Muita miesvaltaisella alalla työskenteleviä, jotka eivät viihdy paremmin miesten kanssa?
Välillä näin päin. Minulle se on täysin henkilökysymys, mutta pääasiassa en viihdy erityisen hyvin miesporukoissa. En pidä useiden miesten tavasta haukkua ihmisiä julmasti. Nuorena olin toisenlainen, mutta iän myötä olen löytänyt itsestäni naisellisemman puolen ja tajunnut, että kun mies haukkuu jotain miesmäistä naista, se ei ole keskustelua, vaan juoruilua. Lisäksi moni äijämäinen nainen on juuri se, jota selän takana haukutaan eniten, vaikka tämä itse viihtyykiin näiden samojen miesten kanssa.
Mä olen monesti aika huomaamaton, joten kuulleni saatetaan puhua mitä tahansa, kun moni ei edes muista, että olen paikalla. Enkä allekirjoita sitä, että miesten jutut olisivat laaja-alaisia, vaan kyllähän ne keskittyvät siihen, mikä kenenkin kanssa on yhteistä. Tämä perustuu vuosien kokemukseen miesvaltaisilla aloilla ja miesvaltaisessa suvussa elämiseen. On tiettyjä naistyyppejä, joiden kanssa en pitkiä aikoja viihdy, mutta tämä tunne on molemminpuolinen. Huonoiten jaksan naisia, jotka julistavat joka käänteessä kuinka kivaa miesten kanssa on.
Kommentit (2)
En myöskään viihdy miesten niin hyvin kuin naisten kanssa. Ikäiseni (n. 20v) miehet keskittyvät pullo-pallo-pillu akselille ja työpaikkani vanhemmat miehet ovat juoruilevia ja heidän kanssaan ei vain klikkaa. Luulen tämän johtuvan siitä, että miesten kulttuurissa syvemmistä/vaikeimmista asioista puhuminen on nähty nössönä ja "neitimäisenä". Miehet eivät avaudu samalla mitalla kuin naiset. On toki muutama poikkeus, mutta yleensä valitettavasti miehet vain juttelevat mulle pintapuolisista asioista, eivätkä suostu pohtimaan pidemmälle.
Nämä ovat syitä, miksi koen naiset läheisimmäksi sukupuoleksi. Heille voin kertoa tunteistani ja ajatuksistani ilman järkyttävää syyllistämistä ja he puolestaan kertovat omistaan. Toisaalta pyrin tutustumaan kaikkiin yksilöinä, sillä molemmista löytyy helmiä.
Minä olen työskennellyt monissa miesvaltaisissa työpaikoissa ja myös opiskelen miesvaltaisella alalla, enkä voi sanoa viihtyväni miesporukoissa. Osa miehistä on kyllä yksitellen ihan hyvää seuraa, niin kuin osa naisistakin.