Suomalaisille ei helle sovi
Aina kun keli nousee yli kahdenkymmenen asteen, alkaa tapahtua. Tänäkin viikonloppuna on ollut lukuisia pahoinpitelyjä ja muuta sekoilua, kirsikkana kakun päällä poliisi on joutunut ampumaan kahta sekopäätä. Ja kyllähän sen tuolla ulkona kävellessä huomaa, että meininki on jotenkin levotonta. Muistan, kun yksi poliisi kerran totesi minulle, miten he katsovat säätiedotuksia työpaikalla suorastaan jännittyneinä, koska niistä voi päätellä tulevien tehtävien määrän. Vesisade tai viileä keli tarkoittaa hyvää vuoroa, helle ja viikonloppu puolestaan on kuulemma aivan perseestä, koska kansalaisten pää ei sitä vaan kestä ja alkaa älytön sekoilu. En epäile yhtään.
Kommentit (13)
Syynä varmaan pitkä pimeä ja kylmä aika. Sitten kun aurinko paistaa, aletaan vetää viinaa kaksin käsin ja tehdään itsestä ongelma muille. Tai tullaan julkisille paikoille heilumaan uhkaavasti ilman paitaa. Siitä tunnistaa sekopään.
:(
olkaa nätisti, nauttikaa auringosta puistossa, parvekkeella, terassilla, kävellen, lenkillä, ulkona.naurakaa ilosta, ja onhan sitä vitutustakin hyvä päästää ilmoille. ihan vaan kertoo kaverille että nyt pännii ihan hirveesti. sekin jo helpottaa oloa.
suomalaisten varsinkin miesten on hyvä opetella puhumaan tunteista ja omasta fiiliksestä. myös monien naisten. ihan kaikkien.
lämmintä ja turvaisaa päivää kaikille.
Olen samaa mieltä ehdottomasti. Täälläkin Myyrmäen keskustassa aloitti eilen afrikkalainen rumpu- ja tanssiryhmä heti kiihkeät, monotoniset rummutukset, kun tuli helteet ja porukka on täällä ihan heipparallaa.
Ei tee ainakaan iltaisin mennä ulos rumpujen kiihkeään rytmiin, kun kaikki seudun mustat ovat kovin kiihoittuneessa tilassa!
Vierailija kirjoitti:
Ei sovi ei. Onneksi olen puoliksi espanjalainen.
Terkuin Madridista, 38c tänään.
Hyi miten kuuma Espanjassa - ei saisi villit hevosetkaan minua nyt Madridiin, eikä muuannekaan kuumuuteen.
Vierailija kirjoitti:
Olen samaa mieltä ehdottomasti. Täälläkin Myyrmäen keskustassa aloitti eilen afrikkalainen rumpu- ja tanssiryhmä heti kiihkeät, monotoniset rummutukset, kun tuli helteet ja porukka on täällä ihan heipparallaa.
Ei tee ainakaan iltaisin mennä ulos rumpujen kiihkeään rytmiin, kun kaikki seudun mustat ovat kovin kiihoittuneessa tilassa!
Siis ei tee mieli - piti kirjoittaa.
Aivan, samasta syystä jäätelönsyönti on kiellettävä ei vaan sovi suomalasille, aina kun jäätelön myynti kasvaa hukkumiskuolematkin lisääntyy.
itse en ole huomannut mitään suurta levottomuuden lisäystä helteiden takia. suurin osa suomalalsista on rauhallisia ja käyttäytyy normaalisti. varmaan eniten ihmiset haluavat helteelläkin kohdata toisia ihmisiä ja viettää aikaa yhdessä eikä olla yksin. se voi joskus olla haasteellista vaikka sinkuille ja erosta toipuville lähestyä ihmisiä. sitten otetaan vähän liikaa alkoholia, impulssikontrolli katoaa, ja alkaa nousta pintaan asioita mitä on ollut mielessä.
mutta minä lähden nyt tästä torille ihmisten luokse täältä psykologisoimasta.
Onhan se ihan tutkittu että kuumuus lisää aggressiota. USA:n joissakin osavaltioissa on helleaaltoa pidetty lieventävänä asianhaarana väkivaltatapauksissa. Tähän kun vielä viina päälle niin avot.
Itsekään en helteestä tykkää, max 20 astetta vielä menee. Nytkin 22 ja alkaa jo vähän ahdistaa.
Jos ei nesteytys oo tasapainossa ja sitä korjailee väärillä aineilla menee pää ja kroppakin helposti epätasapainoon. Ruokavalio ja fyysinen toiminta kannattaa myös sopeuttaa olosuhteisiin. Tää ei tosiaan koske kaikkia suomalaisia eikä ainoastaan suomalaisia.
Hyvä esimerkki liiallisen lämmön ja etenkin useampia päiviä jatkuvan lämpöaallon seurauksista Do the Right Thing – kuuma päivä muuten tulee ti 18.7. tv5:ltä. Mahtava Spike Leen leffa, kannattaa katsoa jos on vielä näkemättä!
Juu sen takia täälä helsingissä on ollut niin rauhallinen kesä kun ei yhtäkään hellepäivää ole ollut.
Vierailija kirjoitti:
Tuo rummun päristely on Afrikassa kiihottumisrituaali, joka laittaa nuorten miesten hormonit hyrräämään. Kun sen kuulee, alkaa ympäristössä pian tapahtumaan.
Onhan toi provoomista kun jotkut ihan tosissaan tuntuvat väittävän, että yli 20 astetta on hellettä? Eihän kukaan oikeesti niin luule? Helleraja kun on 25 astetta Suomessa.
Ei sovi ei. Onneksi olen puoliksi espanjalainen.
Terkuin Madridista, 38c tänään.