Lapsen tunteidenhallinta
Olen 8-vuotiaan pienen pojan äiti. Viimeisen puolen vuoden aikana on pojan vihaisten tunteiden hallinta lähtenyt vähän lapasesta. Jos joudun kieltämään (useimmiten esimerkiksi pelaamista), niin suuttuu tosi kovin. Saattaa kostaa sisaruksille, heittelee ja rikkoo tavaroita, mutta ennenkaikkea hänen suuttumuksensa voi kestää tunteja. Siis voi tunteja härnätä ja kiusata muita, puhua rumasti jne. Tekee tätä niin kotona, kuin vieraiden läsnäollessa. Viimeisimpänä on ruvennut lyömään minua, tätä ei ole koskaan ennen ollut.
On lapsistani ehdottomasti herkin tapaus niin hyvässä kuin pahassa (ainoa jolle äidin kainalo tällä hetkellä kelpaa). Olen kokeillut vähän kaikenlaista, mutta otan mielelläni kommentteja vastaan. Tilanne on kärjistynyt nyt lapsen ja isänsä välillä kun isä ei oikein siedä sitä tuntikausien kiukuttelua. Voisiko kyseessä olla joku tunteidenhallinnan ongelma? Hän saattaa olla hieman sosiaalisten taitojen kehityksessä ikäisiään jäljellä, ei oikein osaa ystäystyä ja ujo/epävarma.
Kenelläkään muulla tämmöistä tapausta kotona?