Kahvinkeittämisen vaikeus!
Tiedättekö mikä on ärsyttävintä ikinä työpaikalla?
Kun joku ottaa sinun edestäsi kahvia, laittaa tyhjänpannun takaisin paikalleen, eikä voi keittää lisää!
Kenen mielestä se on minun hommani, koska haluan kahvia? vai edellisenä, kun joi viimeiset?
Kommentit (19)
Sinun hommasi jos haluat kahvia eikä sitä ole
No, ongelma on tämä: jos alan keittää kahvia seuraaville, oma kahvini jäähtyy. Koska kahvinkeitto vie kummankin työaikaa (ja siis alallamme työ ei kasaudu teitpä sitä nopeasti tai hitaasti), niin on siltä kantilta aivan sama, kumpi siihen aikaansa käyttää.
Meillä on ohje, että viimeisen kupin ottaja keittää lisää, mutta itse keitän vasta, kun olen juonut kahvini. Jos siihen väliin ehtii joku tulla, hän keittää itse.
Eikä meillä kukaan nurise siitä, ettei toinen keittänytkään; henkilöstön vaihtuessa kahvinjuojia on niin epätasaisesti ja vähän, ettei entinen sääntö oikein päde. Seuraavat eivät välttis juo kahvia ja siinä se sitten vain turhaan seisoo. Jokainen tykkää kuitenkin tuoreehkosta kahvista.
Siis miksi asioista tehdään niin vaikeita.
Olisiko kaksi kahvipannua liian suuri sijoitus?
Jokin muu teillä hiertää kuin se kahvi.
Hankkikaa työpaikalle kahviautomaatti. Ei se sen huonompaa ole kuin se keittimessa seisonut halvin X-tra kahvikaan, ja aina on kahvi valmiina, ja myös kaakao tai teevesi.
Mutta appropoo: kuvittelin (tai toivoin ;) ), että ketju koskisi vaikeutta tehdä päätös kahvinkeitinhyllyllä, että minkä keittimen ottaisi! Kun sitä voisi luulla, että valitsenpa tuosta nyt vain sellaisen mukavan näköisen mallin. Mutta sitten jos erehdyt ottamaan selvää, millainen muuten ois hyvä, niin eipä se olekaan niin yksinkertaista. Kahvin (veden) pitää kuulemma valua oikealla nopeudella ja tietyn lämpöisenä, eikä tietenkään kahvinkeittimien valmistajat valmista keitintä, jossa niin tapahtuisi. Lisäksi keittimen pitäisi ollakin helposti puhdistettava ja jälleen kerran eipäs ne kaikki vain olekaan, vaan valmistetaan malleja, joissa sotkut kertyy sisälle, koska et saa osia irti! Kolmanneksi haluan itse usein vain 1-2 kuppia, mutta kaikillapas ei saa valmistaa niin vähän kerrallaan! Siis mitä vattua? Miksi ihmisille tehdään kahvinkeittimiä, muka halvalla, ja sitten tehdään ne ns. väärin?
Mutta, jotta ei olisi liian sekavaa, niin kaikki löytämäni kahvinkeitin testit ammattilaismakuarvioineen kertovat, että loppupeleissä kaikilla keittimillä saa maultaan samanlaatuista kahvia. Että ostanko nyt sitten sen liian pitkään kahvia liian matalalla lämpötilalla valuttavan keittimen, ja vain uskon, että silti kahvi on yhtä hyvää, kuin Moccamaterilla :) ?! Ei tiedä. En pysty ostamaan sitä uutta kahvinkeitintä, liian vaikeaa :D (Vanha hajosi). Ja nyt ollaan n. 50e budjetilla liikenteessä, eli ne Moccamasterit voi unohtaa :)
3
Se keittää joka ottaa viimeisen kupillisen.
Meillä on henkilöstöä useampi kymmen ja kahvia kuluu. Hyvä ratkaisu on sellainen Moccamasterin tuplakeitin. Kun pannu on vähissä niin voit laittaa toiseen uuden satsin tulemaan ja ottaa sitten itse se mahdollisesti viimeinen kupillisen siitä toisesta pannusta.
Oikeasti se harmittaa, kun tauko on todella lyhyt ja sitten siinä 5min tauolla keität ensin oman kahvisi. Niin ja se 5min voi olla päivän ainoa kahvitauko.
Meilläkin on kahviautomaatti töissä ja suosittelen.
Vierailija kirjoitti:
Siis miksi asioista tehdään niin vaikeita.
Missä tässä tehdään niistä vaikeita? Onko sulle ok keittää seuraaville kahvi, mutta he ei keitä sitä sulle? Tai ei sua haittaa, kun odottaa tyhjä pannu..?
Vierailija kirjoitti:
Meilläkin on kahviautomaatti töissä ja suosittelen.
Nää on niin huvittavia: ap voikin varmaan paljon vaikuttaa siihen, satsaako omistaja kahviautomaattiin kyseisen ongelman takia :D
Kuka sen ensimmäisen pannullisen keittää? Samaan malliin voi keittää muitakin pannullisia. Tässä yksi esim.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on henkilöstöä useampi kymmen ja kahvia kuluu. Hyvä ratkaisu on sellainen Moccamasterin tuplakeitin. Kun pannu on vähissä niin voit laittaa toiseen uuden satsin tulemaan ja ottaa sitten itse se mahdollisesti viimeinen kupillisen siitä toisesta pannusta.
Oikeasti se harmittaa, kun tauko on todella lyhyt ja sitten siinä 5min tauolla keität ensin oman kahvisi. Niin ja se 5min voi olla päivän ainoa kahvitauko.
No ei se kyllä millään voi olla päivän ainoa tauko. Sana on "laki".
Ihan sama kuka ämmistä kahveet keittää.
Negis kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei se kyllä millään voi olla päivän ainoa tauko. Sana on "laki".
Ei ainoa tauko, mutta ainoa kahvitauko. Ruokatauko on lakisääteisesti hulppeat 20min. Näin kuule kaikkien parjaamalla hoitoalalla. Jos et pääse kahville, niin et pääse. Ei sitä leikkauspotilasta voi jättää kahvin ajaksi valvomatta. Sanoi laki mitä vaan.
Niin että päivän tauot ovat 5min ja 20 min? Jatkuvasti ja koko ajan? Tai 5, 20 ja 5? Ette ole tosissanne.
Siis täällä on tuo tuplakeitin ja n. 50-80 ihmistä - eli sitä kahvia menee, mutta kun ihmiset ei keitä, ne vain juo! Ei täällä muuta ongelmaa ole, kuin se että ollaan niin hiton itsekkäitä ja "kiireisiä", vaikka yhtälailla mulla menee se 5-10min kun keitän ne kaksi pannua kahvia, että saan itse sen yhen kupin. AP
Jos oikein hiertää niin ottaisin termarin kotoa mukaan.
Voi herranjestas.