Miksi kahvi ja tee ovat asioita, joita jokaisen on PAKKO tarjota? Minä en juo kumpaakaan, en omista keitintä ja tämä ärsyttää suunnattomasti.
En juo kahvia, enkä teetä. Asun yksin ja minulla käy satunnaisesti ystäviä kylässä pienessä yksiössäni. Useimmiten kylään tullaan yllättäen tai niin lyhyellä varoitusajalla, ettei tapaamista ole suunniteltu, enkä siis ehdi käydä kaupassa.
Minulla ei ole kahvinkeitintä, eikä vedenkeitintä (no, kattila on). Miksi minulla pitäisi olla varuiksi kahvia ja teetä näitä yllätysvieraita varten pieniä kaappitiloja kuluttamassa? Kaiken lisäksi se keltainen Earl Grey-tee, jota joskus teenjuojille tarjosin ei kelpaakaan kenellekään, kun pitäisi olla marja/valkoinen/musta/luomu-teetä. Kahvin kanssa sama. Pari vuotta sitten pidin jotain instant-murukahvia kaapissa. Ei sekään oikein kelvannut kuin hätätapauksessa. Jos ostaisin tavallisen pussin, sen sisältö menisi vuodessa juomakelvottomaksi.
Onko joku muu kaltaiseni? Miten olette ratkaisseet ongelman? Ette vain tarjoa? Pidätte puolet asunnostanne kahvi- ja teevarastona satunnaisia vieraita varten?
Kommentit (16)
Ilmoitat vieraille että tämä on sellainen koti jossa ei ole keittimiä. Yökylään ei kannata ketään kutsua. Eiköhän ne omat tuttusi aika nopeasti opi muistamaan ettei sinun luona kahvia tarjoilla.
Jos jotain pitää tarjota niin tarjoa mehua tai mitä nyt satut itse nauttimaan. Jos tulee yllätysvieraaksi niin pitää tyytyä siihen mitä sinun kaapista silloin löytyy-
Suomalaiset on niin kahviriippuvaisia - minusta se on niin mummojen hommaa.
Itselläni on pieni irtoteepussi kaapissa. Ei se oaljon tilaa vie. Koko on noin 10cm×7cm×12cm. Eli sen nyt tunkee mihin vaan. Siitä saa monta kymmentä teemukillista. Maksa noin 4 euroa, eli ei talouskaan romahda siihen.
Kahvia en tarjoa. Jos joku valittanut, niin olen sanonut että ottakoon oman kahvinkeittimensä/pikakahvinsa mukaan, jos sellaista tekee mieli.
Minulla on yleensä mehua/limsaa kotona, jota sitten juon ja sitäkin sitten tarjoan muille. Jos jollain on valittamista, niin voi voi :)
"Puolet asunnosta kahvi- ja teevarastona". :)
Älä tarjoa mitään kun on noin vaikeaa pitää yhtä teepakettia kaapissa. Mitäpä sitä vieraita ajattelemaan, vettä saa hanasta.
Yllätysvieraille en tarjoa mitään (ei ole tarjottavaa) Sovitulle vierailulle hankin tarjottavat. Kahvi on kuitenkin pikakahvia, kun en omista kahvinkeitintä enkä kahvipannua.
Ei tarvi olla, itse juon kahvia ja teetä mutten pahoita mieltäni tai tee asiasta numeroa jos niitä ei ole kyläpaikassa tarjolla, lasi vettä tai vaikka viiniä riittää kyllä (en juo mehuja tai limuja).
En itsekään pidä mehuvarastoa yllätysvieraita varten, jos olen itse kutsunut hyvissä ajoin tai meillä on jotkut isommat juhlat niin silloin tietenkin varaan monenlaista tarjottavaa ettei kenenkään tarvitse olla kuivin suin, mutta muuten vieraille saa kelvata, kahvi, tee, kaakao, vesi, kauramaito tai alkoholi, muita juomia ei meillä yleensä ole.
Minä en itse juo kahvia, teetä joskus satunnaisesti. Ratkaisuna tähän tarjoamiseen mulla on pannu, siis perinteinen teräspannu. Sillä voin keittää teeveden tai pannukahvin, ja sillä aikaa kun kukaan ei tarjoiluja tarvi, pieni pannukahvipussi ja irtoteepussi säilyvät siellä pannussa. En oo tätä säilyttämistä vielä ongelmalliseksi kokenut!
Itse yleensä kysyn, että ottaako joku "juotavaa", ja mainitsen, että löytyy vettä tai teetä, niistä saa sitten valita. Teetä juon paljon, joten sitä löytyy. Mutta juon vain vihreää teetä, joten niillä pitää vieraitten pärjätä.
Kahvia en juo, mutta äiti sitten osti tuparilahjaksi mulle kahvinkeittimen, että saa itse kahvia meillä käydessään. Toi omat purut ja suodatinpussitkin. Kavereille en yleensä kahvia tarjoile, kun en jaksa sitä keittää. Joten jos jonkun vieraan on pakko saada kahvia, niin olen sanonut että ole hyvä ja keitä itse, kamat löytyy kaapista. Äidille toki kahvit keitän, kun tiedän että sitä aina pakko saada.
Ajat muuttuvat. Tavat muuttuvat. Vanhemmat ihmiset keittävät ja juovat kahvia aamuisin, monet nuoret eivät niin tee. Moni sanoo, että ei edes osaa keittää kahvia, tarkoittaa, jotta ei tiedä, paljonko vettä ja kahvijauhetta keittimeen tulee laittaa.
Miten sinun kodissasi: keitetäänkö teillä arkisin aamukahvi? Entä viikonloppuisin?
Kavia, jota itsekin ehkä kerra kuussa juon, on minulla sellainen muovinen suodatinsuppilo. Ei tarvitse keitintä hankkia.
Mulla on sellainen pieni pressokeitin (Ikeasta, maksoi 5€, ison mukin kokoinen) ja pikkupussi (mustaa) irtoteetä. Vievät yhteensä tilaa sellaisen normi kahvipaketin verran. Ja sillä saan keiteltyä ihan haudutetun teen vieraalle. Jos maku ei kelpaa, sitten saa olla ilman. Kahvia ei tosiaan kannata ostaa tuollaista käyttöä varten, se menee pahaksi todella nopeasti, vaikka säilyttäisi jääkaapissakin.
Meilläkään ei juoda teetä tai kahvia, mutta kun sen verran usein käy vieraita niin ollaan hankittu paketti murukahvia ja tuo on kyllä toistaiseksi kaikille mukisematta kelvannut. Vedenkeitin meiltä löytyy, joten sillä saadaan kahvit tehtyä. Teetä ei kukaan lähipiirissäni juo, joten teevarastolle ei ole tarvetta.
"Pidätte puolet asunnostanne kahvi- ja teevarastona satunnaisia vieraita varten?"
Marttyyrikruunu tulee postissa. Mitä ihmettä sinä vieraita kutsut kun on noin hirveää? Facebook-kuvien takia ilmeisesti. Ai niin, et kuulu Facebookiin. Eihän kukaan kuulu.
Minä juon itse murukahvia, mutta sepä ei vieraille kelpaa. Olkoot ilman sitten. Tosin vierailut jäävät näin lyhyiksi. Tämä on erilaisen osa. Ja tämä on vielä pientä.
Pyydä tuomaan tullessaan.
Kahvin kanssa pitää muuten muistaa olla maitoa, minkä juojasta riippuen tulee olla: rasvatonta, laktoositonta, kevytmaitoa, kauramaitoa. Jos oikeaa ei löydy, niin kahvikaan ei kelpaa.
Ystävänäsi tietäisin kyllä, ettet juo kahvia tai teetä, enkä silloin sitä odota tarjottavaksikaan.
Ei tarvi tarjota mitään.