Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millä perusteella vegaaniruokaa voi väittää terveelliseksi?

Vierailija
07.07.2017 |

Vegaanithan syövät pääosin lisäaineilla kyllästettyjä korvikkeita.

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
07.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu, minkälainen vegaani on. Mitä raaemmin syö, sitä terveellisempää. Oletko tullut ajatelleeksi, että kaiken muun paitsi kasvisten terveellisyydestä on kiistelty?

Nimenomaan kasviksista vegaanin (ja kaikkien) ruokavalio pitäisi pääasiassa koostua. Ehkä joku voi pitää perunaa epäterveellisenä,mutta enpä ole kuullut, että joku olisi lehtivihanneksiin kuollut. Kohtuus kaikessa ;)

Vierailija
2/19 |
07.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenestä puhut, et ainakaan minusta ja tuntemistani vegaaneista!?

Itse laitan  ruokani alusta loppuun asti itse, syön pääosin kotimaisia luomukasviksia, -viljaa ja papuja, linssejä ja hedelmiä. Pari kertaa viikossa syön nyhtökauraa ja härkistä, mitä en laske lisäaineilla kyllästetyiksi korvikkeiksi. Ehkä pari kertaakuussa syön kaura-tai soijajätskiä.

Kertoisitko tarkemmin, mitä nuo tarkoittamasi korvikkeet ovat?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
07.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nojaa..

Kyllähän lihansyöjäkin syö nykypäivänä ties mitä moskaa, prosessoitua ruokaa on nykyään paljon eikä ne ole terveellisemmästä päästä. Miksi kasvissyönti olisi ainakaan pahempi?

Itse jätin lihan pois, satunnaisesti syön kalaa. Olen alkanut syömään PALJON enemmän kasviksia. Kananmunia syön myös, mutta en näe tarvetta "korvata" lihaa millään .. Toki proteiinin saannista pitää pitää huolta, mutta en näe esim papuja ja linssejä super pahana prosessoituna ruokana.0

Vierailija
4/19 |
07.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja minusta moni suomalainen perusruoka koostuu lihasta sekä perunasta/pastasta, eikä ihmiset laita kasviksia / salaattia juuri sekaan. Esimerkiksi kinkkukiusaus, maksronilaatikko jne..

Kun liha jätetään pois niin tilalle tulee usein enemmän kasviksia.

Vierailija
5/19 |
07.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän on nimenomaan kyse siitä, miten sen ruokavalion kokoaa ja mitä siihen sisältyy.

Voi olla sipsi-kalja vegaani tai sitten voi syödä kilon kasviksia päivässä ja lisäksi papuja, vegaaniprot.jauheita, linssejä, pähkinöitä, siemeniä, tofua ,kauraa ,marjoja, marjajauheita ,kasvismaitoja ,hedelmiä , öljyjä.

Oikein koottu vegaaniruokavaliohan lukuisten tutkimusten mukaan pidentää elinikää, pitää painon, kolesterolin ja verenpaineet alhaisena/hyvänä, ehkäisee lukuisia syöpiä ja sydän -ja verisuonitauteja.

Länsimaalainen liha-maito -vehnä ruokavalio taas altistaa lukuisille autoimmuunisairauksille ,sydän/verisuonitaudeille ja syövälle, ihan senkin takia ,että kuidun määrä jää aivan liian vähäiseksi ja proteiinia ja kovaa rasvaa tulee ihan liikaa , mikä taas lihottaa, rasittaa munuaisia ja maksaa. Ja suoliston mikrobiomi on täysin surkea. Mutta jokainen syököön mitä haluaa. Mutta kannattaa tutustua tutkimustuloksiin huolella ensin.

Ja vegaani voi ottaa purkista b12-vitamiinin ja jodin.

Se on ihan siitä kyse , miten sen ruokavalion koostaa.

Vierailija
6/19 |
07.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kenestä puhut, et ainakaan minusta ja tuntemistani vegaaneista!?

Itse laitan  ruokani alusta loppuun asti itse, syön pääosin kotimaisia luomukasviksia, -viljaa ja papuja, linssejä ja hedelmiä. Pari kertaa viikossa syön nyhtökauraa ja härkistä, mitä en laske lisäaineilla kyllästetyiksi korvikkeiksi. Ehkä pari kertaakuussa syön kaura-tai soijajätskiä.

Kertoisitko tarkemmin, mitä nuo tarkoittamasi korvikkeet ovat?

Joo, nyt ymmärrän. Eihän vegaanit edes tajua syövänsä korvikkeita.

Vierailija
7/19 |
07.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vegaanit väittävät syövänsä terveellisesti, suurin osa vegeistä käyttää soijatuotteita jotka eivät todellakaan ole GMO vapaita. Onhan sitä kiva luulossa elää, minä en syö myrkytettyä soijaa missään muodossa. 

Vierailija
8/19 |
07.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, että joku ruoka on vegaanista, ei tee siitä automaattisesti terveellistä. Mutta ei epäterveellistäkään.

Oikeastaan ainoat lisäaineella kyllästetyt korvikkeet, mitä syön, ovat maitotuotteita korvaavia valmisteita. Niitä tosin söin maitoallergiani vuoksi jo silloin kun söin vielä sekaruokaa. Niiden feikkimaitotuotteiden käyttö on tosin vähentynyt huomattavasti sen jälkeen kun jätin eläinperäiset tuotteet pois ruokavaliostani.

Vegaanin syömässä parsakaalissa ei ole yhtään enempää lisäaineita kuin sekasyöjän syömässä parsakaalissa.

Vierailija
9/19 |
07.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mariaaaaaaap kirjoitti:

Nojaa..

Kyllähän lihansyöjäkin syö nykypäivänä ties mitä moskaa, prosessoitua ruokaa on nykyään paljon eikä ne ole terveellisemmästä päästä. Miksi kasvissyönti olisi ainakaan pahempi?

Itse jätin lihan pois, satunnaisesti syön kalaa. Olen alkanut syömään PALJON enemmän kasviksia. Kananmunia syön myös, mutta en näe tarvetta "korvata" lihaa millään .. Toki proteiinin saannista pitää pitää huolta, mutta en näe esim papuja ja linssejä super pahana prosessoituna ruokana.0

Puolustat moskan syömistä sillä, että  muutkin syö? :)

Vierailija
10/19 |
07.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja vegaani voi ottaa purkista b12-vitamiinin ja jodin.

Jodin? Miksi? Minä käytän jodioitua suolaa niin kuin ennenkin. Eikö se riitä?

En ole sipsikalja- enkä ituhippivegaani, vaan jotain siltä väliltä.

Vierailija
11/19 |
07.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu, minkälainen vegaani on. Mitä raaemmin syö, sitä terveellisempää. Oletko tullut ajatelleeksi, että kaiken muun paitsi kasvisten terveellisyydestä on kiistelty?

Nimenomaan kasviksista vegaanin (ja kaikkien) ruokavalio pitäisi pääasiassa koostua. Ehkä joku voi pitää perunaa epäterveellisenä,mutta enpä ole kuullut, että joku olisi lehtivihanneksiin kuollut. Kohtuus kaikessa ;)

Ei kyse olekaan kasvisten terveellisyydestä. Vaan siitä, että vegaaniruokaa väitetään terveelliseksi.

Vierailija
12/19 |
07.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mikään ruokavalio ole yksinään terveellistä. Mutta on se varmasti terveellisempää syödä vegaanista roskaruokaa kuin tavallista. On varmasti syynsä, miksi kasvisrasva margariinit ovat merkittyjä sydänmerkillä. Vegaanisesta ruoasta saa epäterveellistä, jos se on köyhää ja rasvaista, mutta se tuskin on vegaaniuuden syytä.

Vierailija
13/19 |
07.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se oikeestaan ole niin terveellistä kuin mitä väitetään. Itse olin joitain vuosia vegaani, ennen tätä nykyistä vegaanieinesruoka buumia. Kyllä sillä ruokavaliolla terveydestään eroon pääsi loppujen lopuksi. Nyt joitain vuosia korjailtu vegaaniruokavalion tekemiä vaurioita maaeläinrasvalla. Vegaaniruokavalion ongelmat ovat proteiinissa, rasvahappokoostumuksessa ja siinä, että b 12 pitää ottaa purkista.

Vierailija
14/19 |
07.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa olla sama jankuttaja asialla kuin jokunen päivä sitten. Liekö se läski, joka joskus ulisi jossain ylipainoa käsittelevässä ketjussa, että lihavuuden negatiivisia vaikutuksia terveyteen ei ole missään todistettu :D

Vierailija
15/19 |
07.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minusta vegaaniruokaa pääosin väitetä terveelliseksi. En usko että juuri kukaan päätyy siihen koska uskoo sen olevan terveellisin ruokavalio. Veganismiin päädytään eläineettisistä syistä, ja iloinen asia on että siinä sivussa kun noudattaa eettisiä periaatteitaan voi myös elää terveenä ja hyvinvoivana kunhan koostaa ruokavalionsa järkevästi. 

Minä olen ollut 16 vuotta vegaani ja hyvin olen voinut. Voi silti olla toki että esim. kalan syöminen tekisi rasvahappojen takia ruokavalioni vielä terveellisemmäksi, mutta minä mieluummin jätän kalat tappamatta moisen terveyshifistelyn takia. Ja muuta ei tarvi purkista tosiaan kuin B12-vitamiinin.

Vierailija
16/19 |
07.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mikään ruokavalio ole yksinään terveellistä. Mutta on se varmasti terveellisempää syödä vegaanista roskaruokaa kuin tavallista. On varmasti syynsä, miksi kasvisrasva margariinit ovat merkittyjä sydänmerkillä. Vegaanisesta ruoasta saa epäterveellistä, jos se on köyhää ja rasvaista, mutta se tuskin on vegaaniuuden syytä.

On sillä syynsä. Sydänliiton yksi rahoittaja on margariinin valmistaja.

Vierailija
17/19 |
07.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kookosrasva (öljy) täyttä tavaraa, gm-soija, en nyt niin terveellisenä pitäisi. Tuttu ollut vegaanina muutaman vuoden ja joku tuossa väitti, että paino pysyy alhaalla, tuo tuttu aivan yhtä läskissä kunnossa kuin ennenkin.

Vierailija
18/19 |
07.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On sillä syynsä. Sydänliiton yksi rahoittaja on margariinin valmistaja.

Eikä tämä ole ainoa taho, jonka toiminta on kyseenalaista.

Vierailija
19/19 |
07.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi viisi