Virheelliset neuvot av-palstalla ja muualla
Netissä voi kysyä mitä tahansa ja vastata mitä tahansa. Entä, jos kyse on vakavasta asiasta, jossa virheelliseen vastaukseen luottaminen ja sen mukaan toimiminen aiheuttaa ihmiselle esimerkiksi terveyshaittaa tai taloudellista vahinkoa? Onko moraalinen vastuu kysyjällä, jonka olisi pitänyt ymmärtää kääntyä asiantuntijan puoleen, vai mututietoa tarjoavalla vastaajalla?
Kommentit (11)
Miksi ihmeessä vastauksen antajalla muka olisi mitään vastuuta? Netissä on ihmisten mielipiteitä, ei sen kummempaa. Jos ei osaa erottaa mielipidettä faktasta (faktalähteestä), niin oma on häpeänsä.
Kysyjällä. Kuka tahansa normaali ihminen tajuaa että tällä palstalla ei yleensä saa asiallista vastausta
Minua säälittävät ihmiset, jotka täällä palstalla huutavat esimerkiksi lääkäriä apuun. Näennäisen asiantuntevakin kommentti voi olla aivan puutaheinää. Vaikka luottaminen on tyhmää, terveyden menettäminen sen seurauksena on aika kova rangaistus. #darwinawards
Jos haluaa vastuuta lausunnosta, on syytä tehdä toimeksianto ammattilaiselle.
Kannattaa etsiä vain ideoita täältä ja vahvistaa googlettamalla onko tällainen neuvo ok.
Kysyjällä tietenkin vastuu. Eikai kukaan voi olla niin tonttu,että luottaa täysin tuntemattomaan ja ei täysin asiantuntevaan ihmiseen. Jos kysyjä luottaa vastaajaan ja siitä koituu vahinkoa,niin ei voi kun kysyjä katsoa itseään peiliin! Tuohan on aivan selvä homma. Ihan tosissasko kysyt?
olen tainnut törmätä wikipediassa mainintaan, että tiedot kannattaa tarkistaa myös muualta. joten jos on jokin ongelma, niin kannattaa etsiä tiedoa useammasta paikasta. kun tiedoa etsii useammasta paikasta, niin luulisi erottavan oikean ja väärän tiedon.
Usein ongelma on sen verran spesifi, ettei tietoa voi googlaamalla löytää. Tai jos löytyy niin se lähde ei ole yhtään luotettavampi. Tai sitten halutaan kuulla muiden kokemuksia, sekin tieto voi olla arvokasta. Ehkä olen vanhanaikainen, mutta minusta yksi keskustelupalstojen pointti on siinä että siellä voi kysyä asioita. Vaikka tietokoneongelmissa.
Typerin neuvo oli toisessa ketjussa, mene metsään kerään mustikoita. Todellakin törmää ennemmin karhuun, kun löytää kypsiä mustikoita.
Kysyjällä.