Sosiaaliset ihmiset ovat niitä, jotka nauttivat saadessaan muut kateellisiksi
Ihmiset joilla on paljon kavereita ja tuttuja ovat kilpailunhaluisia. He tavoittelevat elämässään meriittejä joilla he voivat nostaa itsensä näiden tuttaviensa yläpuolelle. Epäsosiaaliset ihmiset eivät tavoittele mainetta ja meriittejä, sillä heillä ei ole tarvetta tehdä vaikutusta ja herättää reaktioita muissa. He eivät halua muiden kadehtivan heitä. Heillä on ihan muut arvot. Epäsosiaaliset ihmiset nauttivat antimaterialistista asioista, kuten luonnosta ja omista ajatuksistaan. He ymmärtävät elämän todellisen luonteen.
Kysy itseltäsi: Miksi joku tavoittelee mainetta, kunniaa ja materiarikasta elämää? Tekeekö hän sen todella vain itsensä vuoksi? Vai olisiko kuitenkin niin, että tällaisilla ihmisillä on suuri tarve kilpailla muiden kanssa, tehdä muut kateellisiksi ja kokea olevansa muiden yläpuolella?
Kommentit (13)
En nauti saadessani muut kateelliseksi. Tavoittelen elämääni kivoja asioita ihan itseni vuoksi. Enkä oikeasti edes ymmärrä, miksi joku haluaisi olla sellaisen ystävä tai kaveri, jolle on kateellinen.
Näinhän se on, oon huomannut saman. Mutta he tekevät niin koska voivat.
No nyt oli niin erikoinen ajatustapa, että hoh hoijaa. Olen erittäin sosiaalinen ihminen, mutta en ole yhtään kilpailuhenkinen. Miten nämä edes liittyvät yhteen. Se, että minulla (perheellämme) on paljon ystäviä, tuttuja jne, joiden kanssa vietämme aikaa ei ole kilpailuhenkisyyttä. En ymmärrä mitä ajat takaa.
Olet yksinkertaisesti väärässä, ap. Sosiaaliset ihmiset ovat kiinnostuneita muista ihmisistä. Ne. jotka haluavat kilpailla – tai oikeastaan voittaa muut – ja kadehdintaa, ovat kiinnostuneita vain itsestään. Toisin sanoen he ovat epäsosiaalisia.
Mitä meriittejä saa siitä, että on paljon ystäviä ja on sosiaalinen? Kuka nämä meriitit antaa?
Pikemminkin päinvastoin. Sosiaalisilla on muutakin elämässään kuin tuommoisten miettiminen.
Siis kenet mina saan kateelliseksi sillä, että meille tulee viikonloppuna mökille vieraita ja olen sosiaalinen? Kerrotko?
Sosiaaliset ihmiset ovat usein myös vähän tyrkkyjä ja pyrkyreitä. Härskeimmät harjoittavat kanssakäymistä muiden ihmisten kanssa vain päästäkseen esittelemään omia saavutuksiaan, saadakseen rispektiä yhteisössä tai saavuttaakseen muuta hyötyä. Sosiaalisella ihmisellä saattaa olla hymyilevän ja iloisen kuoren alla härskit taka-ajatukset ja silkka hyötynäkökulma.
sosiaaliset ihmiset on hyviä ystäviä ainoastaan sellaisten kassa joista hyötyvät jotenkin. Myöskin käyttävät monesti hyväksi ei sosiaalisia.
Sosiaalisen elämän näkevät kilpailuna jotkut (entiset) kiusatut/syrjityt jotka hakevat voimafantasioita jostain "oikeistofilosofiasta"?
Totta. Sosiaaliset ovat aina osa jonkinlaista "järjestelmää". Pelien ja pelaamisen riski on heillä aina suurempi, kuin heillä jotka ennemmin ovat syrjässä.
Minä olen sosiaalinen, mutta en tavoittele mitään mainetta ja kunniaa sillä, että meillä käy vieraita paljon ja käymme paljon kylässä muiden luona. Eihän niistä välttämättä edes kukaan tiedä, kun en kerro. Mitä oikein tarkoitat?