Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletko maistanut koskaan sahtia?

Vierailija
30.06.2017 |

Perinteikästä suomalaista juomaa. Sahdin määritelmä kai vähän hankala, joskus sahti = olut, mutta sillä on ihan omanlaisensa luonne juomana myös. Itselle hieman epäselvää, että mitä perus suomalainen torppari joskus 1800-luvulla joi kun sahtia sanoi juovansa: oliko se nykyisenkaltaista olutta vai sitä 7-8 % sanottua juomaa. Harvasta paikasta sahtia kuitenkaan löytää. Mua kiinnostaisi tietää, onko kukaan maistanut sahtia ja tiedätkö mitä se on?

Kommentit (23)

Vierailija
21/23 |
30.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliskin tosiaan kiva kuulla mistä sellaista vanhanajan "häälaadun" sahtia sais... Mutta eihän niistä tietty huudella.

Sysmästä sai ainakin vielä joku vuosi sitten sahtivierrettä ihan laillisesti. Kannuun vaan tippa hiivaa ja päivä pari odottelua.

Samanlaista, tai oikeastaan parempaa, sahtivierrettä tuli pentuna juotua aina landella, sitä on oikein ikävä. Pitääkin tänä kesänä hommata sahtia!

Vierailija
22/23 |
07.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hämeessä tuota ainakin tehdään ja juodaan. Itse olen kerran aikuisena maistanut enkä ainakaan siitä versiosta tykännyt. Meillä Etelä-Pohjanmaalla tehtiin ja juotiin kotikaljaa häissä ja hautajaisissa jne. mun lapsuudessa. Siis ilman prosentteja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/23 |
07.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen maistanut puolenkymmentä kertaa sahtia ja aina sama juttu, tulee samantien ulos yrjönä. Heinolan/hartolan seudulla eräissä juhlissa kerroin sen kun isäntä halusi tarjota. Pikku kännissä kun ukko oli niin ei hyväksynyt mun kohteliasta kieltäytymistä.

Tämä on kuule niin hyvää sahtia että sinun on pakko maistaa. Painostettuna otin miehekkään huikan lasista ja sain pysymään sisällä ehkä 10 sekunttia. Sitten sai pusikko lannoitusta. En tiedä mikä on mutta sahtia en vain saata juoda.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kahdeksan