Ymmärrän kyllä ihan täysin niitä jotka miettivät onko lapsen lukio-opiskeluun ns varaa..
Äidinkielestä 2 kirjaa (+ myöh mahd tehtävävihkon ostaminen), englannista 1 ja ruotsista 1 kirja=110e. Lisäksi matematiikasta hankittavana kirja luvuista ja lukujonoista ja diginä myös, kirja polynomifunktioista-ja yhtälöistä, Maol ja laskin sekä jokin ohjelmalisenssi=n.150e. Ja sitä en tiedä onko pitkän matematiikan kirjat kalliimpia, se selviää sitten tuon 2 ekan jakson jälk kun kurssit koostuu siitä mitä opiskelija valitsee tai on valinnut jo eli esim meillä pitkä matematiikka. Laskimesta jotkut sanoo, että pitää olla 150-200e laskin jos pitkä matematiikka ja jotkut, kuten koulut, sanoo että laskimeksi riittää aika peruslaskin jonka saa muutamalla kympillä. Makuasia kai sitten.
Plus sitten vihkot ym tilpehöörit, kannettava tietokone, seutulippu kuukausittain kulkemisiin jne.
Nuo kirjat on vain ensimmäisen 2 jakson juttuja, sen jälk toki sitten uudelleen kirjaostoksille.
Ja ennenkuin joku sanoo niin en valita, tämä oli vain ajatuksenvirtaa hankinnoista, tiedänpähän ainakin mihin ylimääräiset rahani laitan ja mikäpä sen parempi menoerä kuin oman lapsen koulutus:)
Kommentit (57)
Näin vastikään lukiosta valmistuneena voin sanoa, että oli kyllä aika kallista menoa silloinkin ja minun ikäluokkani ei kuitenkaan vielä tarvinnut omia läppäreitä (sellainen kyllä siis oli). Kirjoja sai jonkin verran käytettyinä mutta ei kuitenkaan läheskään kaikkia, ja siinä vaiheessa kun lukion kurssimäärä lähestyi sataa niin olihan sitä rahaa mennyt aika paljon. Ja kaiken tämän maksoin itse kesätyö- ja lahjarahoistani, vanhemmilla ei ollut hirveästi varaa tai sitten niitä ei vain kiinnostanut. Vanhojentansseista maksoin myös kaiken itse, mekon, hiukset, kampaajan yms, ja samoin kaikki abijutut. Hirvittää ajatellakin paljon rahaa minulla kului tuon kolmen vuoden aikana, millainenkohan minun taloudellinen tilanteeni olisi nyt, jos ei olisi kaikkea tarvinnut maksaa itse vaan olisin saanut säästöön jotain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tilasin nuo matematiikan vermeet äsken ja summaksi tuli 125e lahjakortin kera. Ilman lahjakorttia (joka oli vanhenemassa) summa olisi ollut 175e. Noh, nyt on 2 ensimmäisen jakson kirjat, digi-ja perinteiset, hankittu kuten myös kannettava, laskin, tarkoituksenmukainen reppu (oma tilansa kannettavalle) ym pienempää tarpeistoa. Ainiin, vihkot puuttuu, varmaan Jameralta ne kun siellä vielä käydään, olisi 10kpl paksuja A5-vihkoja yht.8,50e.
Ja ei kiinnosta pierun vertaa ottaako joku aloitukseni valituksena tms, se on vain hänen tulkintansa ja ongelmansa ettei ymmärrä lukemaansa.
ap
Juu samaa mietin. Eihän siinä valitusta olla vaan toteamista. Meillä myös yksi juuri kirjoitti ja toinen menee kakkoselle eikä samat kirjat käy vaan kaikki piti ostaa uusina. Ihan persiistä
Juu en valita, vaikka onkin ihan persiistä!
Olenko väittänyt että en valita?? Onko sulla joku ongelma?
Vierailija kirjoitti:
Pois ne Thaimaan matkat, äiskän tatuoinnit ja iskän kaljoittelemasta.
Lukiossa maksoi ennen kirjojen lisäksi lukukausimaksut ja kouluruoka. Tehdastyöntekijä-äitini pystyi ne kustantamaan.
Miksi kaiken pitäisi olla toisten veronmaksajien kustantamaa nykyvanhemmille? Luulisi oman lapsen tulevaisuuden olevan ensimmäisiä prioriteettejä, kuten oli ennen vanhaan.
Nyt ei ole ennenvanhaan vaan nyt.
Vierailija kirjoitti:
Lukiossa maksoi ennen kirjojen lisäksi lukukausimaksut ja kouluruoka. Tehdastyöntekijä-äitini pystyi ne kustantamaan.
Miksi kaiken pitäisi olla toisten veronmaksajien kustantamaa nykyvanhemmille? Luulisi oman lapsen tulevaisuuden olevan ensimmäisiä prioriteettejä, kuten oli ennen vanhaan.
Kymppi sivuun kuussa ja kuudentoista vuoden päästä on jo pari tonnia kuussa. Ei mikään mahdoton rasti. Rahaa jää vielä matkailuun ja mihin nyt huvittaakin.
41, et varmaankaan minua tarkoittanut, koska tokihan ymmärrät lukemaasi, mutta varuilta; meidän Thaimaan matkat on jo toteutuneet ja kaljaa ja tupakkaan ei perheessämme mene senttiäkään.
Ap
Ai ne olikin tatuointeja :D
Noh, ei löydy niitäkään tältä mammalta, voi hitsi!
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laske tuohon päälle vielä 500 e/kk asumisesta. Lukioita ja ammattikouluja lakkautetaan samassa tahdissa julkisen liikenteen kanssa. Vielä 3 vuotta sitten lukioon pääsi bussilla kätevästi, enää ei. Pakko muuttaa 30 km päähän kotoa, että saa keskiasteen koulutuksen. Eikä edes asuta korvessa, bussi kyllä kulkee 1 km päästä, mutta niin, ettei kouluun ehdi tai kotona olisi vasta klo 19 jälkeen.
Mopoautokin tulisi edullisemmaksi.
Asumistuki?
Vie aamuisin kouluun ja kotiin sit ilta seitsemältä. Tekee vaikka koululla läksyjä tai läheisessä kirjastossa.
Äitini kulki koulumatkaa paikallisjunalla aikoinaan kauan sitten. Joka päivä odotti sitä junaa 2 tuntia seisten lämmittämättömässä asemahallissa. Tämä alkoi jo 10-vuotiaana. Koulumatka oli 10 km ja pyörää ei hänellä sota-aikana ollut.
Ajattelin kyllä itse käydä töissä. Silloin minulla ei oikein olisi aikaa kuljettaa teiniä kouluun. Kaikki vanhemmat eivät ole työttömiä.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on kolmoset, jotka aloittavat lukion syksyllä. Kaikissa kouluissa vaaditaan mm. läppärit. Lapsilisät loppuvat alkuvuodesta. Nyt ensimmäisen kerran tuntuu tilanne tiukalta rahallisesti. Rakkaita lapsia ovat tietysti kaikki, mutta en minä heidän samanaikaista syntymistään valinnut!
Sun tilanne on niin erikoinen, että heruu sympatiaa. Yhdestä ei, aikaa on säästää 16 vuotta.
Älkää nyt valittako, Suomessa ei ole edes lukukausimaksuja. Miettikää mitä muualla maailmassa koulutus maksaa kun vanhemmat maksavat opiskelun oikeasti omasta pussista. Nyt ei tarvitse lukiolaiselle hankkia itse kuin kirjat ja työvälineet. Vanhojen tansseista ym ylimääräisestä pääsee edullisesti kun hankkii puvun käytettynä, tekee itse meikit ja kampaukset ym.
Toisekseen maksaa amiskin, sinnekin tulee myös kirja- ja työvälinehankintoja.
En nyt ymmärrä tätä lukion kalleudesta valittamista.
Kyllä se köyhän kakaran vaan on sitä halpaa opintolainaa otettava. Ja kyllä niitä käytettyjä kirjojakin varmaan löytyy, en tiedä miksi pitäisi olla uudet jos ei ole ihan pakko, vaikka kirjoittaisikin sen aineen, saa niistä käytetyistäkin luettua. Mun tytär opiskelee nyt ammattikorkeassa, sinne ei ole tarvinnut ostaa yhtään kirjaa. Hyvän tabletin hommasi missä on näppäimistö ym. kun tuon koulun aloitti. Kirjoihin meni aika paljon rahaa kun tytär kävi yhtäaikaa lukion ja kauppiksen ammattilukiossa, mutta ei se nyt loppujen lopuksi niin kauhea summa ollut, tytär niillä opintolainarahoilla matkustikin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostakaa käytettyjä kirjoja? Edes vähän halvempii
Muuttavat opetussuunnitelmaa joten vanhat ei käy.
Niinkö? Työkaveri oli saanut ensimmäisen luokan kirjalistan ja kävi ostamassa kirjat käytettynä.
Niin, ops16 mukaan mennään ja kaikkien aineiden kaikkien kurssien kirjoja ei tod löydy käytettynä. Se on sula mahdottomuus, koska tyhjästä on paha nyhjäistä. Toki tilanne oli huomattavasti heikompi elokuussa-16 lukion aloittaneilla, koska silloin ei ollut mitään ekan luokankaan kirjoja vielä markkinoilla käytettynä.
Ja aika tahvo saa olla jos ostaisi kokonaisen lukuvuoden kirjat kerralla joten terkkuja sinne Porvooseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostakaa käytettyjä kirjoja? Edes vähän halvempii
Muuttavat opetussuunnitelmaa joten vanhat ei käy.
Niinkö? Työkaveri oli saanut ensimmäisen luokan kirjalistan ja kävi ostamassa kirjat käytettynä.
No ei todellakaan saa tämän vuoden painoksia käytettynä. Ei kaikissa lukioissa ole samat kirjat
Vierailija kirjoitti:
Älkää nyt valittako, Suomessa ei ole edes lukukausimaksuja. Miettikää mitä muualla maailmassa koulutus maksaa kun vanhemmat maksavat opiskelun oikeasti omasta pussista. Nyt ei tarvitse lukiolaiselle hankkia itse kuin kirjat ja työvälineet. Vanhojen tansseista ym ylimääräisestä pääsee edullisesti kun hankkii puvun käytettynä, tekee itse meikit ja kampaukset ym.
Toisekseen maksaa amiskin, sinnekin tulee myös kirja- ja työvälinehankintoja.
En nyt ymmärrä tätä lukion kalleudesta valittamista.
No minä ymmärrän. Yksi lapsista on ammattikoulussa kakkosella ja yksi menee lukion kolmoselle syksyllä. Amiksen kirja ym maksut On reilusti alle puolet lukion vuoden kuluista. eikä tarvinnut ostaa 600 läppäriä ja ohjelmia siihen. Sori nyt vaan porvoolainen.
Kyllä se minusta aika summalta kuulostaa, jos menee vain parin jakson kirjoihin jo liki 300e kuten ap kertoo..