Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kysymys teille vegaaneille

Vierailija
19.06.2017 |

Sallitteko itsenne matkustaa autossa, jossa on nahkapenkit?

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sallin. Sallin itseni myös vastata kysyjälle, vaikka hän on aasi.

Vierailija
2/26 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo. En itse osta nahkatuotteita, mutta niiden välttely voi olla välillä aika vaikeaa. Joillain on taljoja kotona ja nahkasohviakin, en minä viitsi missään nurkassa pönöttää ja itkeä, kun en voi kävellä siitä tai istua johonkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakin on kysymys.

Käytätkö villasukkia tai villalangasta kudotuja lapasia, kaulaliinoja tms? Merinovillakerrastoja?

Vierailija
4/26 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole AP, mutta miksi matkustat autossa, jossa on nahkapenkki?, sehän on vähän sama kuin käyttäisi turkkia. 2.kysymys miksi haluat haukkua APtä? 3. Kysymys, onko aasi mielestäsi tyhmä eläin ja miksi? Luulisi vegen arvostavan aasia, vai matkustatko vain aasin nahka penkeillä?

Vierailija
5/26 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvii haukkuun ruveta. Kunhan kysyin, sehän on eläinperäistä :D

Vierailija
6/26 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo. En itse osta nahkatuotteita, mutta niiden välttely voi olla välillä aika vaikeaa. Joillain on taljoja kotona ja nahkasohviakin, en minä viitsi missään nurkassa pönöttää ja itkeä, kun en voi kävellä siitä tai istua johonkin.

Tämä.

Vierailija
7/26 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo. En itse osta maitotuotteita ja kananmunia, mutta niiden välttely on aika vaikeaa. Joillain on kermatäytekakkuja tarjolla ja voisarviakin, en minä viitsi ruokapöydässä pönöttää ja itkeä, kun en voi syödä mitään.

Vierailija
8/26 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin käyttää puuvillaa koska siinä on käytetty vain lapsityövoimaa. 

Vierailija
9/26 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osta autoa jossa on nahkapenkit. T. Vegaani mies.

Vierailija
10/26 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä kysymys

Vierailija
11/26 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo. En itse osta maitotuotteita ja kananmunia, mutta niiden välttely on aika vaikeaa. Joillain on kermatäytekakkuja tarjolla ja voisarviakin, en minä viitsi ruokapöydässä pönöttää ja itkeä, kun en voi syödä mitään.

Tämä nyt on aika huono provo. Se on kuitenkin ihan selvää, että ihmiset eivät ala ostamaan minua varten uutta nojatuolia tai vaihtamaan autonsa penkkien päällysteitä, enkä minä voi kotoani kantaa omaa tuolia mukana paikkoihin. Oma ruoka taas minulle voidaan tehdä, tai voin ottaa omani mukaan.

Vierailija
12/26 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minullakin on kysymys.

Käytätkö villasukkia tai villalangasta kudotuja lapasia, kaulaliinoja tms? Merinovillakerrastoja?

En ole vegaani, mutta itse asiassa kaikki tuntemani vegaanit käyttävät. Ja ovat vieläpä kaikkein innokkaimpia villasukkakotoilua-ja-yrttiteetä-ikkunalaudalla-istuen-spämmääjiä Instassa.

Vierailija
13/26 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa, jokainen vegaani varmaan toimii omalla tavallaan ja asettaa itselleen sellaiset rajat, joiden kanssa voi elää. Joku rajoittaa vegaaniutensa vain ruokavalioon mutta ei muihin eläinperäisiin, ja senkin voi tehdä eri syistä. Joku eläinten vuoksi, joku terveellisempien valintojen nimissä, joku ympäristösyistä. Pääsääntöisesti varmaan kuitenkin valtaosa vegaaneista voi matkustaa autolla, jossa nahkapenkit, mutta ei ostaisi kuitenkaan nahkatuotteita. Ei siis halua rahoillaan tukea sitä toimintaa ostamalla nahkatuotteita. Tai sitten ei osta nahkatuotteita vain uutena, mutta voi ostaa käytettynä, jolloin se raha ei kuitenkaan mene suoraan eläintuotannon laariin. Joku ei halua ostaa sieltäkään, koska a) ei halua näyttää tukevansa valinnoillaan eläintuotantoa (eikä tästä syystä halua käyttää esim. keinoturkiksiakaan) tai b) ei halua viedä tätä eläinperäistä tuotetta sellaisen ihmisen ostovaihtoehdoista, joka ostaisi sen sitten uutena, joka ei vegaanille ole kuitenkaan vaihtoehto.

Ei ole olemassa yhtä ainoaa, oikeaa tapaa olla vegaani. Ja oikeasti jos ajatellaan isoa kuvaa, niin joku nahkapenkillä istuminen on oikeasti aika hifistelyä, kun kuitenkin 7 miljardia maaeläintä tapetaan pääasiallisesti ruoaksi joka vuosi. 

Vierailija
14/26 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos istut nahkapenkillä et ole vegaani.

Vierailija
15/26 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on nahkalompakko, vaikka olen vegaani. Ostin sen ennen vegaaniutta, enkä näe syytä luopua siitä. Istun nahkapenkillekin. Enhän mä voi vaikuttaa siihen, että se nahkapenkki on olemassa. Kissanikin syö lihaa.

Ehkä mä en ole puhdas vegaani mutta ei kukaan ole.

Vierailija
16/26 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on nahkalompakko, vaikka olen vegaani. Ostin sen ennen vegaaniutta, enkä näe syytä luopua siitä. Istun nahkapenkillekin. Enhän mä voi vaikuttaa siihen, että se nahkapenkki on olemassa. Kissanikin syö lihaa.

Niimpä, joten vegaanius on turhaa

Vierailija
17/26 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa, jokainen vegaani varmaan toimii omalla tavallaan ja asettaa itselleen sellaiset rajat, joiden kanssa voi elää. Joku rajoittaa vegaaniutensa vain ruokavalioon mutta ei muihin eläinperäisiin, ja senkin voi tehdä eri syistä. Joku eläinten vuoksi, joku terveellisempien valintojen nimissä, joku ympäristösyistä. Pääsääntöisesti varmaan kuitenkin valtaosa vegaaneista voi matkustaa autolla, jossa nahkapenkit, mutta ei ostaisi kuitenkaan nahkatuotteita. Ei siis halua rahoillaan tukea sitä toimintaa ostamalla nahkatuotteita. Tai sitten ei osta nahkatuotteita vain uutena, mutta voi ostaa käytettynä, jolloin se raha ei kuitenkaan mene suoraan eläintuotannon laariin. Joku ei halua ostaa sieltäkään, koska a) ei halua näyttää tukevansa valinnoillaan eläintuotantoa (eikä tästä syystä halua käyttää esim. keinoturkiksiakaan) tai b) ei halua viedä tätä eläinperäistä tuotetta sellaisen ihmisen ostovaihtoehdoista, joka ostaisi sen sitten uutena, joka ei vegaanille ole kuitenkaan vaihtoehto.

Ei ole olemassa yhtä ainoaa, oikeaa tapaa olla vegaani. Ja oikeasti jos ajatellaan isoa kuvaa, niin joku nahkapenkillä istuminen on oikeasti aika hifistelyä, kun kuitenkin 7 miljardia maaeläintä tapetaan pääasiallisesti ruoaksi joka vuosi. 

Yhtä lailla omassa pihapiirissä olevan, hyvin hoidetun pienkanalan lemmikkikanojen munien syömisen pitäminen epäeettisenä on hifistelyä. Tuntuu oudolta, jos sellaisen tuomitsevan mielestä on ok esimerkiksi nousta sellaisen taksin kyytiin, jossa on nahkapenkit. Tällöin omalta osalta tukee nahkapenkkitaksien liiketoimintaa ja luo niille kysyntää. Jos yksittäisen kananmunan syödessä ei ole ok piiloutua sen taakse, että "ei yksittäisen ihmisen syömisillä ole vaikutusta koko maailman mittakaavassa", on omituista, jos saman argumentin taakse olisi ok piiloutua nahkapenkkitaksien liiketoimintaa tukiessa.

Vierailija
18/26 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niimpä, joten vegaanius on turhaa

Miten ihmeessä se on turhaa? Se, ettei voi täysin luopua kaikesta eläinperäisestä elämässään ei muuta sitä faktaa, että eläinperäisen tavaran käytön ja syömisen vähentäminen vähentää sekä niiden tuotannosta aiheutuvan saasteen määrää, että itse eläinten kärsimystä.

Sen lisäksi on ihmisiä jotka eivät ole vegaaneja noista syistä, vaan koska kokevat vegaaniuden olevan itselleen sopivin ruokavalio. Joten silloinkaan se ei ole turhaa, jos se tuottaa vegaanille paremman olon kuin sekasyönti.

Vierailija
19/26 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä pahaa on kananmunien syömisessä? Vahingoittuuko kana siitä jotenkin?

Jos vegaani menee juhliin, niin eikö todellakaan voi esim syödä täytekakkua, jossa käytetty kananmunia?

Onneksi ystäväpiiriin ei kuulu vegaaneja, en tiedä mitä laittaisin ruuaksi. Lihattomuuden vielä ymmärrän, mutta täysvegaani-ruokavalio menee tällä taviksella yli.

Vierailija
20/26 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhtä lailla omassa pihapiirissä olevan, hyvin hoidetun pienkanalan lemmikkikanojen munien syömisen pitäminen epäeettisenä on hifistelyä. Tuntuu oudolta, jos sellaisen tuomitsevan mielestä on ok esimerkiksi nousta sellaisen taksin kyytiin, jossa on nahkapenkit. Tällöin omalta osalta tukee nahkapenkkitaksien liiketoimintaa ja luo niille kysyntää. Jos yksittäisen kananmunan syödessä ei ole ok piiloutua sen taakse, että "ei yksittäisen ihmisen syömisillä ole vaikutusta koko maailman mittakaavassa", on omituista, jos saman argumentin taakse olisi ok piiloutua nahkapenkkitaksien liiketoimintaa tukiessa.

En itse tunne ainuttakaat vegaania jonka mielestä olisi epäeettistä, kamalaa ja väärin syödä jotain omien kanojen kananmunia.. korkeintaan sitä pidetään turhana. Lisäksi aika harvalla on tuollaiseen mahdollisuus, eiköhän ne kananmunat yleensä osteta kaupasta.