Oikeasti näinkö se menee???
Lapseni äiti, pienituloinen, muutti yhteen uuden miehen kanssa. Tämä uusi mies tienaa kk 5000€ netto. Lapsen päivähoitomaksu nousi maksimiin eli reippaasti yli 300€/kk aikaisemmin oli 0€/kk.
Lapsen äidillä ei ole elatuskykyä, koska niin pienet tulot, joten minä elätän lapsen 100%. Minun tulot 4000€/kk netto.
Nyt äiti oli tehtaillut asianajan kanssa kirjeen, jossa minulta vaaditaan elatusmaksuihin korotusta tuon päivähoitomaksun verran. Koska äidin uusi puoliso ei ole lapsestani elatusvelvollinen.
Meneekö tämä oikeasti näin, äiti juhlii uuden miehen rahoilla ja minä maksan vielä päivähoitomaksut uuden puolison tulojen mukaan? Missä oikeus?
Kommentit (17)
En tiedä onko noin mutta eihän tuo ole lainkaan oikeudenmukaista.
Ota yhteyttä johonkin viralliseen tahoon asiasta (oikeusaputoimistoon et pääse noilla tuloilla, mutta joku instanssi noita maksuja valvoo, joten soita sinne) ja kerro tilanne. Ei kuulosta reilulta.
Kyllä, noin se loppupeleissä menee, valitettavasti, mutta vain jos suostut. Ei sinun tarvitse asianajajan kirjeelle korvaasi lotkauttaa. Käräjäoikeudet on sitä varten, että lapsen äiti voi hakea sieltä muutosta elatussopimuseen, jos haluaa. Asianajajan kirje on vain pelottelua.
Niin ja sitten jos äiti hakee oikeudelta korotusta elatusapuihin niin sinun kannattaa vaatia lasta luoksesi asumaan, kun kerran hänet elätätkin.
Kirjeessä oli päivämäärä jolloin nostavat elatuskanteen, jos en ole suostuvainen neuvottelemaan asiasta. Tuleeko elatuskanteen kautta minulle oikeudellisia kuluja? Ja päättääkö käräjäoikeus mahd/todennäköisesti niin, että minä olen se joka maksaa tuon päivähoitomaksun?
Siksi ei kannata virallisesti asua sen hyvätuloisen kanssa. Minulla ja lapsella on osoite äitini omistamassa yksiössä, todellisuudessa asutaan nykyisen miehen isossa omakotitalossa. Ja exä maksaa hoitomaksut jne.
AP, nyt liityt kiireen vilkkaa Elatusvelvollisten liittoon. Sieltä saat lakiapua ja neuvoja. Löydät liiton ihan googlettamalla.
Minä en ole ikinä tavannut lasta, en edes halunnut häntä. Joten en pystyisi asumaan hänen kanssaan, suhde puuttuu täysin.
Mutta minä siis ilmeisesti maksan, kun äiti päättää aloittaa uuden suhteen hyvätuloisen miehen kanssa. Ei kovin reilua.
Nuo päivähoitomaksut on määritelty tuollaiseksi juuri uuden puolison tulojen takia. Ei niillä pitäisi olla mitään tekemistä sinun tulojesi kanssa. Vaikka ex-vaimosi olisi tuloton nuo uudet päivähoitomaksut kuuluvat hänelle ja uudelle puolisolle sillä yhdessä asuessaan heidän tulot ovat yhteiset jonka mukaan nuo päivähoitomaksutkin ovat määräytyneet. Ja vaikka sinä olisit tuloton etkä maksaisi elareita niin päivähoitomaksut olisivat ihan samat.
Sitä en tiedä periaatteessa missä tilanteissa ja paljonko on mahdollista pyytää elareita aina lisää. Kyllähän niitä määriteltäessä otetaan aina huomioon sinun tulot ja menot. Jos katsotaan että elarit on alakanttiin niin kyllähän niitä ehkä korotetaankin joskus jos lähivanhempi korotusta hakee. Ainahan voidaan esittää lapsen elatuksen tarpeeksi vaikka mitä koska enempi on aina kivempi. Jännää on se että lapsen elatuksen tarpeen laskukaava voi vaihdella aika paljon lapsikohtaisesti eli jos tiedetään että elatusvelvollisella on maksukykyä se lasketaan yläkanttiin tyyliin lapsen elatuksen tarve on 800€ mutta jos elatusvelvollisella ei ole maksukykyä se elatuksen tarve samaiselle lapselle voi olla vain 300€ tai 150€.
Oikeus on siinä, että sinä olet tehnyt lapsen tähän maailmaan ja sinä olet vastuussa sen kasvattamisesta ja elättämisestä. Jos lapsi olisi erossa jäänyt sinulle, olisit joutunut maksamaan korkeampia päivähoitomaksuja kuin 0e joka tapauksessa. Koska lapsi jäi köyhälle äidilleen, oli päivähoitomaksu 0e. On väärin, että et ole aikaisemmin joutunut maksamaan lapsesi päivähoidosta mitään. Se että äidillä on nyt miesystävä joka tienaa enemmän, nostaa päivähoitomaksut sille tasolle, jolle ne kuuluukin. Yhteiskunnan ei ole tarkoitettu maksavan kaikkia kuluja sellaisesta lapsesta, jolla on teinaavat vanhemmat. Olette tähän asti päässeet lypsämään yhteiskuntaa. Tee oman asianajajasi kanssa kirjelmä jolla vaadit että äiti uuden miehensä kanssa maksaa puolet.
Perheoikeutta harjoittava asianajaja vastaa.
Laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista määrittää, että maksu peritään palvelun käyttäjältä. No tässä vain äiti käyttää päivähoitopalvelua. Jos käyttäisitte sitä molemmat eli jos lapsi olisi vaikka vuoroviikoin isällä, niin kumpikin vanhempi voisi hakea sitä päivähoitopaikkaa ja kummallekin tulisi päivähoitomaksu siitä palvelusta, mitä käyttää ja se maksu määrättäisiin kummankin oman perheen tulojen mukaan.
Päivähoidon maksua määrättäessä otetaan huomioon "jääkaappiperheen" tulot eli lapsen äidin puolisonkin tulot.
Kun lapsen elatuksen tarvetta lasketaan, niin siinä huomioidaan
- lapsen yleiset elantomenot (hyvin kaavamaista, siitä on oikeusministeriön ohje)
- lapsen osuus asumiskulusta
- päivähoitomaksu
- tavanomaista suuremmat terveydenhoitomaksut ja tavanomaista suuremmat harrastusmaksut tietyissä tilanteissa.
Osa tästä elatuksen tarpeesta katetaan lapsilisällä ja jäljelle jäävästä osuudesta vanhemmat vastaavat elatuskykynsä suhteessa.
Tässä sinun tapauksessasi päivähoitomaksu voi korottaa elatusmaksua, mutta toisaalta asumiskulujen muutos voi vaikuttaa toiseen suuntaan. Nyt kun äiti muutti miehen kanssa yhteen, niin asumiskulut laskennallisesti lähtökohtaisesti puolitetaan äidille ½ ja miehelle ½. Jos on vain yksi lapsi, niin lapsen osuus asumiskuluista on 23 % siitä äidin puolikkaasta. Pitäisi tarkistaa, mitä tämä vaikuttaa lapsen osuuteen asumiskuluista. Näillä tiedoilla sitä ei voi arvioida.
Jos asia käsitellään tuomioistuimessa, niin se tekee kohtuusharkinnan.
Kuitenkin, koska äidin miehellä ei ole lakisääteistä elatusvastuuta tästä lapsesta, niin aina on lopputulos, että vanhemmat vastaavat.
Varmaankin tiedät, miksi äidillä ei ole elatuskykyä. Tuomioistuimessa otetaan harkinnassa huomioon myös äidin mahdollisuus osallistua ansiotyöhön.
Se päivähoitomaksu kestää aikansa. Jos asia käsitellään oikeudessa, niin lapsi on kantaja ja saa maksuttoman oikeudenkäynnin, jollei lapsella ole omaa varallisuutta. Maksat omat oikeudenkäyntikulusi, jos sinulla ei ole sellaista oikeusturvavakuutusta, joka kattaisi niitä. Tämä oikeudenkäyntikuluasia kannattaa ottaa huomioon. Jos päivähoitoikä loppuu lähiaikoina, niin ei kannata ottaa oikeudenkäyntikuluja vastattavakseen.
Kiitos kattavasta vastauksesta.
Ei tunnu reilulta, mutta ilmeisesti minä maksan tämänkin kulun, kuten lapsen lääkkeet ja sairaudenhoidon.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos kattavasta vastauksesta.
Ei tunnu reilulta, mutta ilmeisesti minä maksan tämänkin kulun, kuten lapsen lääkkeet ja sairaudenhoidon.
Mikset halua tutustua omaan lapseesi?
Vaikket ole suhteessa äitiin, lapsi on sinun = sinusta lähtöisin.
Ehkä tajuat tämän joskus myöhemmin. Toivon niin, ja toivon, että lapsesi haluaa silloin velä tutustua sinuun.
öö sillä on uusi elättäjä, uusi elättäjä maksaa lapsen kaikki menot jos ei äiti itse vain maleksii ja laiskottelee
En halua tutustua lapseen, koska en vain tule toimeen hänen äitinsä kanssa.
Olen ilmoittanut, että lapsi saa ottaa minuun yhteyttä kun muuttaa kotoansa omilleen, siihen asti en halua tietää tai kuulla lapsesta mitään.
Hop