Miten saisi äänieristettä kerrostalohuoneistoon
Olen vasta muuttanut ja huomasin nyt, että naapurin kylppärin seinä on suoraan mun makuuhuoneen sängyn takana. Kuuluu tietysti jokainen vessanveto, yskäisy, räkäisy jne. Ripulia ei ole vielä ollut onneksi.
Onko mitään ihmelevyjä seinälle, joilla voisi edes vaimentaa vähän?
Kommentit (12)
Vanupalaset eivät toimi korvissa hyvin. Sen sijaan oikeat korvatulpat toimivat. Se on nopein ja ylivoimaisesti halvin ratkaisu.
Äänieristettä seinään voi tietysti tehdä, mutta se ei ole mikään helposti toteutettava juttu. Mitään "ihmelevyä" seinään liimaamalla se ei onnistu, vaan käytännössä seinän eteen on rakennettava toinen riittävän raskas seinä, joka on irti alkuperäisestä seinästä. Esimerkiksi siis seuraavanlainen rakenne: Lasivillakerros seinää vasten. Sitten sen eteen rakennetaan seinästä irrallaan oleva runko uudelle seinälle. Koolausvälit villoitetaan ja päälle kaksinkertainen kipsilevytys. Sitten lakkaa ainakin pierut seinän takaa kuulumasta, mutta runkoäänet tosin kuuluvat edelleen muita seiniä, lattioita ja kattoja pitkin. Huone myös pienenee parikymmentä senttiä.
Helpointa on muuttaa itse pois. Usko minua.
Vierailija kirjoitti:
Vanupalaset eivät toimi korvissa hyvin. Sen sijaan oikeat korvatulpat toimivat. Se on nopein ja ylivoimaisesti halvin ratkaisu.
Äänieristettä seinään voi tietysti tehdä, mutta se ei ole mikään helposti toteutettava juttu. Mitään "ihmelevyä" seinään liimaamalla se ei onnistu, vaan käytännössä seinän eteen on rakennettava toinen riittävän raskas seinä, joka on irti alkuperäisestä seinästä. Esimerkiksi siis seuraavanlainen rakenne: Lasivillakerros seinää vasten. Sitten sen eteen rakennetaan seinästä irrallaan oleva runko uudelle seinälle. Koolausvälit villoitetaan ja päälle kaksinkertainen kipsilevytys. Sitten lakkaa ainakin pierut seinän takaa kuulumasta, mutta runkoäänet tosin kuuluvat edelleen muita seiniä, lattioita ja kattoja pitkin. Huone myös pienenee parikymmentä senttiä.
Eikös tuo ole overkill kun jätät runkoäänet ja ilmastointikanavista siirtyvät äänet huomioimatta? Lopputulos on kuitenkin melko heikko ja pahimmillaan joku hullu alkaa toteuttamaan tuota pahimmillaan runkoääniä vahvistavaa hökkeliä makkariinsa.
Onko -ap- eräs TP päämajakaupungista? Vieläkö iltavuorolaisten pitää kävellä kerrostalon hiekkapihassa sukkasillaan, ettei kuulu liikaa kopinaa?
Akustiikkalevyt tai sellaiset mitä on äänitysstudiossa.
Suomessa ei osata rakentaa siten, ettei käytävässä kaiu tai kolise. Tai ettei naapurin pierut kuulu olkkariin.
Ei vain yksinkertaisesti osata, eikä väitetä opetella. Uusissa, moderneissa kerrostaloissakin seinät kuin paperia ja hissitaloissa kolina yhtä kidutusta asukkaille.
Vierailija kirjoitti:
Akustiikkalevyt
Akustiikkalevyillä voi muuttaa huoneen akustiikkaa, mutta ei ne äänieristeitä ole. Kaksi eri asiaa.
Ainoa tehokas tapa olisi rakentaa huone huoneen sisään. Se on jumalaton homma. Paras äänieristys saadaan, kun se sisempi huone rakennetaan "kellumaan", jotta runkoäänet ei leviä.
Hyvät korvatulpat apteekista ois kyllä mun ratkasu.
Korvatulpissa on se ongelma, ettei sitten kuulu herätyskello, puhelin, ovikello ja herätyskello.
Vierailija kirjoitti:
Akustiikkalevyt
Akustiikkalevyistä voisi olla apua vain jos ne asennetaan sinne naapurin kylppäriin. Tosin taitavat kestää kosteutta aika huonosti.
Vierailija kirjoitti:
Onko -ap- eräs TP päämajakaupungista? Vieläkö iltavuorolaisten pitää kävellä kerrostalon hiekkapihassa sukkasillaan, ettei kuulu liikaa kopinaa?
No en ole todellakaan. Ihan normaali toimistotyöläinen.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Korvatulpissa on se ongelma, ettei sitten kuulu herätyskello, puhelin, ovikello ja herätyskello.
Kerro minullekin mistä saa noin tehokkaita korvatulppia!
On, sellaiset vanupalaset jotka työnnetään korviin. Voit myös googletella vessaäänistä ja niiden eristämisestä.