Mikä koirarotu minulle?
Nyt toivoisin käytännön kokemuksia, olen tehnyt koiratestejä jne. eli en tarvitse linkkejä niihin.
Asun yksin kerrostaloasunnossa, mutta olen liikunnallinen ja urheilen mielelläni. Koirakokemusta on (mm. suomenajokoira), mutta ei ehkä niistä haastavimmista roduista. Haluaisin koiran jonka kanssa voi harrastaa monipuolisesti (ainakin toko, agility _harrastuksena_: ei kilpakentille, pelastuskoiratoimintaa haluaisin kokeilla) ja josta saisin parhaan ystävän. Turkin pitäisi olla max. siistittävä, ei siis villakoiraa tmv. En haluaisi pientä koiraa, en vaan koe niitä tyylisikseni. Jos osaatte suositella jotain koirarotua, niin iso kiitos! :)
Kommentit (9)
Minunkin mielestä collie sopisi sinulle. Collie on aktiivinen, energinen ja tykkää kovasti mainitsemistasi harrastuksista ja ylipäätään aivojen käytöstä/ tehtävien ratkaisemisesta. Paimenkoirana se on myös ystävällinen ja helppo opettaa pysymään vapaanakin emännän luona, eli ei siis ole karkailevaa tyyppiä. Minulla on ollut useita koirarotuja, mutta mielestäni paimenkoirat ovat ylipäätään ihania ja niitä on mukava kouluttaa. Colliella on kyllä aika kimakka haukku, mutta ne eivät ole mitään turhan räksyttäjiä. En tiedä mitä tarkoitat max siistittävällä turkilla. Pitkäkarvaisella colliella karvaa lähtee kovasti karvanoähtöaikaan ja silloin saa harjata urakalla. Muutoin karvaa ei erityisemmin lähde. Lyhytkarvaisista itselläni ei ole kokemusta. Molempia versioita on kolmessa värissä: soopelina ("perinteinen" ruskea "Lassie"), tricolorina (musta, jossa valkoista ja ruskeaa) sekä blue merlenä (pääväri harmaa). Mutta riittävä ulkoilu on sitten tarpeen collieille ja varmaan monille muillekin isoille koiraroduille. Tosin sitähän sinä toivoitkin :)
En ottaisi kerrostaloon mitään koiraa,enkä muutenkaan koiraa,jos se joutuu olemaan yksikseen suurimman osan päivästä.
Jos on koiran käsittelystä ja kouluttamisesta kokemusta ja haluaa tehdä eettisesti kannattavan valinnan, suosittelen rescue-koiraa. Itselläni on kaksi, ja kultaisempia kavereita en voisi toivoa.
Vierailija kirjoitti:
Seropi sopii kaikille.
Ja mikäs se seropi on? Niin, sekoitus eri rotuja. Kannattas varmaan niitä rotuja kertoa. Vai oletko sellainen "seropit on terveempiä kuin puhdasrotuset" -tyhjäpää?
Collie