Miltä tuntuu sydänkohtaus? Onko kipu kestämätön?
Onko täällä ketään joka olisi kokenut sydänkohtauksen? Tässä taannoin näin erään tuttavani kuolevan sydänkohtaukseen suoraan silmieni edessä ja näky piirtyi verkkokalvoille iäksi. Miehen kasvoille oli kivun irvstys. Olen alkanut pelkäämään kuolemaa vielä enemmän tämän jälkeen ja mietinkin että kuinka paljon tuo kohtaus sattuikaan? Miltä sellainen kipu tuntuu ja mihin verrattavissa?
Kommentit (17)
Kipu saattaa olla voimakas, tai sitten puuttua melkein kokonaan; ns hiljainen infarkti.
Oksentelua, rinta-niska-hartiakipua. Kipua vasemmassa käsivarressa jne. saattaa esiintyä.
Tai sitten tosiaan melkein oireeton. Naisilla enemmän oireettomia infarkteja.
Ei se välttämättä tunnut kauhealta, ja varsinkin naisten sydänkohtaukset voivat ikävä kyllä olla vähän epämääräisiä oireiltaan. Ikävä kyllä sanon siksi, että sen takia niihin ei välttämättä,alytä hakea välittömästi hoitoa. Voi oirehtia myös yläselän ja kaulan särkynä ja vasemman käden puutumisena.
Ymmärtääkseni klassinen sydäri tuntuu puristavana kipuna, huonovointisuutena ja äkillisenä heikotuksena. Minkä lisäksi siis voi ola säteilevää kipua.
Mutta jos tuota kuolemistapaa mietit, niin eivät ne muutkaan kuolemisen tavat nyt yleensä ihan kivuttomia ole. Sydäri sentään voi tappaa aika armeliaan nopeasti verrattuna vaikkapa syöpään.
Huh, onpa synkkä aihe kauniina kesäpäivänä...
Kiitos vastauksistanne, helpottaa hieman kun kuitenkin sydänkohtaus taitaa olla yksi armeliaimmista tavoista kuolla, silti pysäytti nähdä kuoleva ihminen. Hänen tapauksessa mitään ei ollut tehtävissä vaikka koitimme häntä pelastaa. Ei ollut edes ikäihminen ja kohtaus tuli aivan yllättäen. Kuinka kauan sydänkohtaus voi kestää pahimmillaan ennen kuolemaa?
Mistä sydänkohtaus johtuu? Onko se verenkierto häiriö?
Sydänkohtaus on useinmiten sydämen verenkierron häiriös, sydäninfarkti, eri syistä (yleensä sepelvaltimotaudin seurauksena syntynyt) veritulppa sydänlihaksessa.
Sydämen rytmihäiriökin voi tappaa joissain harvinaisissa tapauksissa, yleensä lisälyönteinä esiintyvät rytmihäiriöt ovat vaarattomia.
Kesto on täysin vakavuusasteesta kiinni. Ihminen voi olla kärsinyt tietämättään sydänkohtauksia.
Kannattaa myös ymmärtää, että nykyään monet sydärin saaneet pelastetaan. Ap:n läheisellä infarkti on ikävä kyllä vain osunut niin pahaan paikkaan/massiivisena, että apu ei ennättänyt.
Minulla oli infarkti. Tuntui, kuin OIKEA yläselkä olisi krampissa. Oli lievää kipua oikeassa korvassa. Teki mieli oksentaa, yritin kakoa, mutta kunnolla oksennus ei tullut. Nuo oikean puolen oireet johtuu siitä, että sydämestä on hermotusta niille alueille.
Edellisenä päivänä oli kurkussa kuristavaa tunnetta.
Hakeuduin viiveellä lääkäriin, tuli aika isot vauriot sydämeen.
Olen keski-ikäinen nainen.
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli infarkti. Tuntui, kuin OIKEA yläselkä olisi krampissa. Oli lievää kipua oikeassa korvassa. Teki mieli oksentaa, yritin kakoa, mutta kunnolla oksennus ei tullut. Nuo oikean puolen oireet johtuu siitä, että sydämestä on hermotusta niille alueille.
Miten nyt pärjäät? Saapiko kysyä, minkä ikäisenä tuo iski, yleensä tulee vasta vaihdevuosien jälkeen?
Olen pahoillani, ap, että jouduit tuollaiseen tilanteeseen. Varmasti jättää arpensa ja näky kummittelee mielessä.
Äkisti tappava sydänkohtaus on kivulias, mutta nopea tapa lähteä. En tiedä, onko tämä liian karusti sanottu, mutta kipua ei ehdi itse kauaa miettiä, kun se on menoa jo. Kipu jää läheisten ja paikallaolleiden mieleen pyörimään, mutta kuollut ei sitä enää muistele tai murehdi.
Itsekin olen viime aikoina joutunut olemaan liian läheisesti tekemisissä kuoleman kanssa
Juuri tuo ajatus tuo lohtua, että kuollut itse on päässyt pois eikä sure kuolemaansa, ja me maan päällä olevat ainoastaan murehdimme.
Äitini kertoi että hänellä oli ollut vain painon tunnetta rinnalla ja hengästytti.
Usein ennen sitä isoa kohtausta voi olla näitä pienempiä "varoituslaukauksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten nyt pärjäät? Saapiko kysyä, minkä ikäisenä tuo iski, yleensä tulee vasta vaihdevuosien jälkeen?[/quote
Pärjään aika hyvin. Pallolaajennus tehtiin, ja monenmoista lääkettä on tietenkin. Tuon jälkeen pelotti pitkään, ja joskus säikähdän kaikenlaisia tuntemuksia. Onneksi muut sepelvaltimot on kohtuullisessa kunnossa.
Olin 52-vuotias.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten nyt pärjäät? Saapiko kysyä, minkä ikäisenä tuo iski, yleensä tulee vasta vaihdevuosien jälkeen?[/quote
Pärjään aika hyvin. Pallolaajennus tehtiin, ja monenmoista lääkettä on tietenkin. Tuon jälkeen pelotti pitkään, ja joskus säikähdän kaikenlaisia tuntemuksia. Onneksi muut sepelvaltimot on kohtuullisessa kunnossa.
Olin 52-vuotias.
Hyvä kuulla. Pelottava kertomus sinulla ja ei ollenkaan ihme, että sitä on tuollaisen perään pitkään säikky.
N50
Ylipaino lisää rankasti sydärin riskiä eli mammat laihikselle!
Vierailija kirjoitti:
Ylipaino lisää rankasti sydärin riskiä eli mammat laihikselle!
Lisää, varsinkin yhdistettynä korkeisiin kolesteroliarvoihin. Mutta niin myös diabetes, korkea verenpaine ja alkoholin suurkulutus.
Osa ylipainoisista on metabolisesti terveitä, joilla ylipaino ei ole riski. Muutenkin yhden riskitekijän olemassaolo ei vielä aiheuta sydäriä.
Ex-appiukko oli vaan kuukahtanut sohvalle lehteä lukiessaan. Lehti palvella, ukko puoli-istuvassa asennossa kuin nukahtanut siihen.
Se vähän riippuu. Esim. itselläni vaiva oli hyvinkin hiljainen. Vähitellen, viikkojen ja kuukausien aikana tuntui että rasituksessa ehkä tuntui rinnassa vähän epämiellyttävältä ja väsyin helpommin kuin ennen esim. liikunnassa. Lääkäriin en lähtenyt, koska kivut ei olleet kovia ja toisaalta ajattelin, että alkaa se keski-ikäistyminen ja vaihdevuodet näköjään vaan vaivata.
Lopulta kuitenkin tilanne meni sen verran ikäväksi että jo tavalliset kotiaskareet aiheuttivat sitä lievää puristavaa kipua rinnassa. Kipua olisin kestänyt kyllä, mutta ärsytti että minä ennen tomera ihminen en meinannut jaksaa kerralla siivota koko asuntoakaan vaan piti mennä kuin vanhus välillä istuksimaan ja lepäämään. Lääkäriin menin vähän anteeksipyydellen, että taitaa olla turha käynti ja varmaan on vaihdevuosiin kuuluvaa, ja sitten kuvasin oireeni. Yllätys oli kun lähettivät aluesairaalasta suoraan lähimpään yliopistolliseen keskussairaalaan. Siellä sitten tehtiin varjoainekuvaus, jossa huomattiin joku tietty verisuoni sydämessä osin tukkeentuneeksi, ja saman tien tehtiin pallolaajennus. Tämän jälkeen ei ole vaivoja ollut, mutta pysyvästi täytyy syödä kolmea eri lääkettä.
Vierailija kirjoitti:
Se vähän riippuu. Esim. itselläni vaiva oli hyvinkin hiljainen. Vähitellen, viikkojen ja kuukausien aikana tuntui että rasituksessa ehkä tuntui rinnassa vähän epämiellyttävältä ja väsyin helpommin kuin ennen esim. liikunnassa. Lääkäriin en lähtenyt, koska kivut ei olleet kovia ja toisaalta ajattelin, että alkaa se keski-ikäistyminen ja vaihdevuodet näköjään vaan vaivata.
Lopulta kuitenkin tilanne meni sen verran ikäväksi että jo tavalliset kotiaskareet aiheuttivat sitä lievää puristavaa kipua rinnassa. Kipua olisin kestänyt kyllä, mutta ärsytti että minä ennen tomera ihminen en meinannut jaksaa kerralla siivota koko asuntoakaan vaan piti mennä kuin vanhus välillä istuksimaan ja lepäämään. Lääkäriin menin vähän anteeksipyydellen, että taitaa olla turha käynti ja varmaan on vaihdevuosiin kuuluvaa, ja sitten kuvasin oireeni. Yllätys oli kun lähettivät aluesairaalasta suoraan lähimpään yliopistolliseen keskussairaalaan. Siellä sitten tehtiin varjoainekuvaus, jossa huomattiin joku tietty verisuoni sydämessä osin tukkeentuneeksi, ja saman tien tehtiin pallolaajennus. Tämän jälkeen ei ole vaivoja ollut, mutta pysyvästi täytyy syödä kolmea eri lääkettä.
infarkti?
En tiedä mutta nuori lääkäri nainen totesi minulle että sattuu aivan h*lvetisti. Tuntuukohan kuin sydän räjähtäisi vai mitä edes sydänkohtauksessa sydämelle tapahtuu sekö vain lakkaa toimimasta?