Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Alaikäinen pois kotoa

Vierailija
08.07.2017 |

Elikkäs olen 17vuotias ja haluaisin muuttaa poikaystäväni kanssa yhteen. (Poikaystävä täyttää kohta 19). Syynä se, että kotona henkinen oloni on aivan paskana eikä minun terveydellisistä ongelmista välitetä.

Eli käytännössä, miten tämä homma onnistuu jos muuttaisin poikaystäväni kanssa samaan asuntoon, jossa hän nyt jo asuu? Jos minut laittaa alivuokralaiseksi niin voinko itse allekirjoittaa oman vuokrasopimukseni vai täytyykö silti vanhempien tulla allekirjoittamaan?

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
08.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alapeukuttajat, kertokaa toki miksi alapeukut? Olen kiinnostunut kuulemaan.

Ap

Vierailija
2/5 |
08.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teidät katsotaan automaattisesti avopuolisoiksi ja poikaystävälläsi on velvollisuus elättää sinua koska olet alaikäinen - tai sitten vanhemmillasi. Onko sinulla mitään tuloja, oletko töissä, opiskeletko? Et saa alaikäisenä edes toimeentulotukea.

Et siis ole alivuokralainen etkä kirjoita vuokrasopimusta vaan sinusta tulee poikaystäväsi avopuoliso.

Toinen vaihtoehto on että otat yhteyttä sosiaalityöntekijään ja teet itse itsestäsi lastensuojeluilmoituksen. Vanhemmillasi on velvollisuus huolehtia sinusta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
08.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teidät katsotaan automaattisesti avopuolisoiksi ja poikaystävälläsi on velvollisuus elättää sinua koska olet alaikäinen - tai sitten vanhemmillasi. Onko sinulla mitään tuloja, oletko töissä, opiskeletko? Et saa alaikäisenä edes toimeentulotukea.

Et siis ole alivuokralainen etkä kirjoita vuokrasopimusta vaan sinusta tulee poikaystäväsi avopuoliso.

Toinen vaihtoehto on että otat yhteyttä sosiaalityöntekijään ja teet itse itsestäsi lastensuojeluilmoituksen. Vanhemmillasi on velvollisuus huolehtia sinusta.

Se miten meillä asiat on, täyttää lastensuojeluilmoituksen kriteerit, mutta koska olen jo 17vuotias niin eihän minua voi enää sijoittaa mihinkään?

Opiskelen lukiossa, ja tällä hetkellä ei ole töitä.

Jos en tee vuokrasopimusta niin miten asia hoidetaan, että olen kirjoilla siellä?

Vierailija
4/5 |
08.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos teet alivuokrasopimuksen, teitä ei katsota avopariksi eikä poikaystäväsi siis ole elatusvelvollinen. Tiedän opiskelijapareja jotka tekevät näin, jotta molemmat saavat tukia.

Ehdottomasti parempi vaihtoehto on muuttaa soluun tai omaan yksiöön. Muutin itsekin 17-vuotiaana (nyt olen 20) yhteen ihanan pojan kanssa ja eroonhan se päätyi. Eroaminen on yksi vittuperkele kun asuu yhdessä... Kaikki nuorena yhteen muuttaneet tuttuni ovat eronneet.

Tai mitä jos pysyisit vanhempiesi luona kirjoilla, mutta viettäisit paljon aikaa poikaystäväsi asunnolla ja maksaisit osan asumiskuluista? Pari yötä viikossa kotona. Saisitte vähän maistella, millaista on asua yhdessä.

Vierailija
5/5 |
08.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos teet alivuokrasopimuksen, teitä ei katsota avopariksi eikä poikaystäväsi siis ole elatusvelvollinen. Tiedän opiskelijapareja jotka tekevät näin, jotta molemmat saavat tukia.

Ehdottomasti parempi vaihtoehto on muuttaa soluun tai omaan yksiöön. Muutin itsekin 17-vuotiaana (nyt olen 20) yhteen ihanan pojan kanssa ja eroonhan se päätyi. Eroaminen on yksi vittuperkele kun asuu yhdessä... Kaikki nuorena yhteen muuttaneet tuttuni ovat eronneet.

Tai mitä jos pysyisit vanhempiesi luona kirjoilla, mutta viettäisit paljon aikaa poikaystäväsi asunnolla ja maksaisit osan asumiskuluista? Pari yötä viikossa kotona. Saisitte vähän maistella, millaista on asua yhdessä.

Olemme olleet 3vuotta yhdessä, joten ensimmäisenä ei varmaan eroa tule. Muuten voisin olla vaikka 24/7 siellä, mutta porukat vaativat, että olen kotona eivätkä mielellään laske sinne edes yöksi, vaikka poikaystävä saa olla täällä kuinka kauan melkeen haluaa. Se olisikin kaikista paras vaihtoehto, että voisin siellä "asua", mutta tulisin vaikka viikonlopuksi kotiin ja muutenkin kävisin täällä pari kertaa viikossa ja kaikki postit tulisivat tänne.

Suunnitteilla on kyllä omaan asuntoon muutto, heti kun täytän 18, mutta siihen asti eli vajaaksi vuodeksi haluaisin päästä täältä pois.

Täytyy kai vain varata aika kelalle ja mennä sinne kyselemään mahdollisista tuista ja lainoista, jotta pääsisin muuttamaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme yhdeksän