te jotka lopetitte halpis vaatteiden ostamisen niin onko nyt varaa ostaa parempaa laatua?
Kommentit (11)
Juu, ostan neutraalin kalliin talvitakin ehkä kr 5v tai jopa harvemmin. Ruskeat nahkaiset kesäsandaalit jo viidettä kesää, nätit ovat edelleen. Sorelin nahkavartiset talvikengät lähes ikuiset (eikä erityisen kalliit, mutta kuitenkin toista kuin dinskossa). Ei tarvi stressata kaupoissa joka syksy/kevät. 1 nätti kesämekko keväällä, edellisiltä vuosilta monta nättiä hyvässä kunnossa!
(Tosin töissä en tarvi omia vaatteita)
Vierailija kirjoitti:
Juu, ostan neutraalin kalliin talvitakin ehkä kr 5v tai jopa harvemmin. Ruskeat nahkaiset kesäsandaalit jo viidettä kesää, nätit ovat edelleen. Sorelin nahkavartiset talvikengät lähes ikuiset (eikä erityisen kalliit, mutta kuitenkin toista kuin dinskossa). Ei tarvi stressata kaupoissa joka syksy/kevät. 1 nätti kesämekko keväällä, edellisiltä vuosilta monta nättiä hyvässä kunnossa!
Itseäni lainaten, opiskeluaikana ostin halvempaa ja enemmän meni rahaa. Kyllä, olen nykyään tyylikkäämpi.
Kalliimpi vaate maksaa saman kuin pari halpaa ja kestää saman verran kuin nämä halvemmat yhteensä. Käytännössä rahaa menee yhtä paljon kuin ennenkin, mutta nyt on kunnollisia vaatteita.
On tietenkin, kun joskus ei ollut varaa edes sukkapariin. Tyhmä kysymys. Jos on enemmän likviditeettiä, niin silloin sitä on enemmän. Jos tili näyttää 0 ja taskussa pyörii pari markkaa, niin kirppikseltä voi saada jotain.
Vierailija kirjoitti:
On tietenkin, kun joskus ei ollut varaa edes sukkapariin. Tyhmä kysymys. Jos on enemmän likviditeettiä, niin silloin sitä on enemmän. Jos tili näyttää 0 ja taskussa pyörii pari markkaa, niin kirppikseltä voi saada jotain.
Tosin. Ei käynyt mielessäkään sijoittaa ensimmäisiä palkkarahojaan vaatteisiin, että kai sitä periaatteessa olisi voinut vaatteilla koreilla. Mielestäni vaatteilla koreilua on se, jos tunkee niihin kaikki rahansa tai ostelee jopa velaksi.
Jos taas miljonääri ostaa 10 000 puvun, niin en pidä sitä vaatteilla koreiluna, kun hänellä on siihen hyvin varaa.
No mulla oli sinänsä varaa ostaa hieman kalliimpaa jo ennenkin, mutta vasta viime vuosien aikana olen päässyt tästä pahasta tavasta eroon. En koe olevani juuri sen tyylikkäämpi, mutta itselläni on paljon parempi mieli kun en hassaa rahaa halpisketjujen vaatteisiin vaan tarkemmin harkittuihin ostoksiin. Mulle om eettisyys ja ekologisuus ne tärkeimmät asiat, ei tyyli. Joten koska voin olla hyvillä mielim valinnoistani, se on minulle tärkeintä. Ei tarvitse enää kokea ostosmorkkista kun ostaa huomattavasti harvemmin ja tekee muutenkin omasta mielestä parempia valintoja. Varmasti moni halpisvaateostaja on mua paljon tyylikkäämpi.
Tämä nyt kuulosti hirveältä jeesustelulta, mutta siis mun mielestä jokainen saa toki ostaa oman mielensä mukaan. Jos haluaa ostaa paljon halpiskamaa, niin kukin tekee tahtonsa mukaan.
Mä käytän vieläkin paitoja joita olen köyhänä ostanut 5kpl/10e. Nykyään voin laittaa jo useamman satasen kenkiinkin, mutta hyvinhän nuo halvatkin ovat kestäneet. Ostin tosin CM tarjouksesta, mielestäni CM on ihan laadukas kauppa ja hyviä tarjouksiakin joskus.
(paitsi ei joka paikassa)
Minulla on 90-luvulla ostettuja vaatteita jotka ovat kestäneet jokapäiväisessä käytössä ja ovat vielä ihan hyviä. Silloin tehtiin laadukkaampia vaatteita.
Vierailija kirjoitti:
Hmm, minusta viiden vuoden käyttöaika on takeille ja nahkakengille (pl. jotkut todella paljon käytettävät kävelykengät) ihan normaali käyttöikä. Itselläni on ainakin kesätakki 12 vuoden takaa (jonka ostin silloinkin kirpparilta) lähes uutta vastaava, ja toinen 6v vanha jota itse pidän "sinä uutena takkina" :D. Talvitakit menee vähän nopeammin huonoksi, kun ainakaan itse en ole keksinyt pesutapaa joka ei viimeistään kahden pesun jälkeen pilaisi toppauksia/täytteitä, ja pakko vähintään parin vuoden välein on takki pestä (urheilutakit toki erikseen). Samoin mekot ja muut "ei mekaanisesti kuluvat" vaatteet (kuten sukat tai housut) kestää kyllä helposti sen vähintään 5 vuotta hyvänä vaikka ei mitään kalliimpaa laatua olisikaan... Itsellä vanhin on noin 25v sitten ostettu, eikä ole mennyt miksikään. Suurin ongelma mielestäni on osata valita iättömiä malleja/kuoseja, ettei näytä aikakoneella tulleelta.
Neuleita ja housuja on vaikea sitten löytää kestäviä. Itselläni on pari kalliimpaa neulepaitaa (Boss yms) ja niistä kyllä mielestäni laadun huomaa, ovat kymmenien pesujenkin jälkeen ihan uuden veroisia. Tavalliset seppälä/hm/lindex-neuleet on yhden pesun jälkeen ihan nukkavieruja. Kestäviä, muotonsa pitäviä housuja en ole vielä löytänyt...
Ei kun ostan uutena. Ei tarvi pestä usein ni ei tarvi ihmetellä sen jälkeen. Monta vuotta käytän samaa takkia👍🏽
Kyllä, olen nyt alasti.