Mitä tukea saa avoimen polkuopintoihin?
Kumpi on kannattavampaa
1, käydä polkuopinnot kahdessa vuodessa, jotta saa työttömyyspäivärahaa?
2, käydä koko lukuvuosi 60op ja olla pelkällä asumistuella, millä ei voi maksaa edes vuokraa?
Auttakaa tietämätöntä.
Ja olen 21-vuotias, joten omaehtoinen opiskelu ei käy minun kohdallani.
Kommentit (26)
Poikani kyllä sai tuen polkuopintoihin viime syksynä. Te keskus katsoi ne oäätoimisiksi. Riippuu ilmeisesti käsittelijästä/kunnasta. Ihmeteltiin kyllä kun myöntävä päätös tuli. Oltiin varauduttu kieltävään.
Jos ole työtön niin työkkäri maksaa sun kurssit. Opiskele vähemmän kuin 5op per kuukausi tai menetät työttömyystuen (ne suuressa viisaudessa katsoo sinut muuten pääasialliseksi opiskelijaksi MUTTA et ole oikeutettu opintotukeen tai lainaan).
Vierailija kirjoitti:
Avoimen polkuopintoihin ei saa mitään tukea. Sen sijaan voit saada palkkaa, yleistä asumistukea, toimeentulotukea, työttömyyspäivärahaa, sairaspäivärahaa, lapsilisää, alatustukea, kotoustustukea, kuntoutustukea, eläkettä tai jotain muuta tukea, mikä ei liity mitenkään opiskeluun.
Niin, opintotukea ei voi saada mutta muita tukia kylläkin muusta elämäntilanteestasi riippuen. Mikäli haluat polkuopinnot suorittaa, niin suosittelen osa-aikatöitä esimerkiksi myyjänä tai siivoajana, sillä työvuoroihin pystyy yleensä hyvin vaikuttamaan itse. Osa-aikatöissä palkka myös on yleensä sen verran pieni, että saat edelleen asumistukea ja pärjäät kuitenkin taloudellisesti elämällä säästeliäästi. Samalla kuitenkin aikaa jää opiskeluun, joka kannattaakin ottaa "tärkeimpänä tehtävänäsi", sillä polkuopinnot ovat hyvä väylä saada opiskelupaikka korkeakoulusta etenkin ammattikorkeakoulun suosituilta aloilta.
Tsemppiä :)
Vierailija kirjoitti:
Avoimen polkuopintoihin ei saa mitään tukea. Sen sijaan voit saada palkkaa, yleistä asumistukea, toimeentulotukea, työttömyyspäivärahaa, sairaspäivärahaa, lapsilisää, alatustukea, kotoustustukea, kuntoutustukea, eläkettä tai jotain muuta tukea, mikä ei liity mitenkään opiskeluun.
Anteeksi vain, mutta 60 opintopisteen polkuopintoihin ei saa työttömyyspäivärahaa. Sitähän tässä kysyttiin, että millä elää!
Ap, oletko ajatellut toimeentulotukea? Jos asut yksin, saat sitä varmasti.
Asun miesystäväni kanssa yhdessä ja hänellä on vakityö. Jos toimeentulotukea hakisin, miehen on käytettävä ASP tililtä kaikki rahat, että saisin tukea sillä katsoisivat varmaan nekin tuloiksi. Joten en mielelläni siihen lähde.
Olen ajatellut ja hakenutkin osa-aikatöitä, mutta onko polkuopintojen rinnalla raskasta tehdä joka viikko töitä? Sitä olen miettinyt kovasti.
Ap
Kyllä työnteko käy raskaaksi polkuopintojen ohella. Kokemusta on. Se on joko tai.
Ei kai polkuopintoja voi jakaa kahdelle vuodelle?
Vierailija kirjoitti:
Jos ole työtön niin työkkäri maksaa sun kurssit. Opiskele vähemmän kuin 5op per kuukausi tai menetät työttömyystuen (ne suuressa viisaudessa katsoo sinut muuten pääasialliseksi opiskelijaksi MUTTA et ole oikeutettu opintotukeen tai lainaan).
Voiko kursseihin todella saada jotain tukea? Jäin sisäänpääsystä 1,5 pisteen päähän ja olen tilanteessa, jossa en sairauden vuoksi voi palata vanhaan ammattiini. Sairastamisen vuoksi taloudellinen tilanteeni on nykyisellään niin huono ettei kursseihin ole varaa ja työpaikan saaminen sairauden asettamien rajoituksien vuoksi on vaikeaa.
Toimeentulotukea, jos et käy töissä
Ei toimeentulotukea kannata hakea, et voi säästää penniäkään ja auta armias jos olet pari viikonloppua töissä, menetät seuraavalta kuulta tuen lähes kokonaan. Usko minua. Tee mieluummin osa-aikatöitä jos mahdollista ja elä sillä rahalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voiko kursseihin todella saada jotain tukea? Jäin sisäänpääsystä 1,5 pisteen päähän ja olen tilanteessa, jossa en sairauden vuoksi voi palata vanhaan ammattiini. Sairastamisen vuoksi taloudellinen tilanteeni on nykyisellään niin huono ettei kursseihin ole varaa ja työpaikan saaminen sairauden asettamien rajoituksien vuoksi on vaikeaa.
Kursseja ei mikään taho yleensä maksa. Mutta jos et sairauden vuoksi voi palata aiempaan ammattiisi, niin ota äkkiä yhteyttä eläkevakuutusyhtiöösi ja kysy ammatillisesta kuntoutuksesta. Voit saada mahdollisuuden saada uudelleenkoulutuksen rahoituksen sitä kautta. Tai jos olet ollut jo pitkään työttömänä, niin kysy samaa Kelan kautta.
Ketjua seuranneena en ymmärrä miksi on olemassa mitään polkuopintoja jos niihin ei saa mitään rahoitusta ja kaiken lisäksi maksavatkin jonkun verran? Mikä idea koko systeemissä on?
Opintoihin ei saa tukea. Töitä on tehtävä.
Polkuopintoihin voi saada työttömyyskorvausta. Hakemus vain Te keskukselle.60 op täytyy saada kasaan.Itse sain.
Vierailija kirjoitti:
Polkuopintoihin voi saada työttömyyskorvausta. Hakemus vain Te keskukselle.60 op täytyy saada kasaan.Itse sain.
Nyt puijjaat, 60opintopistettä on liikaa! Opintojen tulee olla sivutoimisia eli alle 5op kuussa jotta saa työttömyyskorvausta. Ellei sitten hae omaehtoiseen opiskeluun työttömyysturvaa, mutta mielestäni siinä on oltava 25 vuotias minimissä.
Minun tutun kohdalla mies elätti. Se on helppo tie jos löytyy rikas mies.
Polkuopinnot ovat kokopäiväisiä ja lukee, ettei työnteko onnistu niiden ohella! Eli 8.15-16.30 lisäksi tehtävät ja tentit..
asumistuki ja toimeemtulotuki.. työttömäksi työnhakijaksi voi hakea .. polkuopintoihin otetaan 2 opiskelijaa 48 pääsykokeella tulleen lisäksi ..