Vuokra-asuntoa lienee lähes mahdotonta saada, jos ei pääse näyttöön?
Onko tosiaan näin, kun haluaa vuokrata Oikotie-sivustolta yksityisen tms. kautta asunnon, niin näyttöön meneminen on aika lailla pakollista? Tuo on vähän harmi, jos joutuu muuttamaan toiselta puolen Suomea, niin pitäisi 15 minuutin näytön takia ajaa 500 km, eikä sittenkään välttämättä saa kämppää.
Lähetin eräästä asunnosta, josta olin hyvin kiinnostunut, sähköpostia välittäjälle. Kerroin, etten pääse tulemaan näyttöön töiden takia. Yritin kuitenkin viestissäni ilmaista mahdollisimman monipuolisesti miten olisin luotettava vuokralainen. Vastauksena tuli vain, että sorry, ei mitään mahkuja sitten, jos et tule näyttöön. :(
Kommentit (9)
sano, että vuokraat kuvien perusteella ilman näyttöä. näin onnistuu. jos et sano, että vuokraat ilman näyttöä niin vuokrafirmalla on liikaa vastuuta suostuakseen ellet ole ainoa hakija.
Ole nuori mies, niin et saa asuntoa koskaan hyvältä paikalta yksityisiltä vuokranantajilta, joihin ei ole aiempaa kontaktia.
Itse sain vuokra-asunnon ilman näyttöä. Tein näin: lähetin sähköpostin, jossa oli liitteenä CV:ni, palkkakuitti, luottotiedot kunnossa merkintä rekisteristä ostettuna jo valmiiksi, ja (lähinnä kerroin että olen säännöllistä elämää viettävä ja muutan töiden perässä) edellisen vuokranantajan suositus. Lähetettyäni viestin soitin vielä perään.
Tee hyvä pohja ja lähetä se heti, kun kiinnostava kohde ilmaantuu. Itse lähetin kahdelle eri välittäjälle ja toinen heti tärppäsi. Jos et saa haluamaasi asuntoa, kysy välittäjältä, onno hänellä muita samantyylisiä tiedossa.
Jos kuitenkin otat cvn, palkkakuitin ja luottotietomerkinnän mukaan on aika taattua että asunnon saa.
Voi olla, että haluavat vuokralaisen joka ei ole heti parin kuukauden päästä muuttamassa pois kun asunto ei ollutkaan mitä kuvitteli, siksi vaativat näytössä piipahtamista.
Esim. Vuokraturvan asuntoihin ei kannata edes mennä näyttöihin, koska niissä on aina porukkaa kuin pipoa. Valitse ennemmin oikeasti yksityisen ihmisen ilmoitus (jos kemiat kohtaa niin voi olla hyvätkin sauma), ole monipuolisesti yhteydessä eri välittäjiin (saattaa maksaa toimeksianto) tai seurata vakuutusyhtiöiden, Saton ja muiden vastaavien asuntoilmoittelua. Olen itse aina saanut asunnon vakuutusyhtiöltä tai Satolta, jos on ollut tarve. Asuntoa ei näissä jälkimmäisissä ole pakko käydä katsomassa, jos ei pysty (tarkastavat luottotiedot ja se riittää). Halvimpiin asuntoihin on aina tolkuton jono ja hieman kalliimpaa saa helpommin. Yksi vaihtoehto monissa kaupungeissa on myös aso-asunnot (uusissa asunnoissa asunto on vakuutena 100 % aso-lainalle). Näin Helsingissä mutta arvelisin pätevän myös moniin muihin kaupunkeihin.
Vuokranantajakin haluaa varmasti hiukan tietää ja nähdä, kenelle hiipparille on asuntoaan vuokraamassa. Voit laittaa myös itse ilmoituksen esim lehtiin.
Se ihan riippuu. Mä nappasin yksityiseltä vuokranantajalta kämpän ilman että kävin edes paikan päällä. Satuin vaan oleen eka kuka soitti ja siinä se. Sopimuskin tehtiin nettiteitse.
Vierailija kirjoitti:
Ole nuori mies, niin et saa asuntoa koskaan hyvältä paikalta yksityisiltä vuokranantajilta, joihin ei ole aiempaa kontaktia.
Höpsis. Vuokraan asuntoja elääkseni eikä iällä tai sukupuolella ole merkitystä. Jos sulla on säännölliset tulot ja asiat kunnossa, saat asunnon.
Jos etsit kasvukeskuksesta vuokrayksiötä hyvältä paikalta, sille on monta ottajaa. Eivät kaikki näytöille tulevatkaan voi saada sitä asuntoa.
Toisaalta voi olla sinun oma etusi, että et vuokraa asuntoa näkemättä sitä.
Voiko joku kaveri auttaa eli käydä sinun puolestasi näytöllä? Se voisi vähän auttaa.