Miksi köyhätkin on niin ahneita?
Joskus ajattelin, että rikkaat on ahneita. Mutta ei se ahneus näytä varoista olevan kiinni.
Etsiskelen kotimaisia kalusteita ja eksyin kuningaskuluttajan artikkeliin.
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2015/04/09/mista-loytaa-kotimaisia-huoneka...
Ihan vatsaa vääntää ihmisten kommentit jutun alapuolella.
Esim. "Kyllä on yritetty huijata suomalaisuudella vuosikymmenet. osta 10 € lisää niin tulee sitä sun tätä ja totakin. Suomalaisuus,ikävä kyllä on tekosyy pitää hintaa todella korkeana,ainakin yleensä,eikä suomalaisuus oo mikään tae laadusta...." ja "Suomalaisen huonekaluteollisuuden ovat pilanneet suomalaiset huonekaluteollisuuden toimijat ihan itse. On äärimmäistä älyn köyhyyttä yksinkertaisesti syyttää jotain ulkomaista toimijaa. Se on varmaan niin helppo kohde. " Sitten tämä jälkimmäinen sanoo pitkän tekstinsä lopuksi, että suomalaisten vaan pitää tyytyä pienempiin katteisiin. ..
Pienempiin katteisiin? Luuletteko te urvelot todella, että ulkomailta tuodussa on pienemmät katteet? Olisikohan hintaero kuitenkin tuotantomaan palkkatasosta johtuva? Tähän ratkaisuksi varmaan, että otetaan Suomeen käyttöön Puolan tai Kiinan palkkataso.. Miksi ihmeessä naapurin pitäisikään saada samaa palkkaa lähimainkaan kuin sinä itse saat?
Minä en usko mihinkään suomalaiseen laatuun, vaikka toki uskon siihenkin, koska meillä on normeja, joita muualla ei ole. Mutta ennenkaikkea uskon siihen, että ihmisten pitää saada töistään Suomen tason mukainen liksa. Koska uskon näin, niin ostan suomalaista, muutenhan se naapuri jää työttömäksi. ?!
Sitten valitetaan, että ostaessaan suomalaisen ruokapöydän tuolin ei saa samassa kuussa muka syödä mitään, kun kaikki rahat meni siihen suomalaiseen tuoliin. Häränkakkia sanon minä. Itse olemme vuosia eläneet sen köyhyysrajan alapuolella reilusti ja hyvin on syöty. Kaikkea ei vaan ole pakko saada. Suu säkkiä myöden vai miten se meni. En tunne ketään niin köyhiä kuin itse olemme olleet, mutta paljon valitusta olen kuullut. Luulevat meitäkin rikkaiksi, kun ostamme jotain kallista. Itse haalivat asuntonsa täyteen ulkomaista halpaa, mistään piittaamatta, koska sitä saa paljon. Silmitöntä ja lapsellista ahneutta. Häpeäisivät. Samaa pätee kaikenmaailman rajakkeihin, viis piittaavat suomalaisesta työllisyydestä. Samaa pätee myös rikkaisiin porvareihin, jos jotkut edustushuonekalut ovatkin niitä kalliita suomalaisia, niin äänestämällä tiettyjä tahoja myydään kaikki meidän firmat ulkomaille. Mikä Suomi? Oliko sellainen joskus? Panda, Vaasan, Hackman, Lumene... Lisää löytyy MOT- ohjelmasta. Kuinka Suomi myytiin tms. En muista.. Sitten hyväntekijät, jotka eivät välitä naapurin työpaikasta mitään, lähettävät rahaa kummilapselle Afrikkaan ja ostelevat vuohia tuntemattomille, ja kiljuvat muuttomiehelle, kuinka kallista, kallista. Ja kaikki muukin on kallista. Katson vierestä ja kysyn (ajatuksissani tietysti ) tulisiko hän itse roudaamaan minun tavaroita "parillakympillä" (miinus yrityksen kulut eli vitosella tunti)..?
Näin se suomalainen kansa menee ahneutensa tietä suoraan turmioon. Etäorjat tekevät halvalla ja saa suomalaiset "köyhät" elää herrojen lailla. Nationalismi on kirosana ja varattu rasisteille. Suomalaisen elintason kupla kasvaa ja mitä sille sitten käy, tiedätte varmaan.
Sanokaa nyt edes joku, että olette samaa mieltä ja en ole yksin pikku pennosineni taistelemassa naapurin työpaikasta.?
Ja ketähän sitä sitten äänestäisi..?
Kommentit (36)
Vierailija kirjoitti:
Suosi suomalaista -propagandaa jaksaa vain kepu ja koksut. Mitä enemmän suosit suomalaista ja boikotoit ulkomaalaista, sitä paskempaa ja kalliimpaa suomalainen on. Sanomattakin selvää, miksi juuri kepu ja koksut yrittävät aivopestä suomalaiset suosimaan suomalaista. Se vähentää laatupainetta ja halvalla tuotetusta paskasta voi nyhtää isompaa hintaa.
No minkälaista se ulkomainen sitten on?
Voi p.rse meillä on täällä maa ja tekijöitä, mutta mitään ei saada aikaiseksi. Sinäkin vaan valitat! Kerro mikä se sun tuotteesi, niin tulen arvostelemaan.
Sano mitä vikaa on siinä, että yrittää Suomessa?
Sano mitä vikaa on siinä, että haluaa ostaa suomalaista? S
inä sanot, että tulen huijatuksi. No minä sitten menen ostamaan ulkomaista, niin mitä siitä seuraa? Tulen vaan isommin huijatuksi,
vai sielläkö, ulkomailla, asuu se laupias kansa, joka niin ystävällisesti hymyilee ja niiaa niksauttaa sun kukkarolles.?
Nauravat, kun lahjoitamme kaiken sen pois, mitä meillä täällä on. Vaihtavat mielellään meidän kanssa osia.
Unohdin taas merkitä, mutta osaatte varmaan jo yhdistää..
-AP
Asian jonka saat vaikeamman kautta tai et ollenkaan, toisin kuin rikkaammat, himottaa enemmän ja sitä tulee klonkun lailla ahneeksi sitä kohtaan.
Luuleeko joku oikeasti että ostamalla suomalaista tuotteet halpenee ja tulee lisää työpaikkoja,hahaha
Johtajat vaan käärii suurempia voittoja ja jäljellä olevat työntekijät vain joutuvat tekemään enemmän
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt en kyllä ymmärränyt sekavaa soperrustasi ap. Mistä lähtien hintatasosta valittaminen on ollut sidoksissa köyhyyteen tai tulotasoon? Ihan samanlaista rutkutusta pitävät hyvätuloiset ja rikkaatkin, koska kukapa ei rahallaan mieluummin saisi enemmän kuin vähemmän, varsinkin jos vaihtoehdot eivät ole selkeitä.
Kotimaisuuden suosimisesta olen samaa mieltä. Se on vain nykyään turkasen vaikeaa, koska mikään suomalainen merkki ei takaa enää mitään. Silloin juuri asiakas on tilanteessa, jossa kotimaisuus ei nouse esille ja joutuu tekemään valintoja esineen ulkonäön ja hinnan perusteella.
Mitä pitäisi taata? Mulle riittää, että naapuri saa sen työpaikan. Mutta tarkoitatko, ettei takaa edes sitä? Siitäkin sanon, että no sitten ei ole enää mun vika, mutta itsepä ainakin oon kantanut korteni kekoon, enkä vaan paisuttanut puitteitani, ostamalla halvemman talouden tuotteita.
-Ap
Niin siis et voi tietää, takaako sitä naapurin työpaikkaa. Koska suomalaiset tuotemerkit tehdään liki kaikki nykyään ainakin osin ulkomailla. Että on todella vaikeaa tietää tuotetta ostaessaan, missä se on valmistettu.
Huoh. Onko sulla nyt aivot jäässä ap kokonaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Komppi neloselle.
Lisään vielä, että ei kehitysmaiden palkkataso sillä muutu oikeudenmukaisemmaksi, että niiden maiden vientitulot putoavat ja teollisuus vähenee, mikä ap:n ajamassa "osta vain kotimaista" -kampanjassa olisi lopputulos.
Jos haluaa tukea kehitysmaiden palkkatason nousua, pitää ostaa siellä hyvissä ja vastuullisissa tehtaissa valmistettuja tuotteita. Palkkatasokin nousee, niin se on käynyt kaikissa entisissä halpatuotantomaissa, jotka nyt ovatkin jo kehittyviä talouksia, esim. Thaimaassa ja Kiinassa.
Ei mua kiinnosta kehitysmaiden palkkataso. Se on niitten ihan oma asia. Mutta mennä nyt sinne esittää rikasta, vaikka täällä on köyhä. Ihan naurettavaa.
Miksi sua muka kiinnostaa kehitysmaiden palkkataso? Eihän sua kiinnosta naapurin Ritvankaan? Tosi uskottavaa..
Ei, mua kiinnostaa globaalisti hyvinvointo. Ja nauran paskaisesti sun mukamas-moraalisille perusteluillesi, jotka ovat todellisuudessa täysin itsekkäitä.
Ei sillä. Totta kai saa olla itsekäs ja tukea oman maan tuotantoa. Se ei vaan ole sen JALOMPAA tai aatteellisempaa kuin se, että pyrkii ostamaan laatu-hintasuhteeltaan parhaan tuotteen. Tätä jälkimmäistä voi sentään perustella ekologisuudella ja sillä, että ei palkita paskaa valmistajaa ostamalla huonoa.
Eli jos halutaan pitää tuotannon taso kondiksessa, ei mitään keinotekoisia "ostan vaan suomalaista" tai "ostan vaan n-kirjaimella alkavia merkkejä".
Vaan paras hinta-laatusuhde.
Ostakaa laadukasta, se on oikein. Ei Nokian puhelimia kannattanut ostaa silloin, kun ne olivat jääneet ajastaan jälkeen, ja korealaisilla kilpailijoilla oli parempia. Ei suomalaisia uusia perunoita kannata ostaa hintaan 16€ kilo, kun ruotsalaisia saa hintaan 2,5€. Eikä samaa kotimaista juustoa tai italialaista kinkkua kannata ostaa smarketista tuplahintaan lidliin verrattuna.
Tämän taitavat tajuta kaikki muut paitsi ap.
Vierailija kirjoitti:
Luuleeko joku oikeasti että ostamalla suomalaista tuotteet halpenee ja tulee lisää työpaikkoja,hahaha
Johtajat vaan käärii suurempia voittoja ja jäljellä olevat työntekijät vain joutuvat tekemään enemmän
Miten tää ajatus oikein jatkuu? Sitä oon yrittänyt kysellä, tässä jo moneen kertaan.
Vai eikö se vaan jatku ollenkaan?
-AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt en kyllä ymmärränyt sekavaa soperrustasi ap. Mistä lähtien hintatasosta valittaminen on ollut sidoksissa köyhyyteen tai tulotasoon? Ihan samanlaista rutkutusta pitävät hyvätuloiset ja rikkaatkin, koska kukapa ei rahallaan mieluummin saisi enemmän kuin vähemmän, varsinkin jos vaihtoehdot eivät ole selkeitä.
Kotimaisuuden suosimisesta olen samaa mieltä. Se on vain nykyään turkasen vaikeaa, koska mikään suomalainen merkki ei takaa enää mitään. Silloin juuri asiakas on tilanteessa, jossa kotimaisuus ei nouse esille ja joutuu tekemään valintoja esineen ulkonäön ja hinnan perusteella.
Mitä pitäisi taata? Mulle riittää, että naapuri saa sen työpaikan. Mutta tarkoitatko, ettei takaa edes sitä? Siitäkin sanon, että no sitten ei ole enää mun vika, mutta itsepä ainakin oon kantanut korteni kekoon, enkä vaan paisuttanut puitteitani, ostamalla halvemman talouden tuotteita.
-Ap
Niin siis et voi tietää, takaako sitä naapurin työpaikkaa. Koska suomalaiset tuotemerkit tehdään liki kaikki nykyään ainakin osin ulkomailla. Että on todella vaikeaa tietää tuotetta ostaessaan, missä se on valmistettu.
Se on. Vaikeaa.
Joka tapauksessa toteutan sitä nyt päivittäin. Vaihdoin suomalaiseksi sähkön, puhelinliittymät, vakuutukset ja pankin. Elintarvikkeiden alkuperän kanssa yritän olla tarkkana. Tarkempana kuin avainlippu, mutta en minä sitäkään pilkkaa, mitä hyötyisin? Vaatteet on yks oikeen haastava, mutta minusta on vaan niin moraalitonta olla piittaamaton. Olen jopa ompelijaa käyttänyt. Yks nyrkkisääntö onkin, että kotimainen on kalliimpaa.
Älkää kysykö miksi, ette voi olla niin mettäläisiä...
-AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Komppi neloselle.
Lisään vielä, että ei kehitysmaiden palkkataso sillä muutu oikeudenmukaisemmaksi, että niiden maiden vientitulot putoavat ja teollisuus vähenee, mikä ap:n ajamassa "osta vain kotimaista" -kampanjassa olisi lopputulos.
Jos haluaa tukea kehitysmaiden palkkatason nousua, pitää ostaa siellä hyvissä ja vastuullisissa tehtaissa valmistettuja tuotteita. Palkkatasokin nousee, niin se on käynyt kaikissa entisissä halpatuotantomaissa, jotka nyt ovatkin jo kehittyviä talouksia, esim. Thaimaassa ja Kiinassa.
Ei mua kiinnosta kehitysmaiden palkkataso. Se on niitten ihan oma asia. Mutta mennä nyt sinne esittää rikasta, vaikka täällä on köyhä. Ihan naurettavaa.
Miksi sua muka kiinnostaa kehitysmaiden palkkataso? Eihän sua kiinnosta naapurin Ritvankaan? Tosi uskottavaa..
Ei, mua kiinnostaa globaalisti hyvinvointo. Ja nauran paskaisesti sun mukamas-moraalisille perusteluillesi, jotka ovat todellisuudessa täysin itsekkäitä.
Ei sillä. Totta kai saa olla itsekäs ja tukea oman maan tuotantoa. Se ei vaan ole sen JALOMPAA tai aatteellisempaa kuin se, että pyrkii ostamaan laatu-hintasuhteeltaan parhaan tuotteen. Tätä jälkimmäistä voi sentään perustella ekologisuudella ja sillä, että ei palkita paskaa valmistajaa ostamalla huonoa.
Eli jos halutaan pitää tuotannon taso kondiksessa, ei mitään keinotekoisia "ostan vaan suomalaista" tai "ostan vaan n-kirjaimella alkavia merkkejä".
Vaan paras hinta-laatusuhde.
Ootko ikinä käyny Suomen ulkopuolella?
Et sitten pannut merkille mitään elintasoeroa?
Kerroppa vähän mitä oikein ostat?
Ja kerroppa sitten, että kai itsekin nostat vain globaalin keskitason palkkaa?
Niinpä.
-AP
Oliskohan köyhät ahneita sen takia, että sitä rahaa ei oikeasti ole? :D
AP taitaa olla aika yksinkertainen henkilö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-Ap
Kyllä tuotepakkauksissa sanotaan ihan selvästi missä tuote on valmistettu, ei tarvitse kuin osata lukea.
Vierailija kirjoitti:
Oliskohan köyhät ahneita sen takia, että sitä rahaa ei oikeasti ole? :D
AP taitaa olla aika yksinkertainen henkilö.
Ahneus ei ketään kaunista ja vaikutukset muihin on ikävät. Eikö voi elää sen mukaan, mitä saa eikä ahnehtia. ?
Täällä nyt esiteltiin toisenlaisiakin arvoja, noita ekologisia tai kestävää kehitystä. Ok. En tiedä niistä. MUTTA
arvokeskustelua olisi kannattavaa käydä vähän runsaammin. Kuluttamiseen liittyy todella kiinteästi arvot. Eikä pelkästään vaikutukset, jotka seuraa, vaan myös ne mitkä ei seuraa!
Jos joku todella haluaa kannattaa jotain globaalia kapitalismia, niin tehköön niin. Ihmettelen eikö tule muka mitään moraalista ristiriitaa suomalaisella ansiotasolla mennä herraksi kehitysmaahan.? Minulle tulee kuitenkin mieleen, että rusinat pullasta ja mukamas se on jaloa. ?! Minua haukkui itsekkääksi?!
Ja Eikö tämäkin kansa kuitenkin vielä muutama vuosikymmen sitten ollut kiinnostunut mitä meille käy? Eikö se tänäpäivänä kiinnosta ketään?
Ihanko tosi tämä maa vaan myydään meiltä pois? Oletteko valmiit maksamaan mitään suomalaisia työpaikkoja?
Rahaa voidaan pyörittää täällä tai se voidaan lahjoittaa pois. Tuskin suurinta osaa kiinnostaa kehitysapu siinä määrin, kuin rahaa nyt valuu ulos. Eikä se nyt missään tapauksessa edes mene minnekään muualle kuin ylikansallisille suuryrityksille..
Oikeasti ihmisiä pitäisi kiinnostaa se naapurikin, vaikka kuinka ärsyttävä onkin, niin se on kuitenkin omia. Se on oma takamus hyvin nopeasti vaarassa, jos viis piittaa lähimmistä.
-AP
Miksei palstapersukaan mitään kommentoi? Tai muut isänmaanystävät?
Olen ihan varma että suurin osa suomalaisista on ensisijaisesti kiinnostunut Suomen hyvinvoinnista. Kysyn vaan, että missä se näkyy? Netti on pullollaan artikkeleita, blogeja, keskusteluketjuja hinnoista, hinnoista, hinnoista ja aina vaan hinnoista ja sitten näitä vähemmistöjen harrastusideologioita minkä avulla parannetaan lihaskuntoa ja pelastetaan maailma.
Arvostaisin palstapersu sinuakin enemmän, jos puheet ja teot olisi sopusoinnussa.
-AP
Otetaanpa huvikseen nosto, kun viimeksi tuli niin paljon alapeukkua..
Kiinasta ostelu vaan lisääntyy.
Hei på dig Suomenmaa,
sataan vuoteen katkeaa.. ko?
Ostin muuten juuri taas ompelijalta vaatteita, kun ei meinaa mieleistä enää löytyä kaupoista. Köyhyysrajan alapuolella on mulla tulot, mutta ainakin on hyvä mieli millä lämmitellä.
Onneksi mun työtä ei voi ulkoistaa. Huhhhei, jos ihmisten varassa ois.. "Suku" on pahin. Edellisen kaupunginosan ompelijatar oli muuten laittanut lapun luukulle. Hävetkää!
Ap
Ette te kauheasti tästä halua keskustella, huomaan mä.
Mutta
HÄVETKÄÄ!
-AP