Häät ja hautajaiset samana päivänä - ongelma sukulaisen kanssa
Mummini kuoli viime viikolla, ja nyt tätini (isäni sisko), joka on ottanut ohjakset käytännön asioissa, on päättänyt hautajaispäivän. Hän aikoo järjestää hautajaiset samana päivänä minun ja kihlattuni häiden kanssa, ja on jo tehnyt järjestelyitä.
Olemme vuosien saatossa etääntyneet tätini kanssa, mutta mistään riidoista tms ei ole ollut kyse. En ole nähnyt tätiäni tai jutellut hänen kanssaan yli viiteentoista vuoteen, joten emme häntä ole kutsuneet aika pieniin häihimme. Tätini on kyllä tietoinen häistämme ja niiden ajankohdasta.
Tätini tietenkin toivoo, että minun isäni, äitini ja me "lapset" tulisimme paikalle puolisoinemme. Ja tietenkin haluaisin olla läsnä mummini hautajaisissa. Mutta ne omat häät ovat myös tärkeät.
Miten tämän pulman voisi ratkaista?
Kommentit (20)
Eikö mitään mahdollisuutta siirtää hautajaisia vaikka edelliseen päivään?
Et varmaan voi tehdä mitään asialle. Miten suhtautuu se vanhempasi, jonka sisko hautajaisia järjestelee? Eiköhän kaikki sisarukset osallistu hautajaispäivän päättämiseen ja järjestämiseen.
Aika kummalliselta kuviolta kuulostaa....
Kyllähän muidenkin mielipiteellä on vaikutusta milloin mummi haudataan, ei yksi ihminen voi sitä päättää.
Eikö äitisi/isäsi voisi puhua tätisi kanssa ja sopia että hautajaisia siirretään kun hääkutsut ovat jo lähetetty.
Itsekin voisit olla yhteydessä tätiisi eikö vain.
Kommunikoikaa hyvät ihmiset!
Ilman muuta pyydätte tätiä järjestämään hautajaiset toisena päivänä.
Jos hän ei suostu, jää teiltä varmaankin hautajaiset väliin, mikä on tosi ikävää. Vieraat saattavat ehtiä molempiin, jos hautaus on aamupäivällä, mutta ei se kyllä kovin kivaa ole.
Jos tätisi on fiksu ihminen, hän suostuu varmasti hautajaisten siirtämiseen. Hän ei ole varmaankaan surussaan vain muistanut teidän hääpäiväänne. Kyse on tuskin tahallisesta teosta.
Juu, tietenkin nyt yritetään selvittää, voisiko hautajaisia siirtää. Isäni oli huomauttanut häistämme tädille, mutta täti oli kuulemma huokaissut, ja sanonut, että hänelle ei käy monet päivät/viikonloput.
Nyt täytyy vain selvitellä ja järjestellä. Jos saisimme pidettyä hautajaiset vaikka häitä edeltävänä perjantaina, niin se jo helpottaisi. Hautajaiset järjestetään mummini kotipaikkakunnalla Pohjanmaalla, josta meidän (tai ainakin minun) täytyy reissata takaisin tänne Itä-Suomeen sitten samana iltana, tai yötä myöten, että kerkiän aamulla kampaajalle ja muutenkin valmistautumaan.
Harmittaa ja surettaa, mummini oli minulle kuitenkin aika läheinen. Toivottavasti kaikki menisi hyvin.
- Ap
Ei täti sitä päivää päätä. Ainakin meillä seurakunnassa hautajaiset on tiettyinä päivinä, lauantaina äärettömän harvoin juuri siksi, että silloin kesällä on häitä. Sunnuntaisin hautajaisia on vain poikkeustapauksissa. Siksi tuntuu oudolta, että se ainoa päivä olisi lauantai heinäkuussa.
Tosin miksi ihmeessä tätä joutuu huolehtimaan kaikesta? Eikö olisi reilumpaa, että isäsi ottaisi töistä vapaata ja tekisi oman osansa.
PS. Meillä kuoli vanha täti juuri ennen juhannusta. Hautajaiset ovat torstaina, seuraava mahdollinen lauantai olisi elokuussa viikolla 35.
Mun mielestä tädin pitäisi nyt joustaa teidän häiden takia. Niin kiire ei voi olla ettei jouda äitiään hautaamaan minään muuna päivänä!
Tätisi päätti päivän aivan kiusallaan, tietenkin. Todennäköisesti kostona, koska häntä ei oltu kutsuttu häihin, tyyliin "mitäs eivät kutsuneet". Onko muka muita perusteita? Hän haluaa vain olla hankala ja ehkä toivoo jonkinlaista anelua asiassa.
Meillä mummin hautajaisaikaa muutettiin ihan vain oman ulkomaanreissun vuoksi, koska kaikille oli tärkeää, että pääsen mukaan, eikä olisi järkevää jättää väliin toista tuhatta maksanutta lomamatkaa hautajaisten vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Tätisi päätti päivän aivan kiusallaan, tietenkin. Todennäköisesti kostona, koska häntä ei oltu kutsuttu häihin, tyyliin "mitäs eivät kutsuneet". Onko muka muita perusteita? Hän haluaa vain olla hankala ja ehkä toivoo jonkinlaista anelua asiassa.
Meillä mummin hautajaisaikaa muutettiin ihan vain oman ulkomaanreissun vuoksi, koska kaikille oli tärkeää, että pääsen mukaan, eikä olisi järkevää jättää väliin toista tuhatta maksanutta lomamatkaa hautajaisten vuoksi.
Niin, onhan noitakin, että mitään yhteyttä ei pidetä vuosikausiin, mutta sitten pitäisi häihin/rippijuhliin/synttäreille tms. päästä, jonka jälkeen voisi taas kadota muiden elämästä seuraaviin juhliin saakka. :/ Toivottavasti tämmöisestä "kostosta" ei tässä ap:n tapauksessa olisi kyse.
Vierailija kirjoitti:
Mummini kuoli viime viikolla, ja nyt tätini (isäni sisko), joka on ottanut ohjakset käytännön asioissa, on päättänyt hautajaispäivän. Hän aikoo järjestää hautajaiset samana päivänä minun ja kihlattuni häiden kanssa, ja on jo tehnyt järjestelyitä.
Olemme vuosien saatossa etääntyneet tätini kanssa, mutta mistään riidoista tms ei ole ollut kyse. En ole nähnyt tätiäni tai jutellut hänen kanssaan yli viiteentoista vuoteen, joten emme häntä ole kutsuneet aika pieniin häihimme. Tätini on kyllä tietoinen häistämme ja niiden ajankohdasta.
Tätini tietenkin toivoo, että minun isäni, äitini ja me "lapset" tulisimme paikalle puolisoinemme. Ja tietenkin haluaisin olla läsnä mummini hautajaisissa. Mutta ne omat häät ovat myös tärkeät.
Ratkaisu on helppo: järjestäkää ne häät jossakin muualla kuin Porvoon Tuomiokirkossa.
Minua kiinnostaisi tietää todellinen tarinasi. Onko sinulla ollut jotakin kahnausta tätisi kanssa joko hautajaisiin tai häihin liittyen viime aikoina? Keskustelitteko asiasta rakentavasti? Miten tilanne ratkesi, tai ei ratkennut.
Jokaisen fiktiivisen tarinan takana on joko hyvä mielikuvitus tai tosiasioita. Nyt on kyse tosiasioista, kerro meille.
t. mies
Hautajaiset voi järjestää vaikka ihan minä arkipäivänä tahansa. Harvoin edes kirkko on kesälauantaisin vapaa hautajaisia varten. Tiedän myös ulkomaanmatkojen ym vähäpätöisten syiden takia hautajaisia siirretyn, saati sitten lapsenlasten häiden. Isäsi sanoo sisälleen, ettei ko.päivä käy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ratkaisu on helppo: järjestäkää ne häät jossakin muualla kuin Porvoon Tuomiokirkossa.
Minua kiinnostaisi tietää todellinen tarinasi. Onko sinulla ollut jotakin kahnausta tätisi kanssa joko hautajaisiin tai häihin liittyen viime aikoina? Keskustelitteko asiasta rakentavasti? Miten tilanne ratkesi, tai ei ratkennut.
Jokaisen fiktiivisen tarinan takana on joko hyvä mielikuvitus tai tosiasioita. Nyt on kyse tosiasioista, kerro meille.
t. mies
Olisiko viestiäni alapeukutettu, jos olisin allekirjoittanut "t. nainen"? Tuskin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. mies
En ole ollut tätiini yhteyksissä vuosiin, joten mitään kahnausta ei ole ollut. Emme ole voineet siis keskustellakaan tästä olemattomasta kahnauksesta rakentavasti.
Edellinen yhteydenotto tätiini oli se, kun kutsuin hänet aikoinaan yo-juhliini ja juhlien jälkeen lähetin kiitos-kortin. Täti ei tullut juhliin eikä vastannut muutenkaan kutsuun tai kiitoskorttiin mitenkään. Veljeni kutsui tädin häihinsä, mutta siihen kutsuun tätini reagoi lähettämällä terveiset isämme kautta.
-Ap
Kiitos vastauksista. Tilanne on nyt muuttunut niin, että hautajaisia käsittääkseni siirretään. Päivä on vielä auki. Jää nähtäväksi onko hautajaispäivä se häitä edeltävä perjantai vai jokin aivan muu.
Ja jotkut tosiaan ihmetteli tai kommentoi tuota, että hautajaiset voi järjestää lauantaina. Mummini kotipaikkakunta on pieni kunta Pohjanmaalla ja sillä seudulla häät yleensä järjestetään kunnan isoimmassa kirkossa. Mummini kylän pienessä kirkossa järjestetään myös lauantaihautajaisia.
-Ap
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vastauksista. Tilanne on nyt muuttunut niin, että hautajaisia käsittääkseni siirretään. Päivä on vielä auki. Jää nähtäväksi onko hautajaispäivä se häitä edeltävä perjantai vai jokin aivan muu.
Ja jotkut tosiaan ihmetteli tai kommentoi tuota, että hautajaiset voi järjestää lauantaina. Mummini kotipaikkakunta on pieni kunta Pohjanmaalla ja sillä seudulla häät yleensä järjestetään kunnan isoimmassa kirkossa. Mummini kylän pienessä kirkossa järjestetään myös lauantaihautajaisia.
-Ap
Pieni kunta ja pieni seurakunta ja silti useampi pappi ja kirkko? Meidän pienessä pohjanmaalaisseurakunnassamme kesälauantait on pyhitetty häille pappien työajan takia. Rippileirit, konfirmaatiot jne. aiheuttavat sen, että papeilla (3 kpl) on liikaa työtunteja viikonloppuisin. Siksi työtaakkaa tasataan sillä, että hautajaiset ovat arkena. Vaihtoehtona on se, että hankkii siunaustilaisuuteen papin muualta.
Nähtävästi teillä Pohjanmaan Porvoossa on toisin. Papeilla ei ole työaikaa?
Meillä miehen serkun häät olivat samana päivänä kuin mummin hautajaiset. Katsottiin ihan kylmästi, kumpaan tilaisuuteen suurin osa sukulaisia on menossa ja todettiin, että häihin oli kutsuttu noin 15% siitä porukasta, joka tulisi hautajaisiin. Ei siirretty kumpaakaan tilaisuutta vaan tuumattiin, että koska häihin on kutsuttu niin pieni määrä sukulaisia, niin hautajaisia ei tarvitse siirtää. Eri asia olisi ollut, jos molempiin tilaisuuksiin olisi ollut menossa käytännössä sama porukka.
Kyllä pienessä kunnassa voi olla useampi kirkko. Omassani on kolme kirkkoa ja kolme siunauskappelia.
Vierailija kirjoitti:
Hautajaiset voi järjestää vaikka ihan minä arkipäivänä tahansa. Harvoin edes kirkko on kesälauantaisin vapaa hautajaisia varten. Tiedän myös ulkomaanmatkojen ym vähäpätöisten syiden takia hautajaisia siirretyn, saati sitten lapsenlasten häiden. Isäsi sanoo sisälleen, ettei ko.päivä käy.
Harvoin tavallisten ihmisten hautajaisia kirkossa järjestetään. Pohjanmaalla ehkä eri juttu, mutta muualla on yleensä hautausmaan vieressä kappeli, jossa on ruumiinsiunaus ja haudalla sitten jatketaan.
Oikeasti yksi ihminen ei kenenkään hautauspäivää yksin päätä, jos on olemassa muitakin sukulaisia. Arkipäivä sopii hautauspäiväksi oikein hyvin. Monen työehtosopimuksen mukaan lähiomaisen hautajaispäivä on vielä palkallinen.
Isäsi ilmoittakoon siskolleen, että hautajaiset pidetään jonain muuna päivänä.