Jaakko, 34, suree lapsettomuuttaan Hesarin haastattelussa
Melenkiintoinen juttu Hesarissa: http://www.hs.fi/elama/art-2000005287400.html
En halua pilkata ketään, mutta noin Jaakon ikäisenä sinkkumiehenä oli kyllä pakko raapia päätä tämän haastattelun äärellä.
Jotenkaan en pysty ollenkaan samastumaan siihen, että ikäiseni mies pitää "elämäntehtävänään" perhettä ja itkee, kun lapsettomuus sattuu niin syvältä. Omassa lähipiirissäni miesten vauvakuumeilu tai lapsen kaipuu on täysin vieras ilmiö, ja vaikka tuosta ei tosiaan hirveästi puhuta, olisin kyllä yllättynyt, jos joku hyvistä kavereistani kärsisi tästä salaa.
Minusta elämä ilman lapsia on aivan mahtavaa. Lapsiperhe-elämä kaikkine rajoituksineen tulee jossakin hyvin alhaisilla sijoilla, kun mietin, mitä elämälläni tekisin. Tuntuu oudolta, että joku – etenkin mies – kaipaa sitä niin paljon, että itkee asian takia.
Onko teidän piirissänne kolmikymppisiä miehiä, jotka avoimesti kaipaavat lapsia?
Kommentit (69)
Olen tuntenut pari miestä, joilla vauvakuume. Sellainen polttava. Itse olen vela, mutta jotenkin erityisen pullantuoksuinen sellainen, koska vauvakuumeilijoita on riittänyt. Ei se ole käsitystäni kenestäkään alentanut, mutta suhteen tietysti päättänyt.
Vierailija kirjoitti:
Kainuun Sanomat tai Maaseudun Tulevaisuus? WTF?
Helsingin Sanomat? WTF?
En lukenut juttua, mutta melkoinen ajatusten lukija ap luulee olevansa. Asiasta ei ikinä edes puhuta, mutta silti ap on ihan varma että kukaan hänen kavereistaan ei halua perhettä :D. Villi veikkaus että jos joku ap:n kaveri perheestä haaveilisi, niin ap tuolla asenteella tuskin kuuluu niihin kenelle asiasta viitsisi mainita edes puolella lauseella.
Jospa joku nyt vain kopsaisi jutun tänne, niin ei tarvisi arvuutella mistä puhutaan?
Vierailija kirjoitti:
Miehillä ei varmaan usein ole kovaa vauvakuumetta, koska biologia ei sanele heille koska on liian myöhäistä perustaa perhe. Naisilla ei valmistumisen ja vakityön saamisen jälkeen montaa vuotta ole aikaa hukattavana.
Tämä ajattelumalli on miehille ansa. Kuvitelma siitä, että se on mahdollista aina. Jutussa siteerattiin 52-vuotiasta miestä, joka sanoi suoraan, että nuoret naiset eivät käytännössä vanhempaa miestä ota. Jos ottavat, mies on yleensä toisella kierroksella ja hänellä on keskimääräistä parempi ulkonäkö ja/tai taloudelliset resurssit.
Vierailija kirjoitti:
Jaakko vaikuttaa luonteeltaan mukavalta, mutta se ulkonäkö...
No makuja on monenlaisia. Mun mielestä ulkonäössä ei ole mitään vikaa, mutta en kiinnostuisi tuollaisesta miehestä, tulee jotenkin naismainen vaikutelma. Mutta ehkä sekin johtuu siitä, että mun lapsikiintiö on täynnä enkä halua enää jatkaa sukua.
Minusta ihan kivannäköinen mies ja tuo partahan vain lisää mielenkiintoisuusastetta. Ilman partaa olisi todennäköisesti tylsännäköinen. Jos on vielä sopiva luonne, niin luulis kelpaavan. En saanut juttua auki, joten en osaa sanoa enempää. Mutta luulis treffikutsuja tulevan pariutumiskaipuisilta naisilta, jos löytävät yhteystiedot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaakko vaikuttaa luonteeltaan mukavalta, mutta se ulkonäkö...
No makuja on monenlaisia. Mun mielestä ulkonäössä ei ole mitään vikaa, mutta en kiinnostuisi tuollaisesta miehestä, tulee jotenkin naismainen vaikutelma. Mutta ehkä sekin johtuu siitä, että mun lapsikiintiö on täynnä enkä halua enää jatkaa sukua.
Mistä asioista tuli naismainen vaikutelma?
Tapailemani 37-vuotias mies tuntuu haluavan lapsia jopa aika kiihkeästi. Hän puhuu todella usein lapsista ja suunnittelee perhe-elämään liittyviä asioita. Tiedän myös muita n. 35-vuotiaita miehiä, joilla tuntuu olevan jos nyt ei vauvakuume niin jonkinlainen perhekuume.
Vierailija kirjoitti:
Entisellä työpaikalla oli mies, joka ihan avoimesti haaveili lapsista ja osteli mm. kirppikseltä valmiiksi niille leluja...
No, tämä tapasi sitten itseään vähän nuoremman naisen, teki kaksi lasta. Näin sitä miestä ulkona ollessa, kun ne lapset oli jotain 2-4v ja se kertoi jättäneensä sen naisen, ne lapsetkin se oli jättänyt, ja alkanut käyttämään amfetamiinia viihdekäyttönä. Kuulemma ei ollut tiennyt miten raskasta lapsiperhe elämä on :/
Siis ihan totaalinen kammoääliö, jonka idioottimaisuus manifestoitui jo varhain kummallisina ja epärealistisina lapsihaaveina. Sääliksi käy edelleen sitä niiden sen lasten äitiä, joka nyt kasvattaa niitä lapsia yksin.
Olen huomannut naisissakin, että suurimmat haaveilijat ja "haluan olla äiti" tyypit on niitä karseimpia ja huonompia äitejä sitten lapset saatuaan.
Minä seurustelin parikymppisenä kahdenkin miehen kanssa, jotka halusivat palavasti lapsia. Ensimmäinen oli omistushaluinen, vihanhallintaongelmainen, huumorintajuton eikä kestänyt yhtään epätäydellisyyttä. Oli kerran ollut hoitamassa äänentoistoa jossain musiikkiopiston kevätjuhlassa ja tuli kiukkua puhkuen sieltä kotiin, että hänen lapsensa kyllä sitten soittavat nokkahuilua kunnolla, eivätkä haparoiden, kuten jotkut kyseisessä juhlassa esiintyneet pienet huilistit. Nyt jo naurattaa tuo nokkahuilunsoitosta puhiseminen mutta silloin lähinnä kammotti, kun koko ajan jankkasi, että minähän muuten teen hänelle lapsia.
Toinen taas oli viinaanmenevä, levoton, keskustelutaidoton ja kykenemätön ottamaan mitään vakavasti. Aina muisti painottaa olevansa kulkuriluonne ja siitä huolimatta hänen kanssaan olisi pitänyt perhe perustaa. Nykyään on kuuleman mukaan isä ja on kai viimein kasvanut sen verran, että osaa hoitaa osansa kunnialla. Nokkahuilupuhisijasta en sen sijaan ole vuosikausiin kuullut mitään.
40v komea, naimisissa oleva kollegani kaipaa kovasti lapsia. Hän tunnusti kävelevänsä iltapäivisin kiertotietä päiväkodin ohitse jottei joutuisi näkemään lapsiaan halaavia isiä. Vaimonsa on vela.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole noin vauvakuumeilevaan mieheen törmännyt. Jaakko vaikutti symppiseltä, joten toivottavasti hänen toiveensa toteutuu. Jaakosta tulisi hyvä isä.
Oletko varma? Aika naiiveilta hänen ajatuksensa vanhemmuudesta minusta vaikuttivat. Voi tulla aikamoinen palautus maan pinnalle, jos ja kun lapsiperhearki oikeasti konkretisoituu.
No naiiveja ne naistenkin kuvitelmat ovat. Teininä hoidin pieniä lapsia, jopa vauvaa, mutta silti mielikuvissani kävelin vaunulenkkejä vauvan kanssa kauniissa auringonpaisteessa hameenhelmat hulmuten. Muistan vieläkin, miten hämmästynyt kerran olin, kun olin pääsyt ulos asti ja kello oli vasta yksi iltapäivällä. Ja vaikka tietää, että vauvat valvottavat, ei sitä oikeasti tiedä ennen kuin käytännössä. Suurin osa ihmisistä kestää tuon vaiheen, joten eiköhän se Jaakkokin kestä.
Vierailija kirjoitti:
Voi vittu, mitä koulukiusaajameininkiä täällä on. "Betamies", "alhaiset testosteronitasot" ja mitä vielä. Hävetkää, mutta ettehän te metafyysisen pahan - siis uskonnon kielellä Saatanan - lihaksi tulemukset sitä tietenkään osaa.
Tosiasia on kuitenkin, että keskivertonainen saa aika paljon komeamman miehen kuin Jaakko, joka on varmasti ihan hyvä tyyppi sinänsä.
T:Saatana
Hirveän ikävää sinullle, Vierailija, mutta ainakin itse (lapsettomana naisena) pystyn samaistumaan Jaaakon maailmankuvaan.
Minähän en edes halua lapsia, mutta sehän tässä onkin ongelma. Ikäluokastani moni muukaan ei halua perustaa perhettä. Jaakolla on huono ajoitus.
Onhan tuolla Jaakolla vielä paljon vuosia aikaa löytää nainen.
Voi voi kun olisin 10 v nuorempi niin ottaisin Jaakon mielelläni lasteni isäksi.
Ja mikä tuossa ulkonäössä muka on vialla? Ymmärrän kyllä että parta jakaa mielipiteitä mutta onhan tuo nyt ihan tavallisen mukavan näköinen mies.
Jaakosta paistaa epätoivoisuus, ei kiinnosta monia. Epärealistiset käsitykset isyydestä, Ei jatkoon missään nimessä,
Kukaan ei halua epätoivoista kumppania, oli hän mies tai nainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin betamiesvaikutelma tuli tuosta Jaakosta. Hyvässä ja pahassa.
Oletko sinä mies vai nainen? Minua inhottaa jaottelu alfa- ja betamiehiin. Jos olet mies, et tajua naisista yhtään mitään.
Voi sinua inhottaa, mutta kyllähän tuosta Jaakosta nyt aika provider-vibat tulee. Veikkaan,että keskimääräistä alhaisemmat testotasot kanssa. Tämä on ihan arvoneutraali luonnehdinta. Hän saa olla sellainen kuin on, ja niin mekin saamme.
Mistä teet päätelmän onko jollain matalat vai korkeat testotasot?
tiedän, miten testosteroni vaikuttaa ulkonäköön, luonteeseen ja käyttäytymiseen.
No alappa sitten luetella niitä käsityksiäsi. Taidat omasta mielestäsi olla sitä a-, tai siis alfa-luokkaa puheittesi perusteella. Tekeekö korkeat testotasot miehestä sitten automaattisesti paremman? Onko herkkyys, tai oman kohtalonsa tai toteutumattomien haaveiden sureminen ja itkeminen merkki alhaisista testotasoista, tai jos esim kroppa ei ole kuin veistos?
Kerro, haluan kuulla käsityksistäsi.
Hohhoijaa... Ei, korkeat testosteronitasot eivät tee kenestäkään parempaa ihmistä mutta kyllä sillä kuitenkin on merkittäviä vaikutuksia sekä fyysiseen että psyykkiseen olemukseen. Nämä eivät siis ole mitään 'käsityksiä' tai mielipiteitä, vaan olisit nopealle googlaamisella löytänyt itsekin paljon tietoa asiasta. Tässä kuitenkin sinulle testosteronin vaikutuksia sinulle:
-äänen madaltuminen
-kasvonpiirteiden miehistyminen
-karheampi iho
-suuremmat lihakset
-ylläpitää sukupuoliviettiä
-nostaa optimistisuutta ja riskinottoa
-tekee naisista hyväntahtoisia ja miehistä aggressiivisia
Tutkimuksten mukaa naiset myös suosivat korkean testosrenitason omaavia miehiä, joten on tuolla yhdellä hormonilla kuitenkin aika laajat vaikutukset.
Ihan normaalin näköinen mies. Jopa ihan symppis. Ei minusta muuta vikaa kuin ehkä liian resu parta. Voisin ottaa, jos en olisi aseksuaali.