Saako lentokoneessa kuljettaa muiden lääkkeitä?
Olen pummannut reseptilääkkeitä ystävältäni (joo tiedän ettei niin saa tehdä, mutta lääkkeet ei ole edes kovin vahvoja ja ne on kyllä toiminut ilman mitään sivuvaikutuksia) jo parin vuoden ajan. Tajusin vasta nyt että tarvitsen matkalle omat lääkkeet mukaan, kun lentokoneeseenhan ei saa viedä toisten lääkkeitä? En saa enää mistään huomiselle aikaa lääkäriin, kokeiltu on.
Tarkistetaanko oikeasti muka joka kerta reseptit? En edes matkusta euroopan sisällä, niin asia vaikeutuu siinäkin.
Mitä jos joutuu satunnaistarkastukseen?
Mitä tapahtuu jos selviää ettei lääkkeet ole minun eikä minulla ole reseptiä? Aletaanko minua epäillä jostain vai riittääkö joku "ne unohtui laukkuun" selitykseksi?
Vai käynkö ihan suosiolla ostamassa tänään reseptivapaata, mutta paljon lievempää lääkettä omiin ongelmiin?
Kommentit (10)
Kaverini on vienyt lentokoneessa insuliineja tyttärelleen, joka oli vaihto-oppilaana Yhdysvalloissa. Onnistui ihan hyvin mutta hänellä olikin asiasta lääkäriltä saatu lausunto.
Reseptilääkkeistä pitää olla aina reseptit mukana.
Ei ole kukaan koskaan vielä reseptejä kysellyt. Tosin olen lentänyt vain lomalennoilla.
Pakkaa lääkkeet ruumaan menevään laukkuun mutta siinä on tietysti riski että laukku voi kadota joten lääkkeet ei saa olla sellaisia ettei pärjää ilman niitä.
Vierailija kirjoitti:
Reseptilääkkeistä pitää olla aina reseptit mukana.
Ei ole kukaan koskaan vielä reseptejä kysellyt. Tosin olen lentänyt vain lomalennoilla.
Pakkaa lääkkeet ruumaan menevään laukkuun mutta siinä on tietysti riski että laukku voi kadota joten lääkkeet ei saa olla sellaisia ettei pärjää ilman niitä.
Huono neuvo, koska lääkkeet pitää pakata käsimatkatavaroihin. Voivat avata laukun läpivalaisun jälkeen ja ottaa lääkkeet pois.
Olen matkustanut reseptilääkkeiden (OMIEN) kanssa. Nesteistä ja autoinjektorista ovat olleet kiinnostuneita. Olen tosin näyttänyt heille vapaaehtoisesti lääkkeet, reseptikopiot ja englannin kieliset todistukset.
Euroopan ulkopuolelle mentäessä on tiukempi seula. En todellakaan suosittele. Pulaan joutuu paitsi sinä, myös kaverisi ja kaverisi lääkäri.
En usko, että lentokoneeseen vienti on ongelma vaan tullista läpi meno.
Olen lentänyt yli 20 vuotta vähintään kerran kuukaudessa, eikä minulta ole koskaan kysytty reseptejä lääkkeisiini, jotka minulla on aina mukana. Jos et kuljeta mitään kiloa irtopillereitä, ei niitä kiinnosta normaalit lääkepakkaukset.
Minulla on aina ollut suurin osa matkalääkkeistä ruumaan menevässä laukussa ja osa on reseptilääkkeitä ja aina ovat siellä olleet vielä perilläkin eikä laukkua ole avattu.
Itse olen matkustanut henkilön kanssa jolla on reseptilääkkeitä. Aina ne on katsottu tarkkaan jo heti täällä suomen päässä.