Vierailija

Matkalaukkujen osoitelaput, kirjoitanko niihin kohteen hotellin tiedot ja nimeni vai kotiosoitteen Suomeen?

Entä käsimatkatavara, kun sanotaan että yksi, niin voiko olla reppu ja sit sellainen pieni käsilaukku?

Ja hyvät vinkit kelpaa esim. lentokentällä toimimiseen. Kaikki hermostuttaa, kun on niin itsepalvelua, laukkujen laitto johonkin drop boxiin vai mikä se onkaan ja lähtöselvitys automaatilla ja ja ja..

• ylös 11
  • alas 9

Sivut

Kommentit (34)

Vierailija

Ja vielä yksi kysymys, pitääkö matkustusilmoitus tehdä  erikseen vai riittääkö, että matkatoimistolla on tiedot? Ihan vaan terrori-iskun varalle.

Ja miksi joku on alapeukuttanut?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Ei tarvitse tehdä erillistä ilmoitusta, kun matkatoimiston matka.

Apua saat virkailijoilta lentokentällä.

Vierailija

Matkalaukkuihin kirjoitat tietenkin omat yhteystietosi. Itsellä ei kyllä todellakaan lue niissä yhtään mitään. Lentoyhtiön sivuilta tarkistat mitä se yksi käsimatkatavara tarkoittaa. Usein voit viedä repun ja pienen käsilaukun.

Saanko kysyä, minkä ikäinen olet?

• ylös 1
  • alas 10
Vierailija

Matkalaukkuun hotellin osoite, ja/tai pelkkä puhelinnumerosi. Kotiinpäin tultaessa pelkkä puhelinnumero. Puhelimella he sitten ottavat yhteyttä jos tarvii.

Käsimatkatavara riippuu lentoyhtiöstä. Jotkut halpikset kuten Easyjet vaativat, että myös käsilaukun pitää mahtua varsinaiseen käsimatkatavaralaukkuun. Monilla muilla saa olla laukku+käsilaukku.

Kentällä lähtöselvitys on ihan helppoa. Automaattiin laitetaan varausnumero ja nimi, ja sitten vain klikataan itsensä lennolle. Matkalaukun tarranauha tulostuu ja se laitetaan laukun pitkällä sivulla olevaan kahvaan, ja tämän jälkeen laukku viedään liukuhihnalle (on selvästi merkitty).

Sitten vaan turvatarkastuksesta läpi (nesteet erikseen 1 litran pussiin pakattuna) ja lomasta nauttimaan.

Enkä ole ikinä tehnyt matkustusilmoitusta. Ellet mene vaaralliselle alueella, ei sitä mielestäni tarvita ollenkaan.

• ylös 15
  • alas 3
Vierailija

Miten niin minkä ikäinen olen? Ihan aikuinen kyllä ja ensi kertaa menen ulkomaille.

Miksi sinulla ei lue yhtään mitään laukuissa? Entä jos se eksyy väärään paikkaan, niin miten laukku saadaan esim. hotelliin, mihin on menossa tai sitten sinne kotiin?

Ja miksi kysymyksiäni alapeukutetaan? Jotenkin kai ylimielisiä ihmiset täällä. Ihan kuin kaikki olisi matkustellut paljon ja ensikertalaisen kysymyksiä halveksutaan. :(

• ylös 17
  • alas 3
Vierailija

"Laita matkakuvauksesi laukun sisään. Tulosta matkavarauksesta ylimääräinen kopio ja laita se päällimmäiseksi laukun sisälle. Jos laukusta katoavat kaikki ulkoiset tunnisteet, laukku on avattava tunnistusta varten. Matkakuvauksesta näkee heti missä laukkua kaivataan, eikä sisältöä tarvitse penkoa tunnistamisen takia. Väärille teille laukku löytää tällöin nopeammin perille."  Tämä on hyvä neuvo, kaverilta hävisi kanarian reissulla yksi laukku suomeen päin tullessa, löytyihän se lopulta mutta missä lie matkannu...

https://blog.finnair.com/2009/12/16/10-matkalaukkuvinkkia/

Vierailija

Mulla on lukenut aina laukussa menomatkalla oma nimi, puh.numero, hotellin nimi ja osoite. Kotimatkalla sitten tietysti oma osoite vaikka varmaan se puh.numero riittäisi. Matkustusilmoitus ei ole ikinä tullut mieleenkään.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Matkalaukkuun hotellin osoite, ja/tai pelkkä puhelinnumerosi. Kotiinpäin tultaessa pelkkä puhelinnumero. Puhelimella he sitten ottavat yhteyttä jos tarvii.

Käsimatkatavara riippuu lentoyhtiöstä. Jotkut halpikset kuten Easyjet vaativat, että myös käsilaukun pitää mahtua varsinaiseen käsimatkatavaralaukkuun. Monilla muilla saa olla laukku+käsilaukku.

Kentällä lähtöselvitys on ihan helppoa. Automaattiin laitetaan varausnumero ja nimi, ja sitten vain klikataan itsensä lennolle. Matkalaukun tarranauha tulostuu ja se laitetaan laukun pitkällä sivulla olevaan kahvaan, ja tämän jälkeen laukku viedään liukuhihnalle (on selvästi merkitty).

Sitten vaan turvatarkastuksesta läpi (nesteet erikseen 1 litran pussiin pakattuna) ja lomasta nauttimaan.

Enkä ole ikinä tehnyt matkustusilmoitusta. Ellet mene vaaralliselle alueella, ei sitä mielestäni tarvita ollenkaan.

Huh, hyvä, kiitos paljon sinulle. Ihanaa, että vaivauduit vastaamaan.

Vierailija

Kaikki sujuu varmasti hyvin! Kentällä saat apua tarvittaessa, siellä on virkailijoita niiden automaattien lähellä. Tärkeää on muistaa pakata oikein, varsinkin lääkkeet ja nesteet. Jos otat nesteitä käsimatkatavaroihin siis. Turvatarkastusohjeet kannattaa tarkistaa netistä, niin osaat miettiä valmiiksi mitä jos mitään, pitää ottaa pois jne.
Ja jos et matkustaisi valmismatkalla, aina kannattaa tehdä matkustusilmoitus!

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Miten niin minkä ikäinen olen? Ihan aikuinen kyllä ja ensi kertaa menen ulkomaille.

Miksi sinulla ei lue yhtään mitään laukuissa? Entä jos se eksyy väärään paikkaan, niin miten laukku saadaan esim. hotelliin, mihin on menossa tai sitten sinne kotiin?

Ja miksi kysymyksiäni alapeukutetaan? Jotenkin kai ylimielisiä ihmiset täällä. Ihan kuin kaikki olisi matkustellut paljon ja ensikertalaisen kysymyksiä halveksutaan. :(

Rauhotu ja maalaisjärki käyttöön.
Jos sinua huolettaa että laukku eksyy matkalla hotelliin, laita siihen hotellin osoite. Ja paluumatkalle muuta kotiosoite. Puhelinnumeroon myös maasuunta.

Kreikka, olettaen olet menossa turistikohteeseen, ei ole suurimman terroriuhkan kohteena mutta toki voit tehdä matkustusilmoituksen.

Eräs tuttu on samanlainen ihme hermoilija ja se on vähän rasittavaa.

Hauskaa matkaa!

Vierailija

Muuten hyviä vinkkejä edellä, mutta matkustusilmoitus omatoimimatkalla kannattaa aina tehdä. Ja matkalaukkuun hotellin nimi tai edes oma puhelinnumero.

Vierailija

Ihan ehdottomasti oma nimi ja kotiosoite matkalaukkuun, vaikka sinne sisälle jos ei halua ulkopuolelle laittaa. Ja oma nimi laukkuun ulkopuolelle. Mulla itsellä on tarrakirjoittimella tehty pieni tarra, on siisti ja pysyy kiinni.

Muista paluumatkalla pakata kotiavaimet käsimatkatavaroihin. Itse tulin kerran useammalla vaihdolla kotiin ja kesken lennon muistin, että hitto, avaimet on ruumalaukussa. Onneksi laukkukin tuli sitten perille mun kanssa yhtäaikaa.

Vierailija

Kannattaa ottaa tärkeistä papereista (myös passista/henkilökortista) kopiot ja säilyttää niitä eri paikoissa, samoin jos käyttää käteistä niin ei kaikkia rahoja yhdessä paikassa. Mulla on myös aina käytössä sellainen vyöhön kiinnitettävä turvalompakko, jota pidetään piilossa ihoa vasten. Hotellihuoneessa laitan oven eteen jonkun esteen, että kuulen jos joku tulee yöllä huoneeseen. No mä olenkin vähän neuroottinen ja pelkään pahinta, mutta olen kyllä kuullut kuinka ihmisiä on ryöstetty matkoilla. Onhan se ihan hyvä olla varovainen.

Vierailija

Ja turvatarkastukseen mennessä nesteitä saa olla vain 100 ml. Koskee rasvoja, meikkejä hammastahnaa, juotavaa...siis kaikkea vähänkin nestemäisessä muodossa olevaa. Turvatarkastuksen jälkeen saat viedä taxfree ostokset (myös nestemäiset) koneeseen huoletta kunhan mahtuvat käsimatkatavaroihin.

Seuraa turvatarkastuksessa miten muut edelläsi tekevät. Lootaan (joka menee läpivalaisuun) laitat elektroniset laitteet (myös kännyn), metallit (avaimet, vyö, kello), takin/jakun jos sellainen on, passin ja boarding passin ja nesteet. Itse kävelet turvaportin läpi. Jos se jostain syystä hälyttää, kyselevät mitä on taskuissa ja pyytävät lupaa tunnustella sut käsin. Itse joudun aina koplattavaksi, kun kehosta löytyy metallia.

Vierailija

Olet todennäköisesti lähdössä ns. pakettimatkalle eli suoralla lennolla lomakohteeseen, joten ollos huoleti laukun suhteen. Jos teidän pitäisi vaihtaa konetta vähintään kerran jollakin jättikentällä, niin siinä tapauksessa pakaasi saattaisikin jumahtaa matkan varrelle. 

Lentomatkustaminen on loppupelissä suhteellisen yksinkertainen toimenpide, kun sen kerran oppii ja pääsee systeemistä perille. Check-in ekaksi automaatilla, laukku baggage drop -pisteelle ja turvatarkastuksen kautta kv-puolelle. Jos proseduuri arveluttaa niin Hki-Vantaan sivuilta löydät opastusvideon siitä kuinka automaatit toimivat ja miten turvatarkastuksessa toimitaan. Hauskaa matkaa =)

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat