Oliko teillä lapsena vapaa-aikaa?
Kommentit (14)
Muilla alko kesäloma, niin meillä alko työleiri. Isossa maatalossa oli työtä aamusta iltaan. Talvella oli vapaampaa.
Koulua ja kotitöitä (astianpesukoneen tyhjennys, imurointi yms.) lukuunottamatta kaikki aika oli vapaa-aikaa. Ei aikataulutettuja harrastuksia, ei stressiä. Onneksi.
Sana kirjoitti:
Koulua ja kotitöitä (astianpesukoneen tyhjennys, imurointi yms.) lukuunottamatta kaikki aika oli vapaa-aikaa. Ei aikataulutettuja harrastuksia, ei stressiä. Onneksi.
Uskomatonta. Tuollaista on vaikea kuvitella, kun itse laski aina, että milloin ei tarvitse puoleen päivään stressata jostain asiasta, joka on tulossa. Esim. harvinainen harrastukseton ilta koulun jälkeen tms. Tai jos jokin iso stressi oli siltä keväältä suoritettu, se kevensi taakkaa huomattavasti. Kuitenkin normaalit lapsen asiat lisäksi ohjelmistossa.
Vierailija kirjoitti:
Muilla alko kesäloma, niin meillä alko työleiri. Isossa maatalossa oli työtä aamusta iltaan. Talvella oli vapaampaa.
Samoin. Nykyinen elämä tuntuu laiskottelulta, vaikka olen aikuinen.
Oli, vapaa-aikaa siis. Harrastuksina omasta halusta jalkapallo (6v-->) ja kuvataidekoulu (7v-->), äitini halusta aloitin satubaletin viisivuotiaana mutta koulun alettua se jäi ajanpuutteen vuoksi pois. Kuvataidekoulun lopetin seiskaluokalla, että jäi aikaa jalkapallolle. Lisäksi kuvataidekoulu ei antanut kaipaamaani haastetta enää monien vuosien jälkeen. Sain harrastaa mitä halusin tai olla harrastamatta. Ainoat aikataulutetut asiat olivat tietysti koulu ja harrastukset sekä kotiintuloajat ja perheillalliset jos ei mennyt harrastusten kanssa päällekkäin. Vapaa-aika kului lähes poikkeuksetta jalkapallokentällä tai kirjoja lueskellen.
Stressiä alkoi tulla vasta lukiossa, kun koulupäivät saattoivat venyä neljään, opintoja oli kolmessa eri lukiossa (pieni paikkakunta ja pienet kurssitarjottimet) ja futistreenit alkoivat usein jo ennen neljää. Ajokorttia en omistanut, joten fillarilla kulki treenikamppeet ja lukiokirjat aamusta iltaan mukana. Stressiä toi myös läksyjen teko, esseet, kokeisiin luku, kun jalkapallokin vaati vuosi vuodelta enemmän aikaa.
Lukioajasta ei kannata edes aloittaa. Yhdentoista maissa yöllä harrastuksista kotiin ja läksyjen kimppuun. Lisäksi piti treenata harrastuksia varten. Joskus heräsin aamulla taas yhden muutaman tunnin yön jälkeen ja vain itkin, kun en olisi jaksanut enää. Saattoi mennä kaksi kuukautta ilman yhtään vapaapäivää, koska myös viikonloput olivat kiinni.
Oli vapaa-aikaa. Pari musaharrastusta, partio jne veivät oman aikansa mutta ehdin silti olla nenä kii kirjassa ja lukea.En ole koskaan tajunnut miks harrastuksistakin pitää stressata ja niitä suorittamalla suorittaa. Harrastukset olivat mulle vaan jotain tekemistä ja koulu se mihin piti jotain panostaa.
Komppaan henkilöä, joka sanoi että maatalossa oli hommia aamusta iltaan. Minulla oli sama juttu. Kun koulu loppui, alkoivat työt maatalossa. Piti pestä ja siivota eläinten tiloja. Oli isot kasvimaat ja sarkoja lehmille kasvatettavia naatteja joita piti kitkeä ja harventaa. Siellä piti kyykkiä tuntotolkulla päivittäin. Sitten helpotti kun tuli syksy ja ei enää tarvinnut kitkeä. Lisäksi oli sisäsiivoukset yms. Talon tyttärenä jouduin siivoamaan yksin koko talon ja päivittäin petaamaan myös veljieni sängyt koska he eivät sitä tehneet ja se oli automaattisesti minun, tytön, työtä. Samoin tiskaukset ja muu työ kuten pöytien kattamiset ja siivoukset olivat automaattisesti työtäni, samoin kuin ikkunanpesut. Kyllä äiti antoi vapaatakin sitten kun oli kaunis ilma hän saattoi sanoa että mene vain tänään ottamaan aurinkoa. Ja niin makasin viltillä ulkona radion kanssa ja katselin pilviä ja nautin maaseudun ihanuudesta. Muistot ovat kuitenkin pääosin hyvät ja opinpahan tekemään työtä. Vapaa-aikaakin jäi lukemiseen ja naapurintytön kanssa olemiseen.
Vierailija kirjoitti:
Oli vapaa-aikaa. Pari musaharrastusta, partio jne veivät oman aikansa mutta ehdin silti olla nenä kii kirjassa ja lukea.En ole koskaan tajunnut miks harrastuksistakin pitää stressata ja niitä suorittamalla suorittaa. Harrastukset olivat mulle vaan jotain tekemistä ja koulu se mihin piti jotain panostaa.
No minulle harrastus (jalkapallo) oli "tulevaisuuden ammatti", siksi siihen panostin koulun ohella ja stressasi miten aika riittää suorittamaan koulut kiitettävästi harrastuksen ohella. Ei minulta muistaakseni mitään erikoista koulumenestystäkään vaadittu, mutta huonoimmat numeroni olivatkin kasia.
Kyllä oli, mutta eri tavalla kuin nykyisin.
1952-1959: lapsena 5-12 v: Kesällä leikimme sisällä, ulkona lähipiirissä tai metsässä sekä muiden perheiden pihapiirissä noin klo 9-19 ja kävimme välillä jotain syömässä. Työvelvollisuuksia oli tiskin tiskaaminen ja astioiden kuivaaminen, puutarhan kitkeminen tai nurmen leikkuu sekä räsymattojen pesu joella. Talvella koulussa oli jumppa-ja näytelmäkerhot koulun yhteydessä. Klo 17 ruokailun jälkeen oli vapaata ja silloin yhdessä ulkona lasten kanssa pelattiin tai sisällä oman perheen kanssa askarreltiin tai vain oltiin. Aika oli hyvin mukavan kiireetöntä.
1959-1967:12-19 v: Kesä oli stressaava, koska jouduttiin menemään aina töihin ja vain muutama päivä ennen syksyn koulun alkua levättiin. Talvisin koulun jälkeen luettiin läksyt, tehtiin yhdessä ruoka 17.00 ja sen jälkeen mentiin harrastusten pariin: kuoroon, partioon tai tehtiin käsitöinä vaatteet ja neuleet, kun osoihin ei ollut varaa. Vapaa-aikaa oli keskikouluaikaan. Sitten lukioaikana kaikki muuttui vanhempien kuoleman takia ja jouduimme iltatöihin maksaaksemme lukioaikaisen koulutuksemme. Silloin kun ei llut perhe-eläkkeitä tai sossun maksuautomaattia. Muistan väsyneenä tulleeni kotiin klo 21.00 bussilla, samaan aikaan koulupinkot luokkakaverini tulivat iltalenkille tenttipänttäysten välillä. Minä menin nälkäisenä vasta kotiin, sittenjotain syömään ja sitten ehkä läksyjä tekemään tai tenttiin lukemaan. Eri oli aika silloin. Ei ollut vapaa-aikaa. Mutta nyt eläkkeellä on.
Lapsuuden kesät oli aurinkoisia maaseudulla ja vapaata oli . Opetettiin tekemään keittiössä hommia. Kasvimaa oli mutta se ei oikein napannut . Uitiin kotirannassa. Oli eläimiä mutta eivät kiinnostaneet hevosesta alkaen. Pyöräiltiin ja tehtiin retkiä metsään syötiin marjoja jne.
Kaikki aika koulun ulkopuolella oli vapaa-aikaa. Nämä minuuttiaikataulutetut harrastukst ovat paljon myöhempi keksintö. Minun harrastuksiani olivat piirtäminen, pihapelit ja kerran viikossa partio.
Aikuisena vapaa-aika on minulle myös ensiarvoisen tärkeää. Sen vuoksi en ole lapsiakaan hankkinut.
Vierailija kirjoitti:
Lapsuuden kesät oli aurinkoisia maaseudulla ja vapaata oli . Opetettiin tekemään keittiössä hommia. Kasvimaa oli mutta se ei oikein napannut . Uitiin kotirannassa. Oli eläimiä mutta eivät kiinnostaneet hevosesta alkaen. Pyöräiltiin ja tehtiin retkiä metsään syötiin marjoja jne.
Mikä juuri siinä hevosessa oli niin epäkiinnostavaa?
Saattoi olla joka arkipäivälle harrastus ja viikonloppuna vaativia läksyjä. Lisäksi kaikenlaista muuta kausiluontoista pakkotekemistä. Aika vähäistä vapaa-aika. Lapsuuden kesinä kyllä oli vapaata.