Olen valkoinen keski-ikäinen mies ja siksi syyllinen aivan kaikkeen
OLEN valkoinen keski-ikäinen mies. Olen syyllinen. Olen aina ollut. Tunnustan kaiken.
Syntilistani ei ole vähäpätöinen.
Minä olen se, joka esiintyy televisiouutisissa kravatti kaulassa ja varoittaa kestävyysvajeesta.
Minä olen se, joka ilmoittaa syvällä rintaäänellä valtiontalouden leikkaustarpeista, jotka tällä kertaa kohdistuvat valitettavasti ennen kaikkea lapsiperheisiin, vähäosaisiin, pienituloisiin, sairaisiin, opiskelijoihin, vanhuksiin, alle 40-vuotiaisiin, yli 60-vuotiaisiin sekä julkisella tai yksityisellä sektorilla työskenteleviin 40–60-vuotiaisiin naisiin.
Minä olen se, joka kutsuu koolle ylimääräisen tiedotustilaisuuden, ottaa kasvoilleen näennäisempaattisen ilmeen, rykäisee ja toteaa toisen kvartaalin viimeisen kolmanneksen jälkipuoliskon olleen poikkeuksellisen haasteellinen, minkä vuoksi yt-neuvottelut ovat välttämättömät.
Minä olen se, joka antaa ensin lapsille tykkejä, sitten lapsia tykeille. Minä liikuttelen joukko-osastoja. Minulla on valtaa, minä koulutan muita. Minä valmistan hävittäjiä, jalkaväkimiinoja ja kranaatinheittimiä, sitten myyn, ostan taas, vaihdan, vedän siivut, käärin pätäkät.
MINÄ SE OLEN, valkoinen keski-ikäinen mies. Omistan ideologisen ilmatilan ja Länsiväylän bussikaistan.
Pyrin estämään edistyksen ja tasa-arvon, joskin – kirvelevää myöntää – epäonnistun toisinaan. Silloin tyydyn jarruttamiseen, koska kiusa se on muutaman vuosikymmenenkin kiusa.
Minä olen se, joka suhmuroi saunakabineteissa, tekee isot laskut firman luottokortilla ja kirjoittaa Hyvä Veli -kirjeet. Jonkun ne on kirjoitettava, ja se joku olen minä.
Minä hallitsen maata, minä hallitsen maailmaa. Ja koska raskas työ vaatii raskaat huvit, firman pikkujouluissa minä sikailen, koska valkoiset keski-ikäiset pojat ovat poikia.
Paneelikeskusteluihin osallistun mieluiten vain, jos muillakin tuoleilla istuu valkoinen keski-ikäinen mies. Jos ei istu, nyökkäilen kanssakeskustelijoille kohteliaasti ja kerron lopuksi, miten asiat oikeasti ovat.
Kuka kehitti laajennussodan briljantin konseptin? Kuka innovoi kolonialismin? Kuka muotoili nerokkaan lauseen, jonka mukaan ”pörssiyrityksen ainoa tehtävä on tuottaa voittoa osakkeenomistajille”?
Arvaatte oikein. Minä!
Minä olen aina ollut täällä. Jo antiikin Roomassa olin koska tahansa valmis likaamaan käteni. Kerran kävin ne myös pesemässä, se tapahtui Jerusalemissa.
Olen pätevöitynyt konkistadorina, pystyttänyt mannertenvälisen orjakaupan logistiikkaketjun ja kunnostautunut kukistamalla kiittämättömien kapinoita. Insinöörin ominaisuudessa olen suunnitellut hellat siten, että sopivalle etäisyydelle positioituu aina nyrkki.
Kommentit (32)
Kiitos valkoinen keski-ikäinen mies, sillä ilman sinua ja serkkuasi aasialaista keski-ikäistä miestä eläisimme edelleen lyhyen, sairaan ja väkivaltaisen elämän, jossa keskimääräinen elinikä olisi 20-30 ikävuoden tienoilla. Kiitos siis filosofiasta, matematiikasta, kirjoituspainosta, fysiikasta, rakettitieteestä, tietokoneista, sähköstä, puhelimista, internetistä, rokotteista, antibiooteista sekä kaikesta siitä mitä olet tehnyt ihmiskunnalle.
PS. Sori siitä, että elät 10 vuotta vähemmän, saat osaksesi 98% kuolemaan johtavista työtapaturmista, joudut niin syvälle epätoivoon, että teet 40% enemmän itsemurhia, saat heikomman koulutuksen, sairastat enemmän, mutta saat keskimäärin vähemmän hoitoa kuin naiset eikä yhteiskunta puutu asiaan millään tavoin, koska vallan huipulla oleva 0.00001% keski-ikäisistä valkoisista miehistä on sortunut korruptioon tai seksismiin. Tämä 0.00001% tulee aina edustamaan sinua riippumatta siitä minkälaisista lähtökohdista todellisuudessa tulet.
Hyvä kirjoitus :) Kiitos valkoisille miehille, että saamme elää näin kehittyneessä yhteiskunnassa kaikkine teknologioineen.
Minä olen tuli, minä olen pyörä. Minä olen antibiootti, minä olen rokote, minä olen aivokirurgi. Minä olen transistori, minä olen mikrosiru ja minä olen internet. Minä olen demokratia. Minä olen polttomoottori, minä olen auto, minä olen lentokone, olen raketti ja kuukävely. Minä olen sotilas. Olen länsimainen hyvinvointiyhteiskunta ja elämäntapa.
Minä olen mureneva muuri valon ja pimeyden voimien välissä.
Toisaalta, kirjoittajaa voi lohduttaa se, että hän maksaa leijonanosan veroista, ja ilman häntä huomattava osa niistä syyllistäjistä olisi kuollut lapsena tai lapsivuoteeseen.
Loistava kirjoitus! Sanoo keski-ikäinen nainen.
Täyttä asiaa, olisi aika näiden muumioiden jo jättää pelikentät nuoremmille.
Kehittynyt ja inhimillinen yhteisubta alkoi taas sillä sekunilla kun nainen alkoi vapautua. Sitä ennen oli vain sodittu ja sorrettu ihmislajin alkuhämäriin asti. Sitä muuten jatketaan tälläkin hetkellä siellä, missä naiset ovat edelkeen nyrkin ja hellan välissä.
Sama. Mutta olen siitä helvetin ylpeä.
Maailmassa on 7 mrd ihmistä, valkoisia keski-ikäisiä heteromiehiä ehkä muutama sata miljoonaa.
Silti me omistamme lähes kaiken. Viimekädessä me Määräämme lähes kaikesta koko pallolla.
Life's good.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kehittynyt ja inhimillinen yhteisubta alkoi taas sillä sekunilla kun nainen alkoi vapautua. Sitä ennen oli vain sodittu ja sorrettu ihmislajin alkuhämäriin asti. Sitä muuten jatketaan tälläkin hetkellä siellä, missä naiset ovat edelkeen nyrkin ja hellan välissä.
En tiedä väkivaltaisempaa ihmistä kuin lesbo. jatkuvia riitoja.
Niin? Lesbojen aivojen on havaittu toimivan samalla lailla kuin miesten. Ei mikään ihme.
Vierailija kirjoitti:
BS
Valtaan päässeet naiset ovat aivan yhtä vallanhimoisia, ahneita, sotaisia jne. kuin vastaavat miehetkin.
Elleivät pahempia jos mietitään jotain tatcheria joka vasta vähäosaisia sortikin.
Lopeta se herkkujen syöminen minun mahaani!!!
Vierailija kirjoitti:
Täyttä asiaa, olisi aika näiden muumioiden jo jättää pelikentät nuoremmille.
Siitähän se ilo vasta alkaisi.
Nuoret ihmiset ovat paljon impulsiivisempia ja aggressiivisempia kuin vanhat.
Trumppien ja Putineiden ikäiset ihmiset eivät tilastollisesti juuri enää rikoksia tee ja muutenkin elävät rauhallista ja tasaista elämää. Kuvittele vaikka jotkut kolmekymppiset noiden paikalle! Saati jos olisivat menkkaraivoisia naisia... "tuo ei hyväksy velana oloani - ydinpommi sinne!!1" 😮
Silloin kun valtaan pääsy edellyttää miehisiä keinoja koska miehet ovat vallassa, Tottakai valtaan tiensä raivanneet naiset ovat yhtä väkivaltaisia ja itsekkäitä kuin miehet. Vallan huipulle siis. Mutta se mitä viimeisen sadan vuoden aikana on nähty on mitä yhteiskunnalle aiheuttaa naisten ruohonjuuritason pehmeä valta. Ensimmäistä kertaa ihmiskunnan historiassa inhimillisiä yhteiskuntia, vaurautta ja rauhaa.
Olen itse valkoinen keski-ikäinen mies ja luin tuon Hesarissa 6.7.2017 julkaistun pääkirjoituksen ja vaikutuin oitis harvinaisesta kirjoituksesta. Miksi tuo kirjoitus on harvinainen? Koska se sisältää totuuksia.
Vaikka totuus ei pala edes tulessa, totuuden puhujista ei koskaan pidetä. Totuudenpuhujat aina laitetaan ensimmäisenä roviolle ja yritetään tukahduttaa ja heidän puheenvuoronsa asettaa naurun alaisiksi. Totuutta ei haluta kuulla eikä sen brutaalia luonnetta uskoa, sillä se on yksinkertaisesti liikaa meidän siloitelluissa maailmoissamme, joissa laiskuuden ja yltäkylläisyden sumentamat ja mukavuudenhaluiset ihmiset vaeltavat ja luulevat esimerkiksi Trumpin tavoin "tietävänsä" miten asiat ovat.
Itse en ole mielestäni harrastanut kyseisessä jutussa mainittuja ikäviä temppuja (ainakaan tietoisesti, tai kovin paljoa), mutta olen täysin samaa mieltä kirjoittajan, toimittaja Heikki Aitokosken kanssa siitä, että juuri nämä kaikki ikävät asiat ovat aiheuttaneet etenkin nuo itsekkäät ja piittaamattomat keski-ikäiset miehet kautta historian ja juuri tällä tavalla.
On myös totta että kolikolla on aina kaksi puolta ja että myös paljon hyvää on saatu aikaiseksi keski-ikäisten avulla - mutta se, että itsekkyys ja piittaamattomuus olisi jotenkin arvostettavaa tai hyvää, siihen en usko. Eikö se esimerkiksi näy katastrofitilassa olevan maapallomme tämänhetkisessä tilassa?
Rauhaa ja rakkautta me kuitenkin kaikki kaipaamme ja inhimillisyyttä. Emme diktaattoreita tai itsekkäitä egoja jotka esittelevät olettamaansa kaikkivoipuuttaan ja valtaansa.
Terveisin "inhimillinen kapitalisti" Helsingistä.
Vierailija kirjoitti:
Tai sitten syynä on kansainväliset puolustussopimukset, globaalistuminen ja kehittyneempi teollisuus. Naisten itsenäistyminen on ollut vain yksi yhteiskunnallinen parannus kehityksen seurauksena.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos valkoinen keski-ikäinen mies, sillä ilman sinua ja serkkuasi aasialaista keski-ikäistä miestä eläisimme edelleen lyhyen, sairaan ja väkivaltaisen elämän, jossa keskimääräinen elinikä olisi 20-30 ikävuoden tienoilla. Kiitos siis filosofiasta, matematiikasta, kirjoituspainosta, fysiikasta, rakettitieteestä, tietokoneista, sähköstä, puhelimista, internetistä, rokotteista, antibiooteista sekä kaikesta siitä mitä olet tehnyt ihmiskunnalle.
PS. Sori siitä, että elät 10 vuotta vähemmän, saat osaksesi 98% kuolemaan johtavista työtapaturmista, joudut niin syvälle epätoivoon, että teet 40% enemmän itsemurhia, saat heikomman koulutuksen, sairastat enemmän, mutta saat keskimäärin vähemmän hoitoa kuin naiset eikä yhteiskunta puutu asiaan millään tavoin, koska vallan huipulla oleva 0.00001% keski-ikäisistä valkoisista miehistä on sortunut korruptioon tai seksismiin. Tämä 0.00001% tulee aina edustamaan sinua riippumatta siitä minkälaisista lähtökohdista todellisuudessa tulet.
Sori/kiitos myös siitä että vastaat kaikesta maailman syrjinnästä ja rasismista
Tuntematonn kirjoitti:
Olen itse valkoinen keski-ikäinen mies ja luin tuon Hesarissa 6.7.2017 julkaistun pääkirjoituksen ja vaikutuin oitis harvinaisesta kirjoituksesta. Miksi tuo kirjoitus on harvinainen? Koska se sisältää totuuksia.
Vaikka totuus ei pala edes tulessa, totuuden puhujista ei koskaan pidetä. Totuudenpuhujat aina laitetaan ensimmäisenä roviolle ja yritetään tukahduttaa ja heidän puheenvuoronsa asettaa naurun alaisiksi. Totuutta ei haluta kuulla eikä sen brutaalia luonnetta uskoa, sillä se on yksinkertaisesti liikaa meidän siloitelluissa maailmoissamme, joissa laiskuuden ja yltäkylläisyden sumentamat ja mukavuudenhaluiset ihmiset vaeltavat ja luulevat esimerkiksi Trumpin tavoin "tietävänsä" miten asiat ovat.
Itse en ole mielestäni harrastanut kyseisessä jutussa mainittuja ikäviä temppuja (ainakaan tietoisesti, tai kovin paljoa), mutta olen täysin samaa mieltä kirjoittajan, toimittaja Heikki Aitokosken kanssa siitä, että juuri nämä kaikki ikävät asiat ovat aiheuttaneet etenkin nuo itsekkäät ja piittaamattomat keski-ikäiset miehet kautta historian ja juuri tällä tavalla.
On myös totta että kolikolla on aina kaksi puolta ja että myös paljon hyvää on saatu aikaiseksi keski-ikäisten avulla - mutta se, että itsekkyys ja piittaamattomuus olisi jotenkin arvostettavaa tai hyvää, siihen en usko. Eikö se esimerkiksi näy katastrofitilassa olevan maapallomme tämänhetkisessä tilassa?
Rauhaa ja rakkautta me kuitenkin kaikki kaipaamme ja inhimillisyyttä. Emme diktaattoreita tai itsekkäitä egoja jotka esittelevät olettamaansa kaikkivoipuuttaan ja valtaansa.
Se, että syytetään keski-ikäisiä miehiä noista asioista, on sama kuin syytettäisiin pelkästään naisia mukavuushalun takia tehdyistä aborteista moderneissa länsimaissa. Ainoastaan nainen voi tehdä päätöksen siitä abortista nykyisessä laki-ilmapiirissä ellei raskaus ole edennyt tiettyyn pisteeseen, mutta toki siinä on monia muitakin tekijöitä vaikuttamassa.
Se on sama kuin syytettäisiin vettä epäpuhtauksista sen sijaan, että hommattaisiin veden puhdistusjärjestelmä.
Tässä vaiheessa ihmisen evoluutiota se keski-ikäinen mies nyt vain on ainut järkevä vaihtoehto johtajaksi lähes aina; ne keski-ikäiset miehet olivat kerran nuoria miehiä, joilla oli uskoa itseensä, halu painaa kovasti hommia ja saavuttaa se asema, jonka saavuttamiseen menee koko nuoruus. Ratkaisu virheisiin ei ole vihapuhe keski-ikäisiä miehiä kohtaan, vaan vielä parempien keski-ikäisten miesten löytäminen, vaikka pitäisi varmaan muistaa myös niiden olevan ihmisiä. Miehillä on se kunnianhimo, äly ja rohkeus mitä johtajuuteen tarvitaan ja myös aniharvoilla naisilla, jotka usein saavat epäreilua etua sukupuolesta.
Mies 29v plus 1v miettii kirjoitti:
Tuntematonn kirjoitti:
Se, että syytetään keski-ikäisiä miehiä noista asioista, on sama kuin syytettäisiin pelkästään naisia mukavuushalun takia tehdyistä aborteista moderneissa länsimaissa. Ainoastaan nainen voi tehdä päätöksen siitä abortista nykyisessä laki-ilmapiirissä ellei raskaus ole edennyt tiettyyn pisteeseen, mutta toki siinä on monia muitakin tekijöitä vaikuttamassa.
Se on sama kuin syytettäisiin vettä epäpuhtauksista sen sijaan, että hommattaisiin veden puhdistusjärjestelmä.
Tässä vaiheessa ihmisen evoluutiota se keski-ikäinen mies nyt vain on ainut järkevä vaihtoehto johtajaksi lähes aina; ne keski-ikäiset miehet olivat kerran nuoria miehiä, joilla oli uskoa itseensä, halu painaa kovasti hommia ja saavuttaa se asema, jonka saavuttamiseen menee koko nuoruus. Ratkaisu virheisiin ei ole vihapuhe keski-ikäisiä miehiä kohtaan, vaan vielä parempien keski-ikäisten miesten löytäminen, vaikka pitäisi varmaan muistaa myös niiden olevan ihmisiä. Miehillä on se kunnianhimo, äly ja rohkeus mitä johtajuuteen tarvitaan ja myös aniharvoilla naisilla, jotka usein saavat epäreilua etua sukupuolesta.
"Miehillä on se kunnianhimo, äly ja...."
Äly? Maailman nykyinen talousjärjestelmä on kestämätön luonnolle ja ihmisille, ja länsimainen elämäntyyli tuleekin romahtamaan yllättävän nopeastikin, kuten Nasankin tiedemiehet todenneet. Resurssien ylikulutus, muovijätemeret, antibioottien ylikäyttö, vesistöjen saastuminen, sademetsien estoton hakkuu..... Ei siis älykästä.
Koko tätä kulutukseen perustuvaa elämäntyyliä ei olisi, mikäli sitä ei olisi tehty ihanteeksi. Talouden ehdoilla tämä elämäntyyli on luotu. Ei se ole ihmisten omaehtoinen valinta alunperin, kun teollistuminen sitä todenteolla alkoi kiihdyttämään alunperin. Silloin ei ollut riittävästi viisautta, koska ei tajuttu saastumisen vaikutusta nykyisellä tavalla, nyt sitä on paha perua. Poliitikot ei uskalla. Se vaatisi pakkotoimia. Monet ihmiset eivät itse halua, suuri osa, koska tähän elämään on jo ihastuttu. En itse usko, että kaikenlainen omaisuudenkaan haaliminen on mitenkään ihmisen perusominaisuus, vaan kyse on vain opitusta ja siitä, että se on ihanne. Ihanne voisi olla jokin muukin asia, jos alunperin niin olisi valittu. Intiaaneilla taisi olla viisaimmat ihanteet, he kun katsoivat kuuluvansa maalle, eikä maa heille. Näin lukaisin Eckhart Tollen kirjasta.
Olen uurastanut tauotta. Inkvisiittorin toimessa olen lähes polttanut itseni loppuun. Olen keksinyt polttomoottorin ja halkaissut atomin, olen toteuttanut bolsevikkivallankumouksen ja aiheuttanut ilmastonmuutoksen yksin.
MINÄ, MINÄ, MINÄ. Aina se olen minä, valkoinen keski-ikäinen mies. Olen Bilderberg, olen Trilateraalikomissio, olen Davos, Suomi-Areena ja Illuminati.
Laittoiko joku biojätteet väärään astiaan? Porhalsi risteyksestä ”vanhoilla keltaisilla”? Paahtoi liian piukoissa trikoissa ylihintaisella egonjatkepyörällä 170 kilometrin tuntivauhtia ja ärjyi päiväkotiryhmälle, joka luuli oikeudekseen tepastella parijonossa suojatiellä?
Jep, jep. Tiedätte jo, ketä syyttää. Minähän se taas olin.
Syyttäkää vain. Alan olla tottunut. Olen maalitaulu, sylkykuppi ja vikapää, olen valkoinen keski-ikäinen mies, olen vapaata riistaa, olen patriarkaatti, olen anti-Toiseus, olen rennon feministiryhmän letkeän kesäjuhlan leikkimielisen tikkakisan napakymppioletettu.
MINÄ kannan maailman taakkaa harteillani, ja voi sitä taakkaa. Kukaan ei minua ymmärrä.
Johtoryhmän retriitissä herkistyn esittämään karaokeillan huipennuksen, Frank Sinatran My Wayn, ja turhaan etsitte tulkinnastani ironian häivähdyksiä. Virheitä olen jokusen tehnyt, mutta toisaalta niin vähän, ettei niitä kannata edes mainita.
Tällainen minä olen, valkoinen keski-ikäinen mies, jos älyllisesti heppoinen pikku yleistys sallitaan, ja sallitaanhan se.
http://www.hs.fi/paakirjoitukset/art-2000005280223.html