Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Peruslämpö kotikuumemittarilla (aika hintava, suusta mitattava) on n. 36.2 - 36.5. Jos olen kuumeessa, niin lukema nousee yli 37 asteeseen.

Lääkäreiden mukaanhan tuo lukema ei ole kuumetta nähnytkään, vaan normilämpö. Olen oikeasti aivan järkyttävässä kunnossa siinä vaiheessa kun kuumemittari näyttää 37.8 astetta, mutta lääkäri ei noilla lukemilla suostunut kirjoittamaan edes sairaslomaa. Kuulemma raja on 38 astetta mitattuna, mutta noilla lukemilla olisin varmasti jo teholla...

Olen selittänyt tilanteen, yksityisellä olen saanut ymmärrystä, mutta en kunnallisella.
Missä mättää? Olenko vain niin urpo, etten osaa edes kuumetta mitata oikein? Kainalosta mitattuna saan lukemaksi n. 34-35, sen takia oli pakko hankkia tuo suuhun laitettava...

• ylös 9
  • alas 5

Kommentit (19)

Vierailija

Olet heikko, 37 astetta ON ihmisen normaali ruumiinlämpö. 38 on kuume ja kaikki tuossa välissä on LÄMPÖÄ mikä ei ole syy olla poissa töistä.

• ylös 2
  • alas 21
Vierailija

Ei tuo kyllä kuumeelta kuulosta. Minulla kuume alkaa silloin kun mittari näyttää 38.2+

• ylös 1
  • alas 10
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

37, 8 on jo selvästi kohonnut lämpö (vaikkakaan ei kuumetta varsinaisesti olisikaan) ja sitä paitsi kuume ei ole sairauden mittari. Mene vähän fiksummalle lääkärille jatkossa.

• ylös 12
  • alas 0
Vierailija

Miehellä sama juttu, sille ei nouse kuume ikinä. Normi lämpökin sillä on mua alhasempi. Yhtä kipee se silti on, työpaikaltansa saa olla pois 3 päivää omalla ilmoituksella onneksi. Eipä sille oikein mitään voi, joillekin ei vaan nouse se kuume. Mulla myös menee flunssa nopeemmin ohi, kun se kuume nousee.

Vierailija

Olen harvoin kuumeessa ja silloin lämpö vaihtelee 35-36 asteen paikkeilla. Mutta silloin kun lukema menee yli 37, niin olen jo todella kehnossa kunnossa. En todellakaan voisi olla töissä, ei ole kovin pätevä lääkäri jos ei sitä näe. Yli 37 asteessa saan vilunväristyksiä, pahoinvointia, olo on erittäin hutera, suuta kuumottaa ja näen kuumeunia. Jos lukema lähentelee 38 astetta alan näkemään hallusinaatioita ja olen ihan toisessa universumissa. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Olet heikko, 37 astetta ON ihmisen normaali ruumiinlämpö. 38 on kuume ja kaikki tuossa välissä on LÄMPÖÄ mikä ei ole syy olla poissa töistä.

Ok, hyvä tietää että jatkossa on sitten pakko lähteä kuumeisena työpaikalle sekoilemaan. :)

Vierailija

Tutustu kehon lämmönsäätelyyn. Siihen osallistuu kilpirauhasen lisäksi monet muutkin asiat. Mikäli normaalilämpösi on 36 niin 37 on jo kuumetta ja merkki jostain prosessista kehossa, joka kuumetta nostaa.

Itselläni on matala peruslämpö, kiitos hypotyreoosin. Kipein olen 37-38 välillä. Yli 38 ei tunnu missään. Paras olo on noin 40, jolloin olen euforinen ja tosi cool. En muista milloin olisin viimeksi kuumeessa ollut, mutta jos olen, en madalla lääkkeillä kuumetta, koska pahimmillaan se jää siihen 37-38 kipualueelle. Mieluummin yli ja kova kuume nopeuttaa paranemista.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Olen harvoin kuumeessa ja silloin lämpö vaihtelee 35-36 asteen paikkeilla. Mutta silloin kun lukema menee yli 37, niin olen jo todella kehnossa kunnossa. En todellakaan voisi olla töissä, ei ole kovin pätevä lääkäri jos ei sitä näe. Yli 37 asteessa saan vilunväristyksiä, pahoinvointia, olo on erittäin hutera, suuta kuumottaa ja näen kuumeunia. Jos lukema lähentelee 38 astetta alan näkemään hallusinaatioita ja olen ihan toisessa universumissa. 

Tuo ei ole mahdollista, ettekö te tajua? Ei me olla mitään liskoja tai muita vaihtolämpöisiä, joilla ruumiinlämpö vaihtelee yksilöittäin. Normaalin, terveen ihmisen ruumiinlämpö on 36.8 -37.2, oireesi ovat placebo-oireita, lietsot itsesi sairaaksi jos mittari vähänkään värähtää.

Huhhuh, ei ihme että jotkut saikuttavat koko ajan, kun luulevat olevansa muka "kuumeessa"

• ylös 1
  • alas 11
Vierailija

"Ihmisen normaalilämpötila on keskimäärin 37 °C, mutta se voi vaihdella 35,8–37,8 asteen välillä. Naisilla kehon lämpö vaihtelee noin 0,5 °C kuukautiskierron mukaan; korkeimmillaan lämpö on kuukautiskierron keskivaiheella, kun munasolu irtoaa.[2] Vilkkaamman aineenvaihdunnan takia lasten ruumiinlämpö on korkeampi kuin aikuisten, ja aikuisilla kehon lämpötila on naisilla keskimäärin 0,3 astetta miespuolisia korkeampi.[3] Kuume nostaa lämmön tavallista korkeammalle."

ja

"

Kuumeella eli pyreksialla tarkoitetaan tilaa, jossa ihmisen ruumiinlämpö kohoaa aineenvaihdunnan kiihtymisen johdosta yli normaalilämpötilan, joka on 35,8–37,8 °C[1]

Normaalin aamuisen lämmön yläraja on useimmilla välillä 36,5–37,5 °C, mutta tässä esiintyy huomattavaa yksilöllistä vaihtelua. Illalla lämpö voi normaalistikin olla 0,5 °C korkeampi kuin aamulla. Melko vähäinenkin rasitus nostaa ruumiinlämpöä lihasten tuottaman lämmön vuoksi.[2]

Terveillä imeväisillä peräsuolesta mitattu lämpö saattaa olla jopa hieman yli 38 °C. [3] Yli 41 °C:n kuume voi olla vaaraksi terveydelle ja on toisinaan merkki hoidon tarpeesta. Yli 42 °C:n kuume voi olla hengenvaarallinen. Tällöin henkilön ruumiinlämpöä lasketaan esimerkiksi viileällä suihkulla tai kosteilla pyyhkeillä, joista haihtuva vesi vie lämpöä pois iholta."

36,5 - 37,5 on siis LÄMPÖÄ. Ei kuumetta.

Vierailija

Oma lämpöni on yleensä 35,6 paikkeilla ja aina kun olen tuntenut itseni hyvin kuumeiseksi on lämpö todellisuudessa ollut jotain 37,2, jonka siis pitäisi olla normaalilämpöä. En tiedä miksi näin on. Onneksi olen kipeä ehkä kerran kahdessa vuodessa, joten ei ole tullut ongelmia.

Vierailija

Kyllä itse olen ainakin todella heikossa kunnossa jos mittari näyttää yli 37 astetta. 

Vierailija

Minulla on normaalilämpö siinä 36,3 kieppeillä. Jos sairastun, lämpö laskee ensin 35:een, mutta lääketieteen mielestähän tämä ei ole ns. kuumetta. Sitten lämpö alkaa kivuta. Siinä kohtaa kun lämpö menee yli 37,3:n, alkaa olla todella viheliäinen olo. Siitä pari pykälää ylöspäin enkä todellakaan lähde itse ajamaan autolla lääkäriin, hädin tuskin jaksan jaloillani olla.

Kuume on merkki siitä, että elimistö koettaa taistella kehoon tunkeutuneita pöpöjä vastaan. Jos lämpötila laskee tai nousee normaalista yhdellä asteella, on selvää, että ihminen on silloin sairastunut ja elimistö taistelutilassa.

Lääkärissä ei koskaan kannata sanoa, että kuumetta on 37,0 vaan aina täytyy sanoa, että kuumetta on 37,7 tjsp. mutta juuri nyt siellä lääkärin vastaanotolla sitä ei varmaankaan näy, koska otit Buranaa tunti sitten.

t. opettaja, joka hakee saikkua vasta, kun on tosi kyseessä

Vierailija

Kokeile vanhanaikaista kuumemittaria. Meillä 2 eri digimittaria näyttää asteen vähemmän kuin vanhanaikaiset.

Vierailija

Mittasin juuri normaalilämpöni.

35,9 kainalosta ja 36,2 suusta mitattuna

Tämä siis iltalämpö. Aamulla sitten alempi.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Mun normaalilämpö on 35.5 ja kuume todellakin on itselläni 37.

Mulla on ihan sama. Ei mulla mittari koskaan nouse mihinkään 38 celsiukseen. Ja jos mittari näyttää 37 celsiusta, en ole terve vaan jo pahassa flunssassa.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat