Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Graafinen suunnittelu

Vierailija
15.07.2017 |

Opiskeleeko joku tai onko opiskellut? Millaista on? :)

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
15.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erittäin kilpailtu ala, mutta jos löytää oman tyylinsä voi saada hyviäkin asiakkaita. En ole käynyt missään koulussa, vaan opetellut itse Adoben ohjelmien käytön

Vierailija
2/23 |
15.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella rankkaa työtä, josta hipsteriys kaukana. Olen palanut loppuun johtuen hulluista aikatauluista ja jääräpäisistä asiakkaista. Yrittäjä olen, mutta olen hakemassa sanomalehteen graafikoksi. Olen ollut aiemminkin lehdessä töissä eikä ollut herkkua, mutta kyllä se epävarman yrittäjäarjen voittaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
15.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos, jotka  olette vastaneet. Oliko kouluun hankala päästä? Millaista työ sitten on parhaimmillaan? Minne menisitte, jos ette graafikoksi vai oliko ainoa vaihtoehto?

ap

Vierailija
4/23 |
15.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työllistyminen hankalaa, todella kova kilpailu.

Mahdottomat aikataulut, mahdottomat asiakkaat. Ainakin aluksi saa painaa pitkää päivää pienellä palkalla, mitään ylityölisiä ei alalla yleensä tunneta.

Mutta uskon että sinänsä kivaa duunia, saa toteuttaa luovuuttaan. Mutta kannattaa kasvattaa paksu nahka, luomistyön tulos voidaan myös haukkua maanrakoon.

Terveisiä mainostoimistosta...

Vierailija
5/23 |
15.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä helvetissä rupea. Joko kärvistelet köyhyysloukussa pakkoyrittäjänä tai palat loppuun. Pahimmillaan kumpaakin. Graafisia suunnittelijoita koulutettiin 2000-luvun alun digihypessä aivan liikaa ja nyt meitä on joka oksalla. Epävarmuus on jatkuvaa, tulevaisuus tuntematon. Tunnen kollegoja jotka on masentuneet ja alkoholisoituneet hajottuaan ensin mainostoimiston hektisyydessä, ketjutetuissa työsoppareissa, yyteissä ja lopulta potkuissa, sitten epätoivoisessa pakkoyrittäjyydessä ja kilpailussa, kusipäisissä asiakkaissa, jotka eivät maksa palkkaa.

Jos voisin, valitsisin toisin.

Vierailija
6/23 |
15.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alalla toimii paljon harrastelijoita, palkkioita polkien. Atski tai MG-koulu voi avata tien huipulle ja kunnon liksoihin, lisänään kaupallinen koulutus, idearikkaus, luovuus, omaperäisyys, tyylitaju, tiimi- ja esiintymistaidot sekä ahkera omistautuminen tehtäviin. Nettigrafiikan hallitseminen on yhtä tärkeää kuin printin tekeminen. Lahjakkuuksia todella kaivataan.

Vierailija
7/23 |
15.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua kiinnostaisi enemmän kuvittaminen, mutta Suomessa ei ole siihen linjaa.

Vierailija
8/23 |
15.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Atski tai MG-koulu

?

Vierailija
9/23 |
15.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Atski tai MG-koulu

?

Kirjoittaja taitaa olla keski-ikäinen tai vanhempi. :) 

Vierailija
10/23 |
15.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Atski tai MG-koulu

?

=)

Vierailija
11/23 |
15.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noista visuaalista osaamista vaativista koulutuksista graafinen suunnittelu taitaa olla se, mihin on helpointa päästä. Mutta syy siihen on liian isoissa koulutusmäärissä. Sellaiseksi "katellaan nyt, että saisiko töitä" -tyyppiseksi alavalinnaksi se ei käy, pitää olla itse valmis tunkemaan itseään joka paikkaan ja taistelemaan kaikista mahdollisista töistä heti alusta asti, eikä sekään takaa mitään.

Tai sitten jos haluaa graafisen suunnittelun taitoja jonkin esim. kaupallisen alan ammatin sivuun, niin lisätutkintona niistä taidoista voi olla hyötyä.

Vierailija
12/23 |
15.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Urbaanin sanakirjan mukaan atski on Ateneum. En ole keski-ikäinen en vaan asu Helsingissä :) En ole koskaan kuullut kenenkään sanovan että mennään atskiin.

ap

Vierailija
13/23 |
15.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä muuta kuin että hiton vaikea päästä opiskelemaan jos haluaa taiteen maisteriksi tai kandiksi. (siis Aalto-yliopistoon tai Lapin yliopistoon) En tiedä onko ammattikorkeaan helpompi päästä, mutta varmaan työpaikoissa suositaan mielummin kandeja ja maistereita.

Vierailija
14/23 |
15.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Urbaanin sanakirjan mukaan atski on Ateneum. En ole keski-ikäinen en vaan asu Helsingissä :) En ole koskaan kuullut kenenkään sanovan että mennään atskiin.

ap

Viittasin kuutoseen sillä keski-ikäinen+. :)

70-vuotias äitini haki joskus aikoinaan "atskiin", mutta en ole varma, oliko se siihen aikaan sekä taideteollinen että kuvataideakatemia vai jompi kumpi.

Vierailija
15/23 |
15.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole minäään ikinä mistään Atskista tai MG-koulusta kuullut, vaikka olen pian nelikymppinen ja taideteolliselle alalle kouluttautunut (tosin en graafiseksi suunnittelijaksi)

Vierailija
16/23 |
15.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole minäään ikinä mistään Atskista tai MG-koulusta kuullut, vaikka olen pian nelikymppinen ja taideteolliselle alalle kouluttautunut (tosin en graafiseksi suunnittelijaksi)

Ole huoleti - ei varmaan moni muukaan tiedä. Kun mutustelee noita termejä, niin väkisinkin tulee mieleen joku Etelänvetelä; semmoinen mässy.

Vierailija
17/23 |
15.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ap

Tässä taidettiin viitata Aalto yliopiston Taiteen ja suunnittelun korkeakoulun graafisen suunnittelun laitokseen/ osastoon. Atskista ei ole puhuttu enää vuosiin, mutta vielä puhutaan TAIKista, joka siis sulautui Aalto yliopistoon yhdessa TTKn ja Kauppiksen kanssa. 

MG ei tainnut viitata takavuosien automerkkiin, vaan johonkin mainosgraafikkokouluun. 

Mitä korkeampi koulutus on, mitä lahjakkaampi on, sitä enemmän voi ottaa riskejä. Työ voi olla mitä tahansa fonttien suunnittelusta sarjakuvien kautta leffojen alkuteksteihin. 

Vierailija
18/23 |
15.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Viittasin kuutoseen sillä keski-ikäinen+. :)

70-vuotias äitini haki joskus aikoinaan "atskiin", mutta en ole varma, oliko se siihen aikaan sekä taideteollinen että kuvataideakatemia vai jompi kumpi.

Aa haha :D ajattelin jo että ei kai siinä, onhan näyttelymenestys tietysti hyvä jos haluaa lisää töitä ....   :D

ap

Vierailija
19/23 |
15.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varaudu siihen, että vaikka sulla olisi miten hienot visiot ja suunnitelmat, asiakkaan näkemys saattaa olla todella ruma ja mauton ja sen toteuttamisesta sulle maksetaan. Graafikot myös tekevät usein valmiin graafisen ohjeistuksen pohjalta materiaalia. Työskentelen viidettä vuotta graafikkona, ensin tein aikakausilehtiä ja nyt olen markkinoinnin puolella. Vasta markkinoinnissa olen päässyt käyttämään luovuuttani enemmän ja suunnittelemaan kokonaisuuksia ihan alusta asti. Hektistä ja vaikeaa on. Printin osaamisesta on tosiaan hyötyä, siis siitä teknisestä puolesta. Monesti olen tavannut taiteellisesti lahjakkaita graafikoita jotka eivät ole kuitenkaan osanneet toteuttaa painoteknisesti oikeanlaista materiaalia.

Vierailija
20/23 |
07.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi kaksi