Yliopisto opintojen siirtäminen?
Hei sain eilen tietoon, että minut on hyväksytty yliopistoon opiskelijaksi. Elämän tilanteeni on kuitenkin muuttunu kevään jälkeen, jolloin opiskelemaan hain, enkä pystyisi aloittamaan opintojani vielä tänä vuonna.
Tiedän jo että päteviä syitä opintojen lykkäämiseksi ovat armeija, raskaus, sairaus/vamma. Kysyn siis, onko lääkäriltä saatu lausunto masennuksesta riittävä/kelvollinen syy opintojen lykkäämiseen ensi syksyyn.
Olen myös miettinyt jos ilmoitan itseni läsnäolevaksi yliopistoon, mutta en ensimmäisenä vuotena osallistuisi kursseille tms niin miten yliopistossa tuohon suhtauduttaisiin. Menettäisinkö opiskeluoikeuteni vai kuinka?
Kokemuksia vastaavista tilanteista tarvitaan. Hyvät neuvot myös tervetulleita tähän ongelmalliseen tilanteeseen.
Kommentit (30)
ap, älä missään nimessä jätä paikkaa väliin! Voit ihan hyvin olla läsnä ja kirjoilla, kyseessä kun ei ole mikään peruskoulu enää, joten ketään ei yliopistolla kiinnosta, oletko kurssilla/kursseilla vai et. Sanoit, ettet nosta kelastakaan tukia, niin kaikki on hyvin.
Keskity parantumiseen ja jos sinulla innostusta jossain välissä tulee, voithan lukea jonkin kurssin kirjoja jo valmiiksi ja suorittaa vaikka tentteinä erikseen erilaisia kursseja, kun jaksat.
Jos pystyt/jaksat osallistumaan vaikka yhdellekin kurssille syksylllä tai keväälläkin - ei ole kiire päättää vielä koko vuoden osalta, näet - niin ainahan se on eteenpäin opinnoissa tuo pienikin op-määrä. Läsnäolevaksi ilmoittautuneena voit vaikka tutustua sivuainetarjontaan (tietty niihin, joihin ei ole sivuainepääsykokeita, niitä on monta), jos oma ala ei jaksa innostaa juuri nyt.
Yliopistotasolla kukaan ei tule kotoa hakemaan eikä myöskään sinua soimaa siitä, jos olet jättänyt kurssit väliin millä tahansa periodilla. Ei niitä oikeasti kiinnosta siellä, joten voit olla huoleti. Kukaan ei myöskään pakota osallistumaan yhtään mihinkään. Voit jopa ilmoittautua kurssille, käydä kerran tai pari, ja jos ei kerta kaikkiaan jaksamista riitä, niin voit jäädä sieltä pois. Kaikki on ihan itsestäsi kiinni.
Ainoa, mihin läsnäolo vaikuttaa, on tuo kokonaisopiskeluaika. Siitäkään ei tarvitse juuri nyt murehtia, aikaa on ja ehdit kyllä.
Itse ehkä yrittäisin tuossa tilanteessa katsoa opintosuunnitelmasta, olisiko siellä vaikka yksikin kurssi, joka vaikuttaisi sen verran kiintoisalta, että voisit osallistua siihen. Tai vaikka etänä suoritettava / Moodle-pohjainen kurssitarjota - niitähän voi tehdä kotoa käsin eikä tarvitse lähteä yliopistolle ja luennoille ihmisten pariin, jos ei tunne siihen pystyvänsä. Itse suoritin monta kurssia etänä ja tentteinä, kun en pystynyt lähtemään sairauden takia luennoille. Jaksamista!
Ja muista, että voit kysellä näistä suoraan opintoneuvojaltakin tai toimistosta omalta yliopistoltasi, kyllä ne ovat jo kaikkiin tilanteisiin törmänneet, et ole eka.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen vain ilmoittautunut poissaolevaksi ilman sen kummempia selittelyitä. Kaksi vuotta saa olla pois ilman mitään päteviä syitä.
Riippuu tiedekunnasta.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen vain ilmoittautunut poissaolevaksi ilman sen kummempia selittelyitä. Kaksi vuotta saa olla pois ilman mitään päteviä syitä.
Se on muuttunut, enää ei saa.
Ja mikäli ap saa lääkärintodistuksen masennuksesta (yleensä saa), niin se on pätevä syy lykätä opintoja.
kyllä masennuksen pitäisi olla pätevä syy
Kiitos kaikille mukavista vastauksista. Maanantaina käyn vielä psykoterapeutin jutuilla ja otan yhteyttä yliopistoon.
Helsingin yliopiston sivuilla kuitenkin lukee:
Opintojen aikana voit ilmoittautua poissaolevaksi muusta kuin yliopistolaissa mainitusta syystä (asevelvollisuuslain, siviilipalveluslain tai naisten vapaaehtoisesta asepalveluksesta annetun lain mukainen palvelun tai äitiys-, isyys- tai vanhempainvapaa) korkeintaan kahdeksi lukukaudeksi ilman, että poissaolo kuluttaa opintoaikaa. Huomaathan, että jos ilmoittautudut poissaolevaksi ensimmäisenä opiskeluvuonna oman sairauden tai vamman vuoksi niin tämä vaikuttaa opintoaikaasi.
^tarkoittaako tuo viimeinen lause, että vaikka olen masennuksen takia pois se kuluttaa opintoaikaani.
Olen vain niin loppu tähän stressaamiseen, että itken kokoajan. En vaan halua/pysty tässä mielentilassa lähteä 500km päähän kodista, eri kaupunkiin missä minulla ei ole ainuttakaa tuttua tai läheistä. Toivottavasti opintojen siirto onnistuu ensi vuoteen. Vaikka tilanne on tuolloin sama niin masennuksen hoitoni on tuolloin pidemmällä.
Ap
Minulla sama ongelma, mutta en ole vielä saanut lääkäriltä diagnoosia masennuksesta. Mitenhän tulisi menetellä.. ottaa opiskelupaikka vastaan ja ilmoittautua poissaolevaksi? Ja myöhemmin laittaa selvitys sairaudesta? Netistä löytyy hyvin vähän tietoa siitä millainen sairaus ylipäätään on este opiskelujen aloittamiselle.
Itselläni on hieman samanlainen tilanne kuin ap:llä ja ketjun edellisellä kommentoijalla, joten nostelen tätä vanhaa ketjua.
Onko kenelläkään tietoa, millainen sairaus on 'riittävä', jotta olet oikeutettu ilmoittautumaan poissaolevaksi ensimmäisenä lukuvuonna?
Vierailija kirjoitti:
Yliopisto opintojen, elämän tilanteeni jne. jne.
Mauton provo.
No ehkä tämä on seurausta nykyisestä matematiikan (yli)arvostamisesta, ja kenties englannin taidon korostamisesta? Suomen kielen osaaminen on sitten enemmän tai vähemmän toissijaista. :(
Kannatan tätä. Jo osallistuminen johonkin kurssiin saattaisi vaikuttaa terveydentilaasi positiivisesti - saisit hetkeksi muuta ajateltavaa, näkisit ihmisiä ja ehkä kuitenkin kokisit kuuluvasi tähän uuteen yhteisöösi. Hyvältä tuntuisi varmasti, jos parikin opintopistettä kertyisi - kaikesta huolimatta.