Jos työttömien on pakko tehdä ilmaistöitä, miksei voittoa tuottamattomiin pieniin yhdistyksiin?
On paljon muutakin kuin risujen kerääminen tai vanhusten hoito. Esim. itse olen tehnyt kirjanpitoa, tilintarkastusta, leiponut myyjäisiin, käynyt yhdistyksen tiloja siivoamassa. Näissä on myös puhelinpäivystystä, tapahtumajärjestelyä yms. Esim. kolmena päivänä viikossa kerrallaan neljä tuntia ja yksi voisi tehdä vaikka esim. useamman yhdistyksen kirjanpidon. Ei ole vaikeaa, jos on kaupallisen koulun käynyt, eikä välttämättä vaikea oppia muutenkaan. Tästä myös voisi saada jotain hyötyä tulevaisuuteen. Kun työaika olisi kohtuullinen, jäisi aikaa myös työnhakuun. Mä tein näitä kirjanpitohommia, leivonnaisia ja hyväntekeväisyyskäsitöitä myös työttömänä ollessani. Miksei se kelpaa? En tarkoita isoja yhdistyksiä, joissa johtajilla on miljoonapalkkiot, vaan näitä ihan pieniä, joita Suomi on pullollaan. Lisäksi voitaisiin tarjota jonkinlainen yrittäjyyskokeilu, samaan tyyliin kuin nuorilla on. Eli ilman riskejä jonkinlaista osuuskuntatoimintaa. Miksi näitä ei tehdä?
Ja sehän oli se yksi nainen käynyt keittelemässä kahvia jossain työttömien yhdistyksessä, kun työkkärintäti hänet jostain lehtijutusta bongasi. Karenssia tuli koska katsotaan kykenevän itse työllistämään itsensä!