Turun keskiaikamarkkinat
Kävitkö? Tykkäsitkö?
Mitä mielenkiintoista siellä on? Mistä "ohjelmasta" itse tykkäsit?
Sivuilta sai aika huonosti infoa.
Kommentit (7)
Viime vuonna jotain jäi puuttumaan mutta edellisvuonna kävin monena päivänä. Tänä vuonna ehtiminen paikalle saattaa venyä lauantaille asti niin en osaa tämän vuoden tasosta vielä sanoa...
Muutaman kerran olen käynyt. En erityisesti seurannut mitään ohjelmaa. Tai no, katselin muutamia performansseja ja lankojen kaavivärjäystä.
Tykkään markkinoiden tunnelmasta, siitä, kun kauppiaat ovat pukeutuneet keskiaikaisiin vaatteisiin ja näytteljät vetävät roolia keskellä katua (meitäkin uhkasi jalkapuu, kun olimme ison videokameran kanssa liikkeellä)
On myös mukavaa, kun tapahtuma saa niin paljon väkeä liikkeelle. Tungokseen saakka.
Kiva tapahtuma, tänä vuonna varauduttu sulkemalla katuja "pääsy kielletty" asian vuoksi.
Olin kerran Turussa sattumalta juuri samaan aikaan. Paljon oli väkeä ja kaikenlaista ohjelmaa ja monenlaisia kojuja. Turun linnassakin oli tapahtumaa ja keskiaikaisesti pukeutuneita ihmisiä. Menimme opastetulle kierrokselle linnaan ja olihan se mielenkiintoista. Ennen olemme kierrelleet vain itseksemme. Mukavaa oli. Olen kiinnostunut keskiajasta ja historiasta yleensäkin.
Toivottavasti ei tule muhamettiläisten ristiretkeä vierailulle
Itse markkina-alueella hirvittävä tungos lauantaina. Jossakin tungoksen keskellä käynnissä olevista esityksistä ei pystynyt näkemään mitään. Ilmassa kojuissa valmistettujen ruokien käryä, joka tarttui vaatteisiin ja hiuksiin. Tuntui vielä kotona. Minä en pitänyt tästä markkina-alueen tungoksesta. Olen vieraillut myös Hämeenlinnan keskiaikamarkkinoilla, siellä tapahtuma-alue on laaja, joten porukassa mahtuu hyvin liikkumaan, näkee jopa työnäytöksiä, näkee käynnissä olevat muut esitykset. Turussa kyllä markkina-alueella pääsee maksutta, Hml:ssa maksullinen pääsy alueelle, mutta ei haittaa.
Turkulaisten markkinoiden oheistapahtumista, kuten Turun linnan tapahtumista, luennoista jne. en osaa sanoa mitään. Linnan olen kiertänyt muina aikoina ja henkilökunnan ynseäksi todennut!
Näillä tämänvuotisilla Turun-markkinoilla ainoa, mitä lähdin katsomaan, oli hevosturnajaisesitys, ja se oli kyllä hintansa väärtti.
Onko tosiaan niin, että Turun keskiaikamarkkinat ovat yhä edelleen, kuten Wikipedia väittää, Suomen suurin tämän aiheen tapahtuma?
On tehnyt aina mieli mennä sinne, mutta en oo vielä koskaan päässyt!