Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kysymyksiä maisteriopinnoista (KTM)

Vierailija
19.06.2017 |

Valmistuin juuri tradenomiksi ja heitin tuossa keväällä yliopistoihin hakemuksia maisteriopintoja varten. Nyt kuitenkin mietityttää, otanko paikan vastaan vaiko en. Sain nyt vakituisen työpaikan, josta toki pääsen irtautumaan, mutta toimeentullakseni olisi tietysti opintojen ohella tehtävä töitä.

Varmasti vaihtelee ihan linjoittain ja yliopistoittain, mutta kun itselläni ei korkeakoulutettuja tuttuja juuri ole, niin olisi mielenkiintoista kuulla, kuinka työläitä ja aikaavieviä KTM-opinnot todella ovat ja onko millainen läsnäolopakko tai ylipäänsä onko luentoja päivittäin ja kokopäiväisesti jne. Eli käytännössä onko mahdollista opintojen ohella työskennellä kuinka paljon ja onko välttämätöntä asua aivan yliopiston lähellä vai onko realistista käydä koulua toiselta paikkakunnalta käsin?

Kiitos, jos joku jaksaa jakaa kokemuksiaan :)

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän riippuu missä ne työt sitten on. Ei ainakaan niin, että koti, opiskelut ja työt eri paikkakunnilla. Älä ainakaan hylkää opiskelupaikkaa, jos ala on oikea. Mieluummin sen ehdoilla.

Vierailija
2/6 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisää kokemuksia?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse teen juuri ktm-tutkintoa töiden ohessa ja matkaa yliopistolle 100 kilometriä. Kyllähän tämä mahdollista on, mutta hidasta. Ja itselläni alkaa jo tökkimään, kun olen tätä tehnyt jo useamman vuoden ja kaikki tulee tehdyksi vähän rimaa hipoen.

Vierailija
4/6 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän ne maisterikurssit aika työläitä on. Lisäksi on pitänyt tehdä jonkin verran täydentäviä opintoja,koska tradenomin tutkinto ei täysin vastaa kandin tutkintoa.Nämä kurssit osuvat monesti päällekkäin maisterikurssien kanssa,mikä tuo vähän lisähaastetta. Kurssien työläys,läsnäolopakot jne. vaihtelee kursseittain. Itse olen opiskellut laskentatoimea ja yleisesti ottaen kurssit on työläitä. Suurin osa on 8op:n kursseja,joihin kuuluu luentoja,ryhmätöitä ja niiden esittämisiä,harjotustöitä, laskuharkkoja,vierailevia luennoitsijoita ja tentti. Läsnäolopakkoa ei yleensä ole,muuta kuin ryhmätöiden esittämisissä. Kurssit on yleensä intensiivikursseja,jolloin yksi kurssi kestää ehkä n.kuukauden ja luento-osuudet on tiivistetty ehkä parin viikon ajalle,jolloin luentoja on joka päivä. Eli aika hankalaa tehdä töitä opiskelun ohessa,ellei työ ole sellaista että pystyy itse vaikuttamaan työaikoihin.

Toisaalta,olen tehnyt paljon myös oikiksen maisterikursseja ja niissä ei ole juurikaan ollut pakollisia läsnäoloja eikä ryhmätöitä,mutta vastaavasti lukemista senkin edestä.

Melkeinpä suosittelisin,että kannattaa asua suht lähellä opiskelupaikkakuntaa. Usein luennot kestää sen pari tuntia kerrallaan,joten on kallista ja raskasta lähteä useana päivänä viikossa parin tunnin luentojen takia opiskelupaikkakunnalle.

Mikäli ala kiinnostaa ja motivaatiota on,niin suosittelen kyllä opiskelemaan.Ei se yliopisto kuitenkaan mikään vankila ole, että opinnot voi keskeyttää jos myöhemmin siltä tuntuu.

Vierailija
5/6 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä kohtaa tuo voi tulla ilmi, että täytyy suorittaa lisäksi täydentäviä opintoja? Todetaanko vaan jollain kurssilla, että tänne ei muuten ole asiaa ilman kandikursseja?

Vierailija
6/6 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja kirjoitti:

Missä kohtaa tuo voi tulla ilmi, että täytyy suorittaa lisäksi täydentäviä opintoja? Todetaanko vaan jollain kurssilla, että tänne ei muuten ole asiaa ilman kandikursseja?

Ainakin meillä piti tehdä hehi aluksi opintosuunnitelma, joka hyväksytettiin sitten "opinto-ohjaajalla" ja jolle piti viedä se lappunen,mistä näkyy tradenomin tutkintoon kuuluvat kurssit ja niiden opintopisteet.Hän sitten kertoi,että mitä täydentäviä opintoja piti suorittaa. Käytännössä ainakin laskiksen puolella kaikille tuli jotain täydentäviä opintoja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän kolme