Apua! Työkkäri antamassa karenssia jälkeenpäin!
Olen osa-aikatöissä ja haen soviteltua päivärahaa. Vaihdoin viime vuonna toisesta osa-aikatyöstä toiseen ja ilmoitin siitä Työkkäriin. Silloisen virkailijan mukaan kaikki ok, enkä saanut karenssia. Nyt kuitenkin toinen virkailija suoritti haastattelun 3 kk välein ja sanoi, että lähettää tuosta viime vuotisesta työpaikan vaihdosta selvityspyynnön. Annoin selvityspyynnön ja nyt Kela pyytää suostumustani päätöksen oikaisuun ja n. 3000 € tukien takaisinperintään. Apua! Miksi en saanut karenssia heti ja voiko sitä antaa useita kuukausia jälkeenpäin? Varsinkin, kun olen ilmoittanut kaiken asianmukaisesti.
Kommentit (39)
Päätöksessä lukee, että olen vaihtanut osa-aikatyöstä toiseen. Perusteluissa myös mainitaan, että "hakijalla ei ole ollut työttömyysturvalain mukaista hyväksyttävää syytä irtisanoutua enemmän työllistävästä työstä".
Ap
Vierailija kirjoitti:
Päätöksessä lukee, että olen vaihtanut osa-aikatyöstä toiseen. Perusteluissa myös mainitaan, että "hakijalla ei ole ollut työttömyysturvalain mukaista hyväksyttävää syytä irtisanoutua enemmän työllistävästä työstä".
Ap
No niin, eli karenssin syy on se että uudessa työssä oli 5h/vko vähemmän töitä.
Mutta miksi perittävä summa on noin iso?
Paljon olet saanu Kelasta soviteltua päivärahaa per kuukausi tossa uudessa paikassa?
Työkkäri voi laittaa kai vain max 3 kk karenssin? Tuskin sait kolme tonnia 3 kk ajasta?
Vierailija kirjoitti:
Ap
Onko sulla mitään kirjallista lausuntoa siltä toiselta työkkärityypiltä, jolle oli ok työpaikanvaihto?
Voiko toinen työkkärityyppi jälkikäteen mitätöidä toisen työkkärityypin päätöksen? Selvitä se.
Takaisinperintä on 2500 €, mutta aloittaessani keskustelun vitutti sen verran, että pyöristin ylöspäin. Tuo on mulle edelleen iso summa maksaa takaisin, mutta mahdollinen kaupan kassalla. Syyskuussa jään kuitenkin opintotuelle, että pieni stressi tässä on päällä :(
Ap
No kyllä se näin vaan menee. Laissa on lueteltu pätevät syyt irtisanoutua ja vastullisempiin tehtäviin siirtyminen ei kuulu niihin. Eli aivan oikein toimittu.
Tekisin kyllä silti asiasta valituksen, jos edellinen virkailija tosiaan sanoi, ettei karenssia tule. Ei Te-toimisto voi vanhoja päätöksiä edestakaisin vatkata, se ei ole asiakkaalle kohtuullista. Kysyitkö karenssiasiaa etukäteen?
Vierailija kirjoitti:
Tunnit muuttui 5 h / viikko pienemmäksi, mutta tuntipalkka nousi ja sain enemmän vastuuta. Kyseessä on kaupan ala ja ainakin meillä vain myymäläpäälliköllä on täydet tunnit.
Kannattaako tuohon oikaisuun suostua vai yrittää valittaa johonkin? Sen verran isosta summasta kyse, että haluan yrittää mitä vain, jos saisi jonkinlaista armahdusta.
Ap
tottakai valitat asiasta, ne tekee juuri karensseja tuon takia että ihmiset suostuisivat kyykytykseen ja työkkärin mielivaltaiset ääliöt saisivat omat bonuksensa sieltä
itse tekisin tuollaisessa tilanteessa jotain jonka laki ei salli, en kuitenkaan voi suositella sitä sinulle lakiteknillisistä syistä
Vierailija kirjoitti:
Takaisinperintä on 2500 €, mutta aloittaessani keskustelun vitutti sen verran, että pyöristin ylöspäin. Tuo on mulle edelleen iso summa maksaa takaisin, mutta mahdollinen kaupan kassalla. Syyskuussa jään kuitenkin opintotuelle, että pieni stressi tässä on päällä :(
Ap
Mutta eihän se perittävä summa voi mitenkään olla noin iso!
Karenssi on sen 3kk ja sinä aikana oot saanut soviteltua päivärahaa max. 1200e, joten mistä muusta tuo perittävä summa koostuu?
Siihen nyt ainakin kannattaa hakea oikaisua.
Onko sun työnhakin katkaistu, jolloin oot menettänyt myös oikeuden soviteltuun?
Vierailija kirjoitti:
En tiedä ymmärsinkö nyt oikein, mutta olen koko ajan Työkkärissä työnhakijana. En kuitenkaan saa soviteltua päivärahaa, koska sen maksu keskeytettiin tämän keissin ajaksi.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä ymmärsinkö nyt oikein, mutta olen koko ajan Työkkärissä työnhakijana. En kuitenkaan saa soviteltua päivärahaa, koska sen maksu keskeytettiin tämän keissin ajaksi.
Ap
Ok, no sitten kela perii koko ajalta nuo rahat, mutta todellisuudessa perinnässä pitäisi olla vain tuon 3 kk:n rahat.
Pyydä oikaisua tuohon perittävään summaan.
Kannattaa valittaa. Perusteluna se, että vaihdoit parempipalkkaiseen työhön, jolloin sinulla oli ollut mahdollisuus edetä parempiin töihin. Olisit voinut ottaa vastaan toistakin työtä, koska tunteja oli uudessa työssä vähemmän.
Olisit kuitenkin kertonut koko tarinan jo aloituksessa, niin olisit saanut heti parempia vastauksia. On sinulla ollut hirmuiset tulot ennen työttömäksi jäämistä, jos soviteltukin oli noin paljon kolmelta kuukaudelta. Mutta eihän kela maksa ansiosidonnaista ... mikä tässä ei vieläkään täsmää?
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa valittaa. Perusteluna se, että vaihdoit parempipalkkaiseen työhön, jolloin sinulla oli ollut mahdollisuus edetä parempiin töihin. Olisit voinut ottaa vastaan toistakin työtä, koska tunteja oli uudessa työssä vähemmän.
Olisit kuitenkin kertonut koko tarinan jo aloituksessa, niin olisit saanut heti parempia vastauksia. On sinulla ollut hirmuiset tulot ennen työttömäksi jäämistä, jos soviteltukin oli noin paljon kolmelta kuukaudelta. Mutta eihän kela maksa ansiosidonnaista ... mikä tässä ei vieläkään täsmää?
Turha tuosta on enää valittaa, koska työkkärissä tuijotetaan niitä työtunteja ei palkkaa.
Tuossahan edellisessä ap:n viestissä selviää miksi perittävä summa on noin iso.
Ap, sille on syynsä miksi sun suostumusta pyydetään, etkä missään nimessä anna sitä. Jos et suostu, mitään ei voi periä takaisin, syy tähän johtuu hallintolain 8. luvusta, lue ihmeessä: http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2003/20030434#L8
Itseasiassa karenssia voi tulla siitä, että vaihtaa vakkaripaikasta määräaikaiseen ja määräaikaiseen ei saakaan jatkoa. Varmaan siksi tuntimäärä on se syy. Itse valittaisin, sillä virkailija on sinua ohjeistanut väärin. Olen työni puolesta kirjoittanut asiakkaiden avuksi vastineita, sillä sekä te-toimistossa että Kelassa sössitään urakalla. Asisiakkaani ovat saaneet pitää rahansa.
Kirjoita asiallinen selvitys tilanteesta, kuka virkailija on luvannut ja mitä. Vetoa taloudelliseen tilanteeseesi, ettet pysty maksamaan ja tilanteesi muuttuu yhä tiukemmaksi opiskeluiden takia. Mainitsisin, että on kohtuutonta vuoden jälkeen asettaa karenssi, kun on itse toiminut oikein eli selvittänyt tilanteen entiselle virkailijalle, joka on sen hyväksynyt.
Vierailija kirjoitti:
Ap, sille on syynsä miksi sun suostumusta pyydetään, etkä missään nimessä anna sitä. Jos et suostu, mitään ei voi periä takaisin, syy tähän johtuu hallintolain 8. luvusta, lue ihmeessä: http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2003/20030434#L8
Höpö höpö.
Luit muttet ymmärtänyt. Kassan/Kelan päätöksistä ei voi tehdä oikaisuvaatimusta, niistä tehdään valitus. Ap:n kannattaa antaa se suostumus päätöksen oikaisuun, koska muuten hän ei saa valituskelpoista päätöstä. Tai saa kyllä; jos suostumusta ei anna, kassa pyytää muutoksenhakulautakunnasta aiemman päätöksen poistoa (eli mitätöintiä). Käytännössä ainoa, mitä Ap saa aikaan kieltäytymällä päätöksen oikaisusta, on takaisinperinnän alkamisen venymisen vuodella eteenpäin. Lautakunnan käsittelyaika kun on vähintään 6kk. Sitten kun Ap vielä valittaa siitä päätöksestä, saa koko ruljanssin kestämään pari vuotta.
Tiukkana, ärtyneenä, mutta asiallisena kelaan päin yhteys. Kohtuullistamisella olen saanut pitää rahani muutamassakin keississä kelan kanssa, kun virkailija on mokannut.
"http://www.kela.fi/ajankohtaista-henkiloasiakkaat/-/asset_publisher/kg5…"
Minä menisin oikeusaputoimistoon ja ottaisin yhteyttä iltalehteen. Just tuollaisten tapauksien vuoksi en ota osa-aikatöitä vastaan.