6v alkanut puhumaan unissaan sairaita, esim. "Minä otan veitsen ja lyön siskoa"
Tämä karmii minua. On joko unessa tai jonkinlaisessa "horros" tilassa unen ja valveen rajamailla. Silmät usein auki. Usein puheet viittaavat juuri pikkusiskon vahingoittamiseen tai minun omaisuuteni tuhoamiseen. On sanonut mm. "Minä otan laatikosta veitsen ja lyön siskoa" ja "Minä otan sinun päiväkirjasi ja poltan sen ja sinun mustan mekkosi ja leikkaan sen palasiksi" ja "Minä laitan siskon muovikassiin ja pudotan parvekkeelta"
Puhuu kirjakieltä monotonisesti hiljaisella äänellä ja herättyään ei muista näistä puheistaan mitään. Ei kuulemma näe painajaisia. Hereillä kohtelee vauva-siskoaan hellästi ja on ns. "liian" kiltti lapsi muutenkin.
Onko syytä huoleen? Veitset ovat nyt lukkojen takana ja irrotin parvekkeen ovesta kahvan, varmuuden vuoksi.
Kommentit (5)
Lapsi on varmasti raivoissaan kun teille ilmeisesti on syntynyt vauva. Unissaan käy läpi omia raivojaan sinua kohtaan. Voit auttaa lasta kun sanoitat hänen raivonsa.
Ihan järkyttävää... Itselläni ei ole mitään ideaa miten toimia, mutta voisit ehkä ottaa yhteyttä johonkin psykologian ammattilaiseen, vauva-palstalta et välttämättä saa vastauksia. Toivottavasti tilanne selkenee!
Koittakaa antaa päiväsaikaan kylliksi huomiota tälle vanhemmalle tytölle niin, ettei vauva ole mukana.
Huudatetaanko teillä puukko Allua? Jos ei niin se on periytyvää.
Kuulostaa pakko-oireilta, yleensä nuo ajatukset kyllä vaivaavat sitten päivisinkin. Ei todellista vaaraa todennäköisesti, pakko-oireet sopivat juuri kilttiin luonteeseen.