Mikseivät naiset hae teknisille aloille kun niihin on muutenkin helpoin sisäänpääsy?
Kuvataidealalle otetaan 4% hakijoista ja teknisille aloille 37%
Kommentit (11)
Itsellä on syynä ihan kiinnostuksen (ja tiedon) puute. Ei jaksa lähteä selvittämään mahdollisten töiden sisältöjä, koska ei vaan kiinnosta tekniikka ja naisena saattaa muutenkin miesvaltaisella alalla tulla p*skaa niskaan jatkuvasti. Saapahan joku motivoituneempi nekin paikat.
Itse en hae nyt, kun työttömältä on kokopäiväinen opiskelu kielletty.
Teknisellä alallahan olen, koodari, mutta dippainssinä ehkä saisin paremmin töitä kuin alun perin ihan muuta opiskelleena maisterina.
Mitenkäs se menikään se 80-luvun yhteishakurallatus?
"Doris Doris, vanhat roolis voit nyt unohtaa...
...Alli Alli, myös metalli ehkä kiinnostaa,
Essi Essi, tai prosessipuolen tekniikkaa?..."
Vaan taitavat ne vanhat roolit vieläkin istua syvässä.
Ihan mukavasti omat sukulaistytöt opiskelevat teknisiä aloja. Kyllä kannustus toimii.
Vierailija kirjoitti:
Naiset ei mee siitä, mistä aita on matalin.
No eivät tosiaan. Eivät perusta mitään naurettavia start-up yrityksiäkään, sehän on puhdasta alisuoriutumista. Naiset menevät kunnalle töihin, mistä tunnetusti ovat nousseet ihmiskunnan suurimmat nerot. Eiku.
Vierailija kirjoitti:
naisena saattaa muutenkin miesvaltaisella alalla tulla p*skaa niskaan jatkuvasti.
No joo, onhan se vähän karua ajoittain. Tietysti naisvaltaisellakin alalla saattaa tulla paskaa niskaan, mutta siellä se ei johdu sukupuolesta. Joillekin miehille tuolla raksalla tuntuu olevan kova pala, kun olen siellä ensimmäinen nainen sähkärinä, kaikenmoista tarpeetonta jäynää tehdään ym. Tietysti moni mies on ihan reilu ja asiallinen myös. Opiskelemassa meitä oli useampi, mutta tällä hetkellä en tiedä muita jotka alan töissä olisivat.
Valmistuin tekniseltä alalta. Oli ihan Ok vaihtoehto ja mulle sopiva. Töissänikin olen viihtynyt kohtalaisesti. Kyllä siellä on teknisen puolen käyneitä naisiakin.
Heitä ei kiinnosta. Minkäs sille voi. Surullisinta on toki se, että osa ei vain ole tajunnut kiinnostua. Ei ole ehkä hoksattu tai uskallettu tutustua tarjontaan ja mahdollisuuksiin. Mutta on siellä naisiakin.
Alkuperäinen väite on naurettava.
Ottakaa huomioon, että teknilliselle alalle pyrittäessä on "luonnollinen" esikarsinta tapahtunut jo peruskoulu- ja lukioaikana, sillä pitkän matematiikan, fysiikan ja kemian suorittaminen tarvitaan tekniikan opinnoissa menestymiseen ja niissäkin pitää olla tosi hyvä, että suosituimmille linjoille pääsee.
Naiset ei mee siitä, mistä aita on matalin.