Essuren myynti loppui Suomessa. Liikaa haittavaikutuksia
Ihmettelen kyllä kuka tuollaiset härvelit on edes halunnut sisuksiinsa.
Sitä enemmän ihmettelen mikä suomalaisissa miehissä vikana kun eivät mene sterilisaatioon (muualla maailmassa miehillä paljon yleisempää), se kun on miehillä paljon riskittömämpi toimenpide.
Kommentit (32)
Huh, aika ikävät seuraukset tuolla Essurella, moni joutunut isoihin munasarja- ja kohdunpoisto-operaatioihin.
Huh, onneksi en ehtinyt ottaa tuota. Ei nimittäin lääkäri kertonut mitään haittavaikutuksista.
Mä sanoin miehelle että voin kyllä olla kokonaan ilmankin seksiä jos ei vuorostaan hoida ehkäisyä. Kummasti sai motivaatiota mennä sterilisaatioon. Miehellehän se on tietysti paljon helpompi juttu kun ei tarvitse tunkeutua syvälle kehoon.
Vierailija kirjoitti:
No miksikö? Siksi, että ei heidän armaisiin vehkeisiin ei kosketa. Piste.
Naiset saavat revetä synnytyksissä ja saavat kärsiä ehkäisyn haitat, mutta miehen vehje on niin herkkä paikka.
Onneksi nuoremman ikäpolven miehillä ei ole vastaavaa asennevammaa. Poikaystäväni (24-vuotias) on sanonut useasti menevänsä vasektomiaan sitten, kun lapsiluku on täynnä ja hänellä ikää riittävästi. On hänen vuoronsa hoitaa ehkäisy, ei voi kuulemma olettaa naisystävänsä syövän pillereitä, käyttävän ehkäisyrengasta tai -laastaria tai asennuttavan kierukkaa tai implanttia vaihdevuosi-ikään asti.
Muutenkin oman kokemukseni mukaan jopa teinipojat ovat (nykyään) vastuullisia ehkäisyn suhteen, aina olen parisuhteissani maksanut e-pillerit tai kondomit puoliksi poikaystävien kanssa.
Taitaa tosiaan olla vanhempien miesten asenne se, että ei kosketa.
Meillä oli itsestään selvää että mieheltä piuhat poikki eikä minulta lapsen jälkeen. Ja niin kävi.
Mulle on laitettu Essure yli 3 vuotta sitten enkä ole kokenut haittavaikutuksia. Nyt kun olen lukenut niistä niin alan olla vainoharhainen ja kuvittelen oireita :/
Juh, pahat oli haittavaikutukset (tulin raskaaksi). Vituttaa ihan suunnattomasti että laitatin, tosin eipä vaihtoehtoja tarjotukaan, koska Essure on paljon halvempi kokonaiskustannuksiltaan laittaa.
Minulle on tehty sterilointi Essurella reilu kaksi vuotta sitten. Ainakaan vielä ei ole mitään haittavaikutuksia tullut, mutta nyt alkoi kyllä tehdä mieli hankkiutua niistä eroon. Mutta ei kai poistoleikkausta tehdä jos ei vaivoja ole?
Vierailija kirjoitti:
Minulle on tehty sterilointi Essurella reilu kaksi vuotta sitten. Ainakaan vielä ei ole mitään haittavaikutuksia tullut, mutta nyt alkoi kyllä tehdä mieli hankkiutua niistä eroon. Mutta ei kai poistoleikkausta tehdä jos ei vaivoja ole?
Ei, julkinen terveydenhuolto ei lähde tekemään "turhia" poistoja, onhan riskit suuremmat kuin hyödyt. Kai? Miten vaarallinen se Essure sitten on?
Eikö ihmiset oikeasti lue netistä kokemuksia ennen kun antaa tunkea sisäänsä jotain epämääräisiä häkkyröitä? Essuren haitat on tiedetty jo vuosia.
Ei hitto... Olen ottanut Essure sterilisaation 8 kk sitten. Minulla on sen jälkeen ollut epämääräisiä kipuiluoireita alavatsalla ja selässä sekä merkittävää turvotusta jota ei ole ennne ollut (nilkatkin välillä näkyvästi turvoksissa, vatsa usein ihan pinkeä pallo vaikkei ylipainoa ole eikä vatsavaivojakaan). Nyt vasta alan miettiä voisiko Essure olla syyllinen, koska ennen ei ollut tällaisia oireita ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Eikö ihmiset oikeasti lue netistä kokemuksia ennen kun antaa tunkea sisäänsä jotain epämääräisiä häkkyröitä? Essuren haitat on tiedetty jo vuosia.
En oikeastaan anna kamalasti painoarvoa keskustelupalstoilla kerrotuille kokemuksille. Olen luottanut lääkäreihin ja viranomaisiin, samoin kuin teen rokoteasioissa. En jätä random kokemusten perusteella myöskään lapsiani rokottamatta.
Vierailija kirjoitti:
Netistä löytyy kauhukuvia mistä tahansa operaatiosta, eikä niiden kirjoittajista ja heidän motivaatioistaan voi tietää. Itse luotin (ehkä tyhmästi) siihen, että lääkäri tietää ja laillinen menetelmä on turvallinen.
No ei Essurea voi kaikesta syyttää. Esim. turvotus voi johtua niin monesta eri syystä. Hysteriaa ilmassa?
Vierailija kirjoitti:
Ei hitto... Olen ottanut Essure sterilisaation 8 kk sitten. Minulla on sen jälkeen ollut epämääräisiä kipuiluoireita alavatsalla ja selässä sekä merkittävää turvotusta jota ei ole ennne ollut (nilkatkin välillä näkyvästi turvoksissa, vatsa usein ihan pinkeä pallo vaikkei ylipainoa ole eikä vatsavaivojakaan). Nyt vasta alan miettiä voisiko Essure olla syyllinen, koska ennen ei ollut tällaisia oireita ollenkaan.
Minulla myös on/oli kipuoireilua essuren laiton jälkeen. On edelleen kierron tietyssä vaiheessa, laitosta on 2 vuotta aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En oikeastaan anna kamalasti painoarvoa keskustelupalstoilla kerrotuille kokemuksille. Olen luottanut lääkäreihin ja viranomaisiin, samoin kuin teen rokoteasioissa. En jätä random kokemusten perusteella myöskään lapsiani rokottamatta.
Niistä on löytynyt siis ihan tutkimustietoa ja kokemuksia ihan kunnon lääketieteellisiltä sivustoilta. Varsinkin englanniksi. Itse en luota sokeasti lääkäreihin koska he yleensä ovat kuin pässit lääkeyhtiöiden narussa. Pitää osata ottaa vastuuta omasta kehosta ja sen hyvinvoinnista
Vain täyshölmö mies suostuu sterilisaatioon. Entä, jos viisikymppissenä tapaat unelmiesi kolmekymppisen naisen, jätät rupsahtaneen, kärttyisen ja kontrolloivan puolisosi ja uusi naisesi ja sinä haluattekin yhteisen lapsen? Alkaa siinä kohti ne aiemmin katkaistut piuhat vituttamaan.
Ei ikinä sterilisaatiota miehelle. Ei ikinä.
Vierailija kirjoitti:
Laitaba goolgeen hakusanaksi essure belly
No miksikö? Siksi, että ei heidän armaisiin vehkeisiin ei kosketa. Piste.
Naiset saavat revetä synnytyksissä ja saavat kärsiä ehkäisyn haitat, mutta miehen vehje on niin herkkä paikka.