta.
Jos nyt olisi valittava, niin mieluummin tämä kuin kulkea avanne housuissa kolmikymppisestä.
Mikäli tämä olisi valittava asia ja sehän ei ole.
Olen itsekin lukenut tuon tutkimuksen. Mutta käytännössä tunnen pari tällaista tapausta ja kumpikin polttaa. Huonossa kunnossa on kumpikin. Pitkät kortisoonikuurit ovat vieneet lisäksi vielä huonoon kuntoon.
Vierailija kirjoitti:
Ajattelin itse, että tupakoitsijoiden elämään liittyy myös yleensä toisenlainen rentous.
Eli harvoissa ravinto- ja hygieniaintoilijoissa löytyy tupakoitsijoita. Yhteys olisi siis siinä, ei tupakoinnissa sinänsä.
Mutta täytyy paremmin tutustua tutkimuksiin. Asiallisessa tutkimuksessa tietysti vakioidaan variaabelit tarkasti. Oli kuitenkin kansainvälisesti arvostetun tiedelehden artikkelina.
Itse olen aina ollut hirveä stressaaja ja minulla on myös pakko-oireita hygieniaan liittyen, sekä olen ollut tupakoitsija jo nuoresta asti. Tuntemissani ihmisissä juuri tupakoitsijat ovat niitä stressaajia ja hermostujia, toki poikkeuksiakin löytyy, mutta en itse usko tuohon teoriaan. Olen lukenut asiasta, ja itse olen löytänyt tietoa, että kaikki liittyisi nikotiiniin. Että nikotiini suojelisi tuolta haavaiselta paksusuolen tulehdukselta. Kun sen saanti loppuu, sairaus puhkeaisi helpommin kuin normaalisti. Mutta tiedäpä tuota, mielenkiintoista olisi jos asiaa tutkittaisiin enemmän.
Olen siis itse aloittanut tupakoinnin yläasteella, mutta nyt puolisen vuotta sitten, kolmekymppisenä, sain lopetettua sen. Olin todella iloinen ja ylpeä itsestäni. Sitten, pari kuukautta lopettamisesta, alkoi tulla hirveät vatsakrampit ja jokapäiväinen ripuli, limaa ulosteessa, ei onneksi verta. Minulle tehtiin kaikki mahdolliset testit mitä ulosteesta ja verestä voi ottaa, mutta niistä ei selvinnyt mitään. Nyt olen menossa tähystykseen, saa nähdä selviääkö siellä. Oireeni ovat onneksi vähän lievittyneet, mutta joka päivä minulla on edes jonkinlaisia vatsaongelmia. Vähintäänkin löysällä on vatsa. Toivottavasti "vain" ibs, mutta väkisinkin tulee mieleen, että miten tämä alkoi juuri tupakoinnin lopetettua. Lääkärit eivät ota vakavasti, yksikin nauroi, kun puhuin tupakoinnin lopettamisen yhteydestä haavaisen paksusuolentulehduksen puhkeamiseen. Ai että pisti vihaksi, juuri kun olin lukenut aiheesta. Mutta eivätpä hekään kaikkea tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Tupakoitsijat kuolee niin nuorina, ettei ne ehdi saada muita tauteja.
Tupakoitsija kuolevat keskimäärin seitsemän vuotta aikaisemmin kuin muu ikäluokka.
Tämäkin voi olla harhaa, koska tupakoitsijoiden kaikki elämäntavat yleensä ovat huonompia -- likkunnan puute, huonompi ravinto. Tähän ihmisryhmään helposti kasautuu kaikki. Eli miten tässä erotetaan puhtaasti tupakan osuus?
Ja onko se nyt niin paha, että elätettäviä eläkeläisiä on vähän vähemmän? Ihminen pääsee kuusvitosena eläkkeelle ja elää yli 80-vuotiaaksi.
Eikö se vain ole hyvä asia, että häipyy n. kymmenen vuoden (75v.)kuluttua maisemista? Ei yksilötasolla tietysti ole hyvä, mutta kokonaisuuden kannalta.
Tämä väite on totta. Myös rintasyöpää on vähemmän tupakoivilla, mutta siitä on kiellettyä puhua.