Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen aivan hätääntynyt,.lapseni iho paloi auringossa

Vierailija
09.07.2017 |

2vuotiaan lapseni iho paloi auringossa. Oli pitkähihaiset vaatteet, aurinkolasit, lierihattu. Aurinkorasvaa 50+ levitetty ja lisätty. Mutta silti hänen ihonsa punoittaa retkipäivän päätteeksi. Niska, kasvot ja kaula. Tunnen oloni maailman huonoimmaksi äidiksi. Auringolta suojautuminen on aina ollut perheellemme niin tärkeää. Itken kun mietin että nyt lapseni syöpäriski tulevaisuudessa on noussut :( kaipaisin vertaistukea. Olo on valmiiksi ko aivan hirveä joten toivoisin asiallista keskustelua.

Kommentit (45)

Vierailija
21/45 |
09.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuumottaako iho vai vain vähän punoitusta?

Tekstistäsi tulee vaikutelma, että olet ehkä säikähtänyt vähän liikaa. Kertomillasi varotoimilla ei voi kovin pahasti palaa.

Kiitos. Näin sukulaisenikin minulle sanovat. Mieheni mielestä iho ei ole palanut mutta minä.näen siinä punaisen sävyä verrattuna valkoiseen paidan alla olleeseen ihoon. Tällaiset asiat säikyttävät minut kovasti...

Ap

Ahaa. Muut eivät edes näe punoitusta. Eli mitään kummallista tai pahaa ei ole sattunut, lapsi ei ole palanut.

Relaa jo. Opiksi toki voit ottaa, ihan kaikesta ei pidä ahdistua syyttä suotta.

Vierailija
22/45 |
09.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos niille jotka vastasivat asiallisesti. Tämä tapahtui eilen, ja tänään iho on ollut vain vähän punoittava. Eilen auringossaolon jälkeen oli kuumottavan tuntuinen kädelle. Olen laittanut bepanthenia ja aloeverageeliä.

Tänään lapsi on käynyt mm. kylvyssä ja antanut normaalisti rasvata ns. punoittavia kohtia. Eivät vaikuta aralta. Selvittäisiinkö tässä säikähdyksellä? Minulla on todettu ahdistuneisuutta ja haluan aina niin suojella lapsiani.

Ap

Tämä kuvaus vahvistaa, että mitään vakavaa ei tapahtunut. Ei siis ole mitään syytä huoleen. Hoitotoimetkin ovat olleet täysin riittävät. Jatkossa lyhyempiä aikoja suorassa paisteessa, niin punoitustakaan ei tule. Lapsia ei voi ihan kaikelta suojella, vaikka äitinä ymmärrän, että niin haluat tehdä. Ei siis kannata liikaa itselleen ottaa paineita. Kun sinä pysyt ahdistuksesta vapaana, voi lapsesikin paremmin. Olet aivan varmasti hyvä ja huolehtiva äiti vähän "rennommallakin" asenteella :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/45 |
09.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melanooma on muksullasi nyt. Joo ei auta mikään enään...

Vierailija
24/45 |
09.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tekstistäsi tulee vaikutelma, että olet ehkä säikähtänyt vähän liikaa. Kertomillasi varotoimilla ei voi kovin pahasti palaa.

Kiitos. Näin sukulaisenikin minulle sanovat. Mieheni mielestä iho ei ole palanut mutta minä.näen siinä punaisen sävyä verrattuna valkoiseen paidan alla olleeseen ihoon. Tällaiset asiat säikyttävät minut kovasti...

Ap

Kuule...lapsetkin ruskettuu. Taidat nyt nähdä ihan omiasi.

Ja jos lapsi ihan oikeasti palaa tuolla suojauksella, niin olisi syytä käydä lääkärillä tutkituttamassa mistä se johtuu ja hakemassa pätevät hoito- ja suojautumisohjeet.

Vierailija
25/45 |
09.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP, sinun ihan oikeasti kannattaa hakea apua tuohon ahdistukseen, jollet jo ole hoidon piirissä. Minulla on kokemusta ylihuolehtivasta vanhemmasta ja se sai oman psyykeeni hajoamaan, sairastuin pakko-oireiseen häiriöön. Älä siirrä sairauttasi lapsiisi.

Vierailija
26/45 |
09.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pelkät ilmansaasteet lisäävät syöpäriskiä merkittävästi enemmän kuin yksi auringossa palaminen. Puhumattakaan lisäaineiden, perintötekijöiden ja lukemattomien muiden syöpäriskiä kasvattavien asioiden vaikutuksesta. En tarkoita pelotella, vaan rauhoittaa ylireagointiasi. Et voi millään suojella lastasi kaikilta riskitekijöiltä. Kukaan ei voi. Et siis ole huono äiti, vaikka lapsesi iho paloi hieman.

Nyt laitat palaneille alueille Bepantenia tai muuta ihoärsytykseen tarkoitettua voidetta ja jos lapsi tuntuu kipuilevalta, annat hänelle särkylääkettä. Punoitus poistuu todennäköisesti viimeistään parissa päivässä. Jos se jatkuu monia päiviä, viet lapsen lääkäriin.

Jatkossa huolehdit suojauksesta ja lisäksi vältät pitkäkestoista altistamista auringolle. Lapsilla (ja joillain aikuisillakin) on herkkä iho, joka palaa suojauksista huolimatta, jos altistuu suoralle auringonpaisteelle pitkiä aikoja. Itselläni maksimi aika on puoli tuntia kerrallaan tai iho punoittaa, vaikka rasvaa olisi kilo. Välillä siis sisälle tai ainakin varjoon suojaan paahteelta. 

Kiitos paljon vastauksestasi! Näin ei ole koskaan aikaisemmin päässyt käymään. Lapseni on hyvin menevää sorttia ja en pystynyt häntä harmikseni "pakottaa" olemaan varjossa. Olen rasvannut häntä nyt yli 24 tuntia. Mieheni mielestä iho ei ole palanut ja samaa sanovat sukulaiseni. Aina vaan joka paikassa sanotaan että lapsen ihoa ei saa antaa palaa edes yhtä kertaa. Ja kaikkeni tein jotta näkn ei kävisi ja siltikin pääsi käymään :( ja ei, emme olleen veneilemässä tai merellä. Kauankohan tämä syyllisyys tästä kestää :(

Ap

Syyllisyys kestää niin kauan kuin itse sitä mielessäsi ruokit. En tarkoita olla tyly, mutta tässä tapauksessa se menee niin. Jos lapsen iho ei kenenkään muun kuin sinun mielestäsi ole palanut, sinä olet ylireagoinut ja kuvitellut asiat pahemmiksi kuin ovat. Pahennat vain tilannetta jos lotraat terveelle iholle hoitovoiteita ja muita rasvoja tuntitolkulla. Siitä iho vasta ärsyyntyykin ja alkaa punoittaa. Anna ihon nyt olla rauhassa ja luota miehesi arvioon hoidontarpeesta. Hän vaikuttaa tasapainoisemmalta kuin sinä tässä tilanteessa. Ei millään pahalla.

Vierailija
27/45 |
09.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Pitäisköhän sun harkita jotain terapiaa? Sulle tulee tosi vaikea elämä jos et opi relaamaan. Lapsellesi tulee varmasti tapahtumaan paljon pahempiakin asioita kuin normaalisti punoittava iho.

Kiitos, mutta käyn jo.

Ap

Vierailija
28/45 |
09.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkos,tullut pitkän retkipäivän aikana yhtään seurattua, alkaako yhtään punotusta tms. Suojaamisen jälkeenkin?

Vierailija
29/45 |
09.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, vaikuttaa siltä että iho punottaa niistä voiteista. Jos se olisi palanut, lapsi aristaisi sitä, ilmeisesti niin ei kuitenkaan ole.

Tai sitten lapsella on vain kuuma ja punoittaa siksi.

Vierailija
30/45 |
09.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AP, sinun ihan oikeasti kannattaa hakea apua tuohon ahdistukseen, jollet jo ole hoidon piirissä. Minulla on kokemusta ylihuolehtivasta vanhemmasta ja se sai oman psyykeeni hajoamaan, sairastuin pakko-oireiseen häiriöön. Älä siirrä sairauttasi lapsiisi.

Olen hakenut apua tähän ahdistuneisuuteeni. Ikävä kuulla sinun häiriöstäsi. Toivon että hoito alkaa tepsiä mahdollisimman pian. En missään nimessä halua lapsilleni tätä siirtää.

Ap

Vierailija
31/45 |
09.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äh, jokaisen vähänkään vaaleaihoisen iho palaa joskus. Ei se nyt ole niin vaarallista. Se jos toistuvasti palaa ja pahasti, onkin jo eri asia.

Vierailija
32/45 |
09.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen hakenut apua tähän ahdistuneisuuteeni. Ikävä kuulla sinun häiriöstäsi. Toivon että hoito alkaa tepsiä mahdollisimman pian. En missään nimessä halua lapsilleni tätä siirtää.

Ap

Hienoa, että saat jo apua! Minäkin toivon, että hoito alkaa auttaa pian. Nämä ovat viheliäisiä sairauksia. Äläkä enää murehdi ihon punotusta, olet taatusti hyvä äiti.

Se pakko-oireinen (joka myös saa hyvää hoitoa)

Vierailija
33/45 |
09.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaisen ihmisen iho tuntuu lämpimältä ja saattaa jopa hieman punoittaa auringossa oleskelun jälkeen. Ilmiö on sama kuin vaikkapa saunan jälkeen tuleva kuumotus. Aurinko, niin kuin saunakin, tuottaa lämpöä, joka saa pintaverenkierron vilkastumaan ja ihon "kuumottamaan" ja mahdollisesti punoittamaan. Siinä ei ole mitään vaarallista tai haitallista, se on elimistön normaali reaktio.

Palanut iho puolestaan punoittaa merkittävästi (ja kaikki näkevät sen punoituksen). Iho on myös vähintään kosketusherkkä, usein hyvinkin kipeä. Jos lapsen iho on palanut, hän ei todellakaan itkemättä anna koskea palanutta kohtaa. 

Sinulla ap ei siis ole mitään syytä huoleen lapsen suhteen. Omista reaktioistasi sen sijaan kannattaa olla nyt huolissaan ja hakeutua niiden vuoksi hoitoon. Ei kuulosta lainkaan terveeltä, että näkee punoitusta, jota muut eivät näe tai rasvaa lastaan vuorokauden putkeen. Hanki heti huomenna apua oireisiisi ennen kuin tilanne ehtii muuttua pahemmaksi. Se on sekä sinun että lapsesi eduksi.

Vierailija
34/45 |
09.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdotan, että annat miehesi huolehtia lapsen suojauksesta ja hoitotoimenpiteistä, kunnes saat itsesi "tasapainoon". Näin et tule traumatisoineeksi lapsia neuroottisuudellasi. Tämä ihan ystävällisenä neuvona, ei moitteena. 

35/45 |
10.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo varmaan tulee joku syöpä :D itse palanut joka kesä kun en aina jaksa käyttää aurinkorasvaa, tähän asti ainakin pysynyt hengissä joten ei hätää.

Vierailija
36/45 |
10.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No punoittaa kai se, aurinko vilkastuttaa pintaverenkierron ja sinä oot vuorokauden hangannut siihen rasvoja.

Vierailija
37/45 |
26.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, sain apua ahdistuneisuushäiriööni. :) nyt lueskelen aikaisempia kommenttejano ja hiukan jo naurattaa. Ilman lääkitystä selvisin ja ihan keskusteluapu auttoi. Kehotan kaikki ylihysteerisiä äitejä tekemään samoin ja hakemaan apua välittömästi! Elämä on nyt tosi ihanaa ja nautin vanhemmuudesta ja lapsistani täysin siemauksin :) en silti häpeä sitä, että aikoinaan olin aivan pohjalla, sillä koen olevani nyt vahvempi ihminen ja pystyn olemaan kokemusteni kautta parempi äiti lapsilleni. Kaikille teille jotka kärsitte samasta kamalasta ahdistuneisuudesta, siitä voi päästä ja pääsee yli! Tein itse aivan todella paljon töitä sen eteen, että pystyn nyt elämään normaalia arkielämää. Halu ja tahto olla hyvä äiti lapsilleni kantoi tervehtymiseen :) Hyvää kesää kaikille!

-ap

Vierailija
38/45 |
26.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Sinun kannattaisi hakea apua tuohon ahdistuneisuuteen ja neuroottisuuteen. Uskon, että siitä on ajan mittaan lapselle paljon enemmän haittaa kuin auringossa palamisesta.

Vierailija
39/45 |
26.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai perhana, täähän oli vanha juttu ja ap:kin on saanut apuja. Unohtakaa!

Vierailija
40/45 |
26.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Sinun kannattaisi hakea apua tuohon ahdistuneisuuteen ja neuroottisuuteen. Uskon, että siitä on ajan mittaan lapselle paljon enemmän haittaa kuin auringossa palamisesta.

Lue 1 kommentti ennen omaasi :)

Ap