Mikä itsepuolustuslaji tms. sopisi henkilölle, joka ei ole liikunnallisesti kovin lahjakas?
Eli haussa olisi itsepuolustus-, taistelu- tai kamppailulaji, jota myös tällainen vähemmän liikunnallinen voisi harrastaa.
Olen ehkä vähän kömpelö, kehonhallinta ei ole huippuluokkaa ja esim. pesäpalloon osuminen on hankalaa. En ole oikein koskaan pitänyt liikunnasta, mutta aikuisena olen innostunut juoksemisesta. Ylipainoa ei ole. Lihaskunto ei ole mikään superhyvä, salin aloitus on edessä jossain vaiheessa.
Tavoitteena olisi parantaa kehonhallintaa ja oppia taitoja, joista voi olla hyötyä päällekarkaustilanteessa (esim. miten päästä irti vaikka kuristusotteesta). Tiedän, että tosipaikan tullen moni pitkäänkin harrastanut hyytyy, eivätkä odotukseni ole epärealistisia. Tiedän myös, että pakeneminen on se ykkösvaihtoehto, jos joutuu uhkaavaan tilanteeseen.
Mikään syvempi lajin taustalla oleva filosofia ei kauheasti kiinnosta.
Kokemuksia ja ehdotuksia otetaan vastaan.
Kommentit (20)
Minulle sanottiin joskus karaten alkeiskurssilla, että karateakin parempi itsepuolustusmuoto on Karata. Vanhemmiten olen ymmärtänyt valmentajan viisauden.
Jos kuitenkin haluat jotain harrastaaa, niin mene jujutsuun tai johonkin muuhun, missä on kaikkea mahdollisimman monipuolisesti.
jos on huono kunto, niin kannattaa valita ensialkuun laji jota harrastetaan kohtuullisen lähellä asuinaluetttasi. sen takia lähellä, että jos joutuu menemään kauemmaksi, niin se voi vähentää innostusta jatkaa. jos hyvin käy niin harjoitellessa voi paikat vetreytyä ja kunto kasvaa. kun olet saanut suoritettua pari ensimmäistä vyötä, niin sitten voit katsella jotain laja, jota harrastetaan kauempana.
Vierailija kirjoitti:
jos on huono kunto, niin kannattaa valita ensialkuun laji jota harrastetaan kohtuullisen lähellä asuinaluetttasi. sen takia lähellä, että jos joutuu menemään kauemmaksi, niin se voi vähentää innostusta jatkaa. jos hyvin käy niin harjoitellessa voi paikat vetreytyä ja kunto kasvaa. kun olet saanut suoritettua pari ensimmäistä vyötä, niin sitten voit katsella jotain laja, jota harrastetaan kauempana.
Lähinnä oli tarkoitus kuulla eri lajeista niiden harrastajilta. Helsingissä on monipuolisin lajivalikoima ja kaikki kohtalaisen lähellä, joten välimatkat eivät nyt ole ongelma.
Aerobinen kestävyys on ihan hyvä, lihaskunto voisi olla parempi.
Vierailija kirjoitti:
Pistooliammunta
Just olin ehdottamassa jotain tuollaista. Jumala loi ihmisen ja smiht & wesson teki niistä tasa-arvoisia.
Noilla kriteereillä jokin moderni itsepuolustuslaji mielummin kuin kamppailu-urheilu tai perinteinen laji.
Vierailija kirjoitti:
Noilla kriteereillä jokin moderni itsepuolustuslaji mielummin kuin kamppailu-urheilu tai perinteinen laji.
Joo, näin olen itsekin ajatellut. Onko sinulla kokemuksia noista itsepuolustuslajeista? Wikipediassa on mainittu mm. krav maga, defendo, systema, senshido.
Karate.
Sopii hyvin kuulemma tanssitaidottomille. :)
Eli ahkeralla treenaamisella pystyt korvaamaan lahjojen puutteet.
Aika tehokas laji on karaoke. Laulutaidon puute on siinä suuri etu.
Vierailija kirjoitti:
Aika tehokas laji on karaoke. Laulutaidon puute on siinä suuri etu.
Joo, hyökkääjät häipyy hyvin nopeasti kun alkaa vetämään Aikuista naista kovaa ja korkealta
Itsepuolustusnäkökulmasta ei mikään. Mikään ei anna siihen valmiuksia nopeasti. Tosin jotkin hiukan nopeammin kuin toiset. Jos otetaan se kehonhallinta niin sitten alkaisin katselemaan aikido tai taido suuntaan. Tosin nämä taitaa olla juurikin ne joissa itsepuolustustaidot kehittyvät hitaiten. Minulla on reilut parikymmentä vuotta eri taistelulajeja takana. Kyllä se Karata on paras aidosti. Käytännönläheiset lajit taas antaa nopeammin taidon puolustaa itseään mutta ne taas ei niinkään kehitä niin hyvin kehonhallintaa, koska helppous ja käytännönläheisyys tuo sen itsepuolustustaidon, kehonhallinta taas vaatii että tekee vaikeampia ei niin käytännönläheisiä liikkeitä.
Defendo ja senshido ovat hyviä. Krav maga kolmantena, mutta on vähäk teknisempi laji ja vaatii enemmän opettelua.
T. Toinen koordinaatiokyvytön huonokuntoinen
P. S Pidin silti noiden harrastamisesta. Taekwondosta en tykännyt.
mikset ostais lamautinta? meinasin ehdottaa judo tai paini, oikeilla otteilla saa vastustajan maahan, ei sitä piestä tarvitse
Oletteko nähneet youtubesta videon "ussr special forces training"
m85 kirjoitti:
mikset ostais lamautinta? meinasin ehdottaa judo tai paini, oikeilla otteilla saa vastustajan maahan, ei sitä piestä tarvitse
Niin mitä lamautinta? Etälamautinta vai pippurisuihketta? Molemmat laittomia tavistallaajalle, ja ne markettisuihkeet ei taida paljon auttaa. Suihkeiden kanssa muutenkin hankala alkaa räplätä, jos joku hyökkää yhtäkkiä kimppuun.
Huutaminen h.. tin kovaa. Kannattaa harjoitella metsässä...
Kenkkifutista tai rugbya niin pääset kivaan porukkaan messiin ja pidemmän päälle opit sellaisia juttuja ettei tartte pelätä missään
Kannatan Aikidoa, tosin se on budolaji (eli ei suoraan kamppailulaji,mutta oppii keinoja millä päästä pois ikävistä tilanteista, toki ei ole homman pääidea) . Toimi itsellleni kun aloin kunnolla tutustua liikuntaan, koukuttaa ja palkitsee kun aika nopeasti erilaiset liikesarjat alkaa sujua.
20 vielä
---
Toinen varteenotettava ja nimenomaan itsepuolustukseen tähtäävä laji on savate defence (juuri treenataan e. kuristusotteista yms. pakenemista)
Taekwondo on aikalailla kaiken ikäisille, kokoisille ja kuntoisille hyvä itsepuolustuslaji.
Pistooliammunta